Technika dla motoryzacji

Skąd prąd w samochodach elektrycznych

Skąd pochodzi prąd, zasilający silniki samochodu z napędem elektrycznym? Najprostsza odpowiedź – z akumulatora. W ogromnej większości przypadków jest to prawda, aczkolwiek zazwyczaj niecała. Układy zasilania i napędu aut z silnikami elektrycznymi są zwykle bardziej skomplikowane, ale dzięki temu bardziej funkcjonalne.

więcej »
Drukowana opona Michelin ze śmieci

Podczas szczytu na rzecz zrównoważonej mobilności Movin’On Michelin, który odbywa się w Kanadzie, Michelin zaprezentował swoją wizję opony przyszłości, która została wykonana w technice druku 3D z materiałów biodegrowalnych i pochodzących z recyklingu.

więcej »
Nie takie proste

Działanie sprężyn zawieszenia polega na magazynowaniu energii, która powstaje w wyniku najechania samochodu na nierówność. Podczas ściskania energia zostaje zmagazynowana, a następnie w procesie samoczynnego rozprężania jest oddawana konstrukcji nośnej pojazdu. W związku z tym sprężyny muszą współpracować z amortyzatorami, które tłumią drgania powstające podczas procesu rozciągania (w trakcie rozciągania sprężyny wykazują tendencję do generowania drgań), zapewniając tym samym komfort podróżowania.

więcej »
Drugie życie akumulatorów Renault

Renault i Powervault wdrażają domowy system magazynowania energii, opierając się na drugim życiu akumulatorów z samochodów elektrycznych. Firma M&S Energy jest klientem uczestniczącym w testach, które pozwolą poznać korzyści z zastosowania inteligentnych akumulatorów Powervault z wykorzystaniem drugiego życia akumulatorów pochodzących z samochodów elektrycznych Renault.

więcej »
Szkody pod lupą

Katalizatory niszczą się szybciej, niż się powszechnie uważa. Ponieważ uszkodzenia nie są widoczne, ujawnia je dopiero badanie spalin. Jednak niektórych szkód można by było uniknąć, gdyby kojarzono przyczynę ich powstawania.

więcej »
Pewny kontakt

W praktyce warsztatowej coraz częściej zamiast uszczelek stosuje się uszczelnienia chemiczne. Mają one wiele zalet w porównaniu do tradycyjnych uszczelek, ale też stawiają pewne minimalne wymagania.

więcej »
Można się zaprzyjaźnić

Podczas pracy silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim paliwo nie ma warunków do pełnego i całkowitego spalania. Po prostu nie ma czasu ani miejsca na dokładne wymieszanie paliwa z powietrzem.

więcej »
Bakterią albo lodem go!

Zanieczyszczenia w warsztacie samochodowym to stały element – szczególnie smary, oleje, rozpuszczalniki czy pasty. Ważne jest, aby pozostawały one pod kontrolą, co pozwoli na utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.

więcej »
Czy opony ze sztuczną inteligencją będą hitem polskich dróg?

Obok Belgów Polacy są jednym z najbardziej otwartych na nowe technologie narodów w dziedzinie motoryzacji. Są wymagający i najlepiej wyedukowani. Stawiają na nowoczesne rozwiązania z elementami sztucznej inteligencji, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy i znaczne oszczędności w eksploatacji auta. To wymusza zmiany także na producentach opon – nowoczesne opony będą w stanie same przystosować się do warunków panujących na drodze i komunikować się z otoczeniem.

więcej »
Prawidłowa regeneracja daje drugie życie

Układy wtryskowe silników wysokoprężnych typu Common Rail (CR) są obecne na rynku od 1997 r., kiedy po raz pierwszy zastosowano ten system w silniku Alfa Romeo. Od tamtej pory rozwiązanie to zaczęło być wykorzystywane przez innych producentów i w dzisiejszych czasach jest standardem w silnikach wysokoprężnych. Dzięki elektronicznemu sterowaniu wtryskiem paliwa silniki z CR mogą spełniać najnowsze wyśrubowane normy emisji spalin.

więcej »
Sprzęgło Haldex cz. 5.

Piąta generacja napędu na wszystkie koła ze sprzęgłem Haldex miała premierę w 2013 roku w Volkswagenie Golfie siódmej generacji 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. W odniesieniu do wcześniejszej, czwartej generacji – zakres kontroli nad trakcją pojazdu uległ znacznej poprawie. W nowej wersji układ napędowy pozwala na łatwą zabudowę w tylnej osi, charakteryzuje się również lżejszą kompaktową konstrukcją i szybszym czasem transferu momentu napędowego między osiami pojazdu.

więcej »
Paliwo z odpadów? To możliwe

O problemie zmniejszających się zasobów ropy naftowej mówi się już od pewnego czasu. Rozwiązaniem na tę bolączkę mają być pojazdy elektryczne, a w nieco dalszej przyszłości również paliwo wodorowe. A może skutecznym rozwiązaniem okaże się także paliwo z odpadów? Technologię przetwarzania śmieci w pełnowartościowe paliwo opatentowała polska firma Technologie Recyklingu Adam Hańderek.

więcej »