Tegoroczne sympozjum było pretekstem do spotkania osób z branży środków smarnych. Wśród ponad 200 specjalistów znalazły się osoby reprezentujące m.in. instytuty naukowo-badawcze, firmy produkujące i dystrybuujące środki smarowe, transport, rolnictwo, motoryzację, przemysł i utrzymanie ruchu. Pierwszego dnia konferencji wykład wygłosił znany w branży Paul Robinson reprezentujący centrum badawczo-rozwojowe firmy LUBRIZOL w Hazelwood w Wielkiej Brytanii. Jego prezentacja dotyczyła rozwoju technologii olejów do układów hydraulicznych i napędowych.

Kolejnym prelegentem była dr hab. inż. Elżbieta Rogoś z Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowego Instytutu Badawczego w Radomiu (ITeE-PIB) aktywnie prowadząca działalność naukową i badawczo-rozwojową obejmującą zagadnienia procesów eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych pod kątem spełnienia wymagań ekologicznych, w szczególności w obszarze dotyczącym olejów smarowych, cieczy roboczych i cieczy technologicznych.

Prelekcję na temat rozwoju metod badawczych olejów silnikowych autorstwa Przemysława Laszczaka, Adama Sordyla, Piotra Bielaczyca i Andrzeja Sucheckiego zaprezentował pracownik Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o. specjalizującego się w wykonywaniu testów silnikowych dla branży motoryzacyjnej, Przemysław Laszczak. Wśród zagranicznych ekspertów LOTOS Oil gościł Mika Kuttenena z firmy NESTE, który zaprezentował zagadnienia monitoringu jakości olejów silnikowych na rynku europejskim, a jednocześnie reprezentował na sympozjum organizację ATIEL.

Drugi dzień konferencji rozpoczął się od prelekcji dra Ahmada Zareha z firmy Infineum z Wielkiej Brytanii. Ekspert przedstawił prezentację Infineum Trends 2018 dotyczącą trendów rozwoju środków smarowych na najbliższe lata w zakresie motoryzacji. Prezentacja poparta była komentarzami specjalistów konstruujących silniki spalinowe w koncernach Volvo oraz Cummins.

Dr inż. Magdalena Żółty z Instytutu Nafty i Gazu omówiła wpływ biokomponentów w paliwie na degradację oleju silnikowego oraz skutki tego procesu, natomiast Robert Wasylkowski z firmy BASF wprowadził uczestników konferencji w arkana powstawania i rozwoju płynów chłodniczych do silników spalinowych. W zakresie dokumentacji w łańcuchu dostaw dla substancji petrochemicznych po 1 czerwca 2018 r. głos zabrała Anna Królak z Theta – Doradztwo Techniczne.

Eksperci i technolodzy z Grupy LOTOS i LOTOS Oil

Nie zabrakło również specjalistów i ekspertów z Grupy LOTOS S.A. i LOTOS Oil jako osób stojących na straży technologii i jakości produktów smarowych LOTOS Oil: Henryka Szmyda – starszego inżyniera ds. środków smarowych z Biura Rozwoju Technologii Grupy LOTOS odpowiadającego za rozwój, badania i koordynację w zakresie technologii środków smarowych LOTOS oraz Marka Dębińskiego – kierownika Działu Serwisu Olejowego LOTOS Oil – specjalisty w dziedzinie środków smarowych. Eksperci przedstawili zagadnienia związane z gospodarką środkami smarnymi oraz TFM w przedsiębiorstwach.

Cykl prelekcji zamknięty został przez specjalistów z Biura Technologii LOTOS Oil – Radosława Lenarta – szefa Biura Technologii LOTOS Oil oraz dra Piotra Niemca i Tomasz Szczotkę, którzy przybliżyli kolejno zagadnienia w zakresie wdrożenie oleju obróbkowego w branży samochodowej, zmiany w klasyfikacji lepkościowej SAE J300 w perspektywie ewolucyjnej i historii smarów w XX i XXI wieku.

15 lat Spółki LOTOS Oil na rynku

II Sympozjum LOTOS Oil połączone było z obchodami jubileuszu s półki na rynku: – Tak naprawdę naszą drogę do najnowocześniejszych środków smarowych rozpoczęliśmy w 1990 roku, czyli 28 lat temu, kiedy to w ówczesnej Rafinerii Gdańskiej uruchomiono produkcję pierwszego oleju mineralnego pod nazwą LOTOS. To właśnie od nazwy oleju, w 2003 roku, powstała nazwa całej Grupy Kapitałowej. To 15 lat pracy włożonej przez całą Grupę Kapitałową LOTOS w jakość naszych produktów, w rozpoznawalność, ekspansję naszych produktów do przeszło 85 krajów świata oraz zaufanie do marki i producenta – powiedział Krzysztof Nowicki, prezes zarządu LOTOS Oil.

Gość specjalny

Uczestnicy wydarzenia mieli możliwość spotkania ambasadora najnowszej linii olejów silnikowych LOTOS QUAZAR Dynamic – mistrza kierownicy Roberta Kubicy. Podczas spotkania Robert objaśniał zagadnienia związane z prowadzeniem bolidu i funkcjonowania zespołu F1. Nie brakowało pytań o przyszłość Roberta w F1, ponieważ konferencja odbywała się w dniu, w którym Williams miał ogłosić główny skład kierowców na sezon 2019. W czasie konferencji nasz kierowca zasłaniał się klauzulą poufności, ale teraz już wiemy, że będziemy go oglądać za kierownicą bolidu F1 w dwóch kolejnych sezonach.

Kondycja branży środków smarowych w Polsce Podczas sympozjum, analogicznie do roku ubiegłego, wywiązała się dyskusja o jakości środków smarowych i oszustwach, jakie można spotkać na rynku krajowym. Polscy przedsiębiorcy niejednokrotnie czują się oszukani przez małych producentów środków smarowych zyskujących kosztem ich parku maszynowego, ponieważ wygrywają oni w przetargach najniższą ceną, ale nie przykładają wagi do jakości oferowanych produktów. Jednym z wniosków po konferencji był więc apel o wzajemne wsparcie i ukrócenie tego procederu. Ponadto z prelekcji można było wywnioskować, w którym kierunku zmierzają producenci samochodów i maszyn przemysłowych i jak będzie się zmieniać zapotrzebowanie na konkretne środki smarowe w nadchodzących latach.

– Takie spotkania branżowe nie są zbyt częstym zjawiskiem w Polsce, a problemy przedsiębiorców i użytkowników środków smarowych pokazują, że możliwość zdobywania wiedzy i podjęcia dyskusji z producentem i środowiskiem naukowym jest dla nich bardzo ważna. Mam nadzieję, że konferencja stała się dla wszystkich uczestników okazją do zdobycia tej wiedzy i inspirującej wymiany myśli. To, że spotkaliśmy się w tak licznym gronie utwierdza nas w przekonaniu o celowości podjętej w 2018 roku decyzji o organizacji II Sympozjum, jak też o potrzebie kontynuowania tego rodzaju spotkań w kolejnych latach – podsumował Krzysztof Nowicki.