Wzorem poprzednich edycji i w tym roku na targach we Frankfurcie nie brakowało premier ani nowości. Tu producenci odsłaniają karty i prezentują światu to, nad czym pracowali w ostatnim czasie. A rozwój motoryzacji wymaga coraz szybszego rozwoju usług z nią związanych. To zobaczyć można było choćby na stoisku firmy Schaeffler, gdzie prezentowano nową koncepcję warsztatową opartą na rozszerzonej rzeczywistości. Tutaj jednak nie chodziło o nakładanie na widziany przez specjalne okulary obraz dodatkowych warstw z podpowiedziami, ale o podpowiedzi wyświetlane w okularach jak dymki chatu. Obraz widziany przez mechanika jest normalny i rzeczywisty, jednak w okularach na podstawie analizy obrazu wyświetlane są podpowiedzi oraz wskazówki techniczne.

zobacz galerię »

Nowe koncepcje serwisowe to nie tylko rozszerzona rzeczywistość. To także wyposażenie warsztatów. Tutaj nowością był prezentowany przez Delphi nowy tester Hartridge Excalibur GDI Master do wtryskiwaczy benzyny stosowanych w silnikach z wtryskiem bezpośrednim (GDI). Jako dostawca tego typu układów wtryskowych Delphi prezentowało również nowy system wtrysku o ciśnieniu 350 barów. Ponadto u tego producenta można się było zapoznać z systemami hybrydowymi o napięciu 48 V, czyli takimi wspomagającymi napęd silnikiem spalinowym.

W zakresie nowoczesnych i hybrydowych pojazdów ciekawość przykuwała również ekspozycja firmy ZF. Tam można było zapoznać się z zasadą działania i diagnozowania układów napędu elektrycznego. Wykwalifikowany personel objaśniał problematykę diagnostyczną zasilania wysokonapięciowego i prezentował zasady bezpiecznego obchodzenia się z takimi instalacjami.

Aktualne trendy w motoryzacji mówią jasno – idziemy w stronę napędów alternatywnych, diagnostyki wykorzystującej coraz bardziej zaawansowane rozwiązania elektroniczne, takie jak wirtualna rzeczywistość czy rzeczywistość rozszerzona. Do tego potrzebna jest dostateczna wiedza na temat funkcjonowania nowych układów napędowych i nowych rozwiązań w silnikach. Ale też trzeba być na czasie, jeśli chodzi o części zamienne. Automechanika jest też doskonałym miejscem, gdzie prezentowane są nowości w tej dziedzinie. Przykłady można mnożyć, ale pozwolę sobie przytoczyć tylko kilka z nich. Niby prosta rzecz – filtr kabinowy, jednak tutaj jest ogromne pole do popisu dla producentów, ponieważ w powietrzu zawsze unosić się będą zanieczyszczenia. I nie chodzi o dwutlenek węgla, lecz o cząstki węglowodorów czy pyłków powstających przy ścieraniu opon lub klocków hamulcowych. Firma Sogefi zaprezentowała na tegorocznych targach nowy filtr kabinowy o trzech warstwach. Pierwsza z nich to warstwa zgrubna wykonana z włókniny typu „meltblown”. Kolejną warstwą jest węgiel aktywowany, który działa filtrująco na związki chemiczne. Nowatorską jest trzecia warstwa, która jest w stanie odfiltrować cząsteczki o wielkości nawet 2,5 mikrometra.

W kwestii czystości środowiska mogą wypowiedzieć się także producenci układów hamulcowych. Już jakiś czas temu ze składu klocków hamulcowych zaczęto eliminować miedź, a teraz Brembo zaprezentowało nowy materiał cierny, który powoduje mniejsze pylenie klocków podczas hamowania. Nowy materiał cierny o tajemniczej nazwie BRM X L01 dobrze współpracuje z tarczami nacinanymi i wierconymi, powodując mniejsze pylenie i pewniejsze hamowanie w każdych warunkach. Według badań te klocki pozwalają zahamować na dystansie o kilka metrów krótszym, co przy cenie około 70–80 euro za komplet jasno mówi, że na bezpieczeństwie nie ma sensu oszczędzać.

Kolejnymi nowościami prezentowanymi w tym roku we Frankfurcie były czujniki położenia wałów z oferty firmy NGK/NTK, chłodnice i intercoolery oferowane przez Highway International, turbosprężarki z oferty firmy Melett i turbosprężarki, zawory EGR oraz zbiorniki wyrównawcze płynu do chłodnic samochodów ciężarowych z oferty firmy Nissens.

Ponieważ samochody hybrydowe stają się już bardzo powszechne, konieczne jest zwrócenie uwagi na stosowane w nich źródła prądu. Tutaj EXIDE wyszedł do klientów z inicjatywą zmiany oznaczeń na obudowach akumulatorów przez stosowanie piktogramów mówiących, gdzie można, a gdzie nie można ich instalować. Jest to szczególnie ważne w przypadku konieczności rozróżnienia akumulatorów EFB i AGM. Ich zamiana może okazać się po prostu zgubna dla samego akumulatora.

zobacz galerię »

Rodzima firma Tedgum pokazała także coś nowego w swojej ofercie. Wydawałoby się, że w dziedzinie tulei metalowo-gumowych i gumowych ciężko o innowacje, ale w tym przypadku mamy do czynienia z zamianą materiału – z gumy na poliuretan. Dzięki temu materiałowi poduszki i tuleje mogą mieć inną twardość oraz inną wytrzymałość, co jest wskazane w wielu przypadkach. Możliwe jest także wykonanie tulei o takiej samej twardości jak oryginalna tuleja.

To tylko bardzo niewielka część z prezentowanych na targach Automechanika 2018 we Frankfurcie nad Menem nowości. O skali tej imprezy świadczy choćby liczba odwiedzających. Tegoroczną edycję odwiedziło ponad 136 000 osób, które przybyły aż ze 181 krajów z całego świata. Jeśli chodzi o wielkość tych targów, to z całą pewnością można uznać, że jest to największe tego typu wydarzenie w Europie. Jego ranga jest brana pod uwagę przez wystawców, którzy dopasowują do niego prezentację swoich nowości, robiąc to w cyklu dwuletnim, czyli zgodnie z kalendarzem tych targów.