Technika dla motoryzacji

Paliwo z odpadów? To możliwe

O problemie zmniejszających się zasobów ropy naftowej mówi się już od pewnego czasu. Rozwiązaniem na tę bolączkę mają być pojazdy elektryczne, a w nieco dalszej przyszłości również paliwo wodorowe. A może skutecznym rozwiązaniem okaże się także paliwo z odpadów? Technologię przetwarzania śmieci w pełnowartościowe paliwo opatentowała polska firma Technologie Recyklingu Adam Hańderek.

więcej »
Modyfikacje układów dolotowych

Obecnie najpopularniejszą metodą poprawy parametrów układu dolotowego powietrza jest wymiana fabrycznego wkładu filtra powietrza na wkład sportowy o mniejszych oporach przepływu lub zmiana fabrycznego układu filtrującego na filtr stożkowy. Przeważnie taka modyfikacja jest wykonywana bez żadnych przemyśleń, tymczasem należałoby ją jednak przemyśleć.

więcej »
Autobusy bez kierowcy w centrum Wiednia

Latem 2017 r. rusza w Wiedniu projekt badawczy mający na celu wprowadzenie inteligentnych, bezzałogowych autobusów do komunikacji miejskiej. Środki finansowe na rozwój projektu, który ma zwiększyć wydajność oraz niezawodność działania pojazdów bezzałogowych pochodzą z austriackiego Ministerstwa Transportu. Bezzałogowe autobusy mają od 2019 r. kursować na liniach miejskich w nowej dzielnicy Wiednia, Seestadt Aspern.

więcej »
Wynalazkiem z XIX wieku chcą walczyć ze smartfonami

Urządzenie Nissan Signal Shield wykorzystuje wynalazek sprzed 180 lat, by zapobiegać dekoncentracji kierowców używających smartfonów w czasie jazdy. Po raz pierwszy zostanie zastosowany w Nissanie Juke.

więcej »
Czym się różni pełna hybryda od mild hybrid?

Coraz więcej producentów samochodów ma w swojej ofercie modele z napędem hybrydowym. Wciąż jednak wiedza wśród typowych kierowców na temat tej technologii jest dość niewielka. Tym bardziej, że nie w każdym przypadku określenie hybryda oznacza to samo.

więcej »
Swobodny przepływ

Filtry powietrza silnikowego chronią silniki przed zanieczyszczeniem kurzem, pyłami przemysłowymi oraz naturalnymi zanieczyszczeniami, które mogą mieć wpływ na proces spalania i zmniejszać parametry użytkowe, a w efekcie prowadzić nawet do uszkodzeń silnika.

więcej »
Nadzór pod nadzorem

W warsztatach wulkanizacyjnych ruch trwa w najlepsze. Po sezonie zimowym opony są wymieniane, a koła wyważane. Ale czy zawsze przeprowadzane są konieczne prace kontrolne?

więcej »
Na właściwej drodze

W dzisiejszych pojazdach podłączenie systemu nawigacji wymaga różnorodnej integracji: przez magistralę CAN należy podłączyć m.in. sprzęt telefoniczny, aktywne systemy akustyczne i wzmacniacz anteny.

więcej »
Rewolucyjna technologia DriveGuard

Bridgestone wprowadziła do sprzedaży rewolucyjne opony DriveGuard, które nawet po przebiciu umożliwiają jazdę z prędkością do 80 km/h na dystansie nawet 80 km. Nowe opony Bridgestone zostały zaprojektowane tak, by pasowały do niemal każdego samochodu osobowego.

więcej »
Technologia LED rewolucjonizuje systemy bezpieczeństwa

Kwestie dostosowania oświetlenia i zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy zawsze były ze sobą mocno powiązane. Obecnie pojawiające się na rynku inteligentne i autonomicznie aplikacje emitujące zarówno światło widzialne, jak niewidzialne zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy.

więcej »
Filtr filtrowi nierówny

Kurz, piasek, pył, pyłki kwiatowe, zarodniki, dym i sadza, produkty ścierania opon i okładzin hamulcowych, mikrokropelki paliw, wody, płynów, związki benzenu i siarki i wiele innych substancji zawieszonych jest w powietrzu, którym oddychamy i które trafia do silnika i kabiny samochodu.

więcej »
Jak często wymieniać olej?

Z uwagi na bardzo trudne warunki pracy olejów, muszą one być regularnie wymieniane, aby przez cały czas eksploatacji samochodu spełniały założone funkcje. Nawet olej, który nie wygląda na zużyty może osiągać kres swoich właściwości (np. ma niską liczbę zasadową) i musi być wymieniony. Pozostaje pytanie jak często powinno się to robić?

więcej »