Swoboda przepływu powietrza przez filtr może wpłynąć na zużycie paliwa i w rezultacie na emisję szkodliwych substancji w spalinach. Im mniejsze opory przepływu, tym mniej energii traci się na napełnianie cylindrów. Aby zmniejszyć opory przepływu Freudenberg Filtration Technologies wdrożyło program produkcji filtrów powietrza z wykorzystaniem w 100% tworzyw sztucznych w postaci fizeliny. Takie tworzywo w porównaniu ze standardowo stosowanym materiałem filtracyjnym jakim jest papier nasączany żywicami ma znacznie mniejszy opór przepływu powietrza, a przy tym dobre właściwości filtracyjne.

Filtry fizelinowe charakteryzują się mniejszym spadkiem ciśnienia podczas całego cyklu życia filtra

Przykładem filtra wykorzystującego tego typu włókna filtracyjne jest filtr powietrza micronAir®, który swoją genezę ma w filtrach kabinowych. Firma Corteco dostarcza ten rodzaj filtrów na rynek wtórny. Na razie jest to pierwsze medium filtracyjne typu „nonwoven” (tworzywa nietkane) zastosowane przy filtracji powietrza do silnika. Fizelinowe filtry powietrza silnikowego mają zdolność pochłaniania większej ilości zanieczyszczeń bez spadku współczynnika filtrowania niż filtry wykonane z materiałów tradycyjnych. Zwiększa to żywotność filtrów nawet o 65%, a to oznacza wymierne korzyści, takie jak:

  • mniejszy spadek ciśnienia następujący wraz z przebiegiem,
  • znikome wahania ciśnienia w powietrzu dolotowym,
  • mniejsze opory zasysania, co zmniejsza straty paliwa,
  • znacząco mniejsza emisja CO2.

Czy rzeczywiście?

Prof. dr inż. Klaus Schreiner z Uniwersytetu w Konstancji przeprowadził szereg badań dotyczących potencjalnych właściwości filtrów wykonanych z materiałów sztucznych i nietkanych. Poniższa przykładowa kalkulacja dotyczy zużycia paliwa przy zmniejszeniu podciśnienia ssania 10 milibarów przy zastosowaniu syntetycznego filtra powietrza  wykonanego z fizeliny zamiast filtra papierowego nasączanego żywicami.

Zmniejszenie emisji CO2: 0,6 g/kWh

  • dla pojazdu o mocy 100 kW: 60 g/h,
  • czas jazdy 700 h: separacja 42 kg zanieczyszczeń,
  • waga 1 litra PB95: średnio 0,76 kg,
  • waga 1 litra oleju napędowego: średnio 0,85 kg.

Do obliczeń przyjęto wagę 1 litra paliwa równą 0,8 kg:

  • spalanie 1 litra benzyny daje: 2,33 kg CO2,
  • spalanie 1 litra oleju napędowego daje: 2,64 kg CO2.


42 kg/(0,8 kg/1 l) = 52,5 l × 2,5 kg CO2 => 131,25 kg CO2

Podsumowując – potencjał oszczędności i zmniejszenia ilości CO2 wynosi 131,25 kg.

Aby to zobrazować inaczej – 100 000 pojazdów przejeżdżających rocznie po 20 tys. km przy zastosowanych filtrach powietrza micronAir® zmniejszyłoby emisję CO2 do atmosfery o 13 125 ton.