Niewielkie spadki pojawiły się w sprzedaży opon ciężarowych – w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 r. zmniejszyła się ona
o 1 proc.

Oceniamy, że wzrost sprzedaży opon osobowych w pierwszym półroczu wynika w dużej mierze z dobrych wyników ekonomicznych i rozwoju gospodarczego, czego efektem jest między innymi wzrost liczby rejestrowanych aut. Ważnym czynnikiem jest też rosnąca świadomość kierowców – którzy dzięki kampaniom edukacyjnym rozumieją, że opona jako jedyny element styku auta z podłożem zapewni bezpieczeństwo tylko wtedy, gdy będzie dobrej jakości. Spadek sprzedaży w segmencie opon ciężarowych tłumaczymy między innymi problemami niektórych firm przewozowych, które często borykają się z zatorami płatniczymi – komentuje Jarosław Michalak, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Równolegle właściciele firm transportowych coraz częściej doceniają korzyści płynące z zakupu markowego ogumienia. Dobre jakościowo opony to opłacalna inwestycja. Zapewnia ona poprawę bezpieczeństwa poruszania się po drogach, jak i wymierne korzyści finansowe. Wartość opon ciężarowych to zaledwie 5% kosztów firmy transportowej, ale w długookresowej perspektywie wpływa na 40% jej wszystkich kosztów operacyjnych – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jeśli podzielić opony ze względu na sezonowość ich użytkowania, to we wszystkich trzech segmentach odnotowano wzrosty:

  • opony letnie o 5 proc.
  • opony zimowe o 13 proc.
  • opony całoroczne z homologacją zimową o 34 proc.

Wzrosty w kategorii opon sezonowych są potwierdzeniem rosnącej świadomości wpływu cyklicznej wymiany opon na bezpieczeństwo jazdy. Jak wynika z badań, aż 76% polskich kierowców wymienia opony letnie na zimowe, a 78% opowiada się za ich obowiązkową zmianą. Efektem dostosowania ogumienia do warunków panujących na drodze jest to, na czym nam wszystkim zależy – poprawa bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jeśli chodzi o opony całoroczne to ważne jest, aby posiadały one homologację zimową – tzw. symbol alpejski albo inaczej płatek śniegu na tle góry.

Europejski rynek opon prezentuje się odrobinę inaczej. W 2017 roku – w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 r. odnotowano następujące zmiany:

  • -1% – opony do sam. osobowych
  • +7% – opony do sam. ciężarowych
  • +3% – opony do skuterów i motocykli
  • -2% – opony do ciągników rolniczych

Sprzedaż opon w Europie cały czas utrzymuje się na stabilnym poziomie. Notujemy delikatne wzrosty, niemniej jednak ETRMA nie spodziewa się znaczących zmian. Podyktowane jest to dojrzałością europejskiego rynku – generalnie w krajach zachodnich mamy do czynienia z nasyceniem, jeśli chodzi o nowe pojazdy, a to głównie one wpływają na większe zmiany w sprzedaży opon. Tylko w segmencie opon sezonowych spodziewamy się wahań w wolumenie sprzedaży – głównie w okresie standardowej wymiany ogumienia z letniego na zimowe – powiedziała Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalna ETRMA.

Źródło: PZPO