Ilustracja 1. Moduł „Technologia” to solidna porcja wiedzy na temat układów elektronicznych, oświetlenia, klimatyzacji i systemów chłodzenia.

Ilustracja 2. Moduł „Szkolenia” zawiera wstęp do obszaru seminariów i szkoleń on-line.

Ilustracja 3. Ekran informacji o danym podzespole pozwala obrać odpowiednią strategię diagnostyki danego elementu.

Jeżeli za wykonanie internetowego portalu wiedzy motoryzacyjnej jest odpowiedzialny światowy producent części czy dostawca technologii dla branży automotive, możemy być niemal pewni, że wiedza nabyta za pośrednictwem takiego medium będzie pomocna zarówno dla mechaników, jak i diagnostów.

Spośród wielu portali edukacyjnych przeznaczonych dla motoryzacji na wyróżnienie zasługują przede wszystkim: ZF [pro]Tech, Repxpert oraz Hella Techworld. Każda z tych platform oferuje autoryzowaną wiedzę, informacje o produktach danej marki oraz pakiet instrukcji montażowych wraz z gotowymi strategiami diagnozy poszczególnych problemów. Wspólną cechą tych portali jest intuicyjne menu startowe z przejrzystym layoutem charakterystycznym dla danej marki, umożliwiające szybki dostęp do zgromadzonych informacji. Ponadto platformy zintegrowane są z katalogami części zamiennych danego producenta oraz bazą przypadków diagnostycznych lub akcji serwisowych, przez co funkcjonalność tych rozwiązań powinna zostać doceniona w środowisku warsztatowym.

Hella Techworld – świat elektroniki w zasięgu ręki

Baza wiedzy technicznej Hella Techworld stworzona przez światowego lidera w dziedzinie elektroniki – firmę Hella – to kompendium wiedzy i informacji przydatnych w codziennej pracy każdego warsztatu samochodowego. Dostęp do zawartości portalu Hella Techworld nie wymaga logowania, co jest z pewnością atutem dla osób ceniących swoją prywatność. Platforma zawiera setki informacji i wskazówek diagnostycznych przedstawionych w zdefiniowanych modułach. Dotyczą one m.in. obszarów elektroniki pojazdowej (czujniki i elementy wykonawcze), oświetlenia, a także współczesnych systemów termicznych oraz układów klimatyzacji i hamulcowych zbudowanych na podzespołach firmy Hella. Użytkownik za pomocą sugestywnych grafik czy animacji może w kilku krokach zapoznać się z poszczególnymi zagadnieniami. Moduły szkoleniowe, które udostępnia Hella Techworld, obejmują typowe szkolenia on-line oraz opcjonalny dostęp do kalendarza seminariów technicznych (ilustracja 2). Na uwagę zasługuje moduł „Technologia” (ilustracja 1) oferujący solidną porcję wiedzy z danego obszaru, która zainteresuje zarówno absolwenta profilowanej szkoły samochodowej, jak i doświadczonego diagnostę. Niektóre informacje techniczne powiązane są z filmami instruktażowymi (wizualizacjami 3D), a większość przedstawionych zagadnień posiada bogatą galerię zdjęć prezentujących kolejne kroki diagnozy lub naprawy.

Portal dodatkowo wyjaśnia, jak skutecznie użytkować testery diagnostyczne z rodziny Mega Macs i przeprowadzić kalibrację kamer w poszczególnych systemach pojazdu oraz instruuje, jak wykonać typowe ustawienie przednich reflektorów.

Kolejnym atutem platformy Hella Techworld jest bardzo wygodny sposób przedstawienia omawianego zagadnienia. Dla przykładu, gdy wybierzemy w module „Technologia” zakładkę  „Czujnik położenia wału korbowego” (ilustracja 3), zostaniemy przeniesieni do wybranej sekcji, w której zapoznamy się z mechanizmem działania wybranego elementu czy rodzajami stosowanych w danym zakresie rozwiązań. Następnie program zademonstruje możliwości diagnostyki z uwzględnieniem schematu poszukiwania usterek i zapozna użytkownika z typowymi objawami awarii danego podzespołu. Taki sposób przekazywania informacji będzie dotyczył każdego przedstawionego elementu według schematu: zasada działania – objawy usterek – przyczyna awarii – poszukiwanie usterek. Algorytm ten umożliwia utrwalenie wiedzy technicznej, a spójna formuła zapewnia właściwy odbiór informacji i trafne ukierunkowanie diagnostyki.

Repxpert – internetowy portal wiedzy technicznej o produktach i technologiach firm LuK, INA, FAG i Ruville

Ilustracja 4. Sugestywne i szybkie menu startowe to mocny atut Repxperta, szczególnie w wersji na tablety lub smartfony.

Ilustracja 5. Informacje serwisowe na temat danego podzespołu można wyszukiwać za pomocą zintegrowanej bazy danych.

Ilustracja 6. Sekcja „Szkolenia on-line” zawiera wiele materiałów filmowych i zdjęć uszkodzonych komponentów.

Platforma Repxpert to przede wszystkim źródło informacji na temat produktów marek LuK, INA, FAG i Ruville. Dane przedstawione w portalu obejmują w szerokim zakresie: wiedzę i technikę motoryzacyjną, wskazówki montażowo-diagnostyczne, jak i zalecenia poszczególnych producentów. Komunikacja wizualna z użytkownikiem platformy Repxpert opiera się na menu w stylu kafelkowym, co świetnie sprawdza się na ekranie tabletu lub smartfona (ilustracja 4).

Repxpert wymaga aktywacji konta użytkownika z uwagi na powiązanie tego projektu ze sklepem, w którym możemy wymienić specjalne punkty bonusowe (pozyskane w wyniku zakupów produktów marki Schaeffler) na konkretne informacje dotyczące danego pojazdu. Dzięki dostępności bazy danych technicznych zintegrowanej z katalogiem TecDoc warsztat uzyskuje dostęp do instrukcji montażowych oraz danych serwisowych i regulacyjnych wraz z przewidywalnym czasem napraw (ilustracja 5).

W połączeniu z pakietem wiedzy szkoleniowej (ilustracja 6) Repxpert staje się naprawdę potężnym narzędziem o wszechstronnym zastosowaniu. Oczywiście twórcy nie zapomnieli o uzupełnieniu platformy o sekcję obejmującą kalendarz aktualnych cyklów szkoleniowych czy zakładkę z odpowiedziami na najbardziej typowe pytania techniczne. Cała koncepcja oparta jest na wzajemnym transferze wiedzy pomiędzy platformą szkoleniową a portalem Repxpert, dzięki czemu materiały są na bieżąco aktualizowane. Użytkownik otrzymuje nieograniczony dostęp do broszur technicznych zawierających uwagi na temat zmian dokonanych w produktach marek LuK, INA, FAG i Ruville. Jako że LuK jest czołowym producentem dwumasowych kół zamachowych, portal zawiera kompletną bazę wartości momentów dokręcania kół wraz z modułem, który pozwala je wstępnie zdiagnozować i dobrać narzędzia do ich serwisowania.

ZF [pro]Tech – koncept warsztatowy marek ZF: LEMFÖRDER, SACHS, TRW

Ilustracja 7. Ekran startowy rozwiązania ZF [pro]Tech zawiera niezbędne linki do kolejnych modułów programu.

Ilustracja 8. Intuicyjne filtry pozwalają na szybkie przeszukiwanie ogromnej bazy danych programu ZF [pro]Tech.

ZF [pro]Tech to w pełni profesjonalna platforma wsparcia technicznego dla warsztatów, które współpracują z ZF Aftermarket. Projekt zapewnia szerokie wsparcie dla serwisów samochodów osobowych oraz warsztatów motocyklowych i ciężarowych, z uwzględnieniem bezpośredniej asysty w warsztacie i opieki osobistego konsultanta telefonicznego. Członkostwo w pełnym wymiarze wymaga płatnego abonamentu, jednak ilość dostępnych danych i zakres usług w pełni to rekompensują. Intuicyjne menu strony startowej (ilustracja 7) pozwala na szybkie przejście do poszczególnych zakładek tematycznych portalu.

Mocną stroną platformy jest solidna baza danych zawierająca aktualne instrukcje montażowe i wskazówki dotyczące serwisowania danego pojazdu z wykorzystaniem produktów koncernu ZF. Treści można dowolnie filtrować z uwzględnieniem: informacji o produkcie, instrukcji zabudowy/montażu, jak i materiałów edukacyjnych (ilustracja 8).

Warto zwrócić uwagę na fakt, że płatny dostęp do portalu ZF [pro]Tech upoważnia do udziału w dwudniowym szkoleniu oraz pomocy opiekuna w obszarze dotyczącym skrzyń biegów. Jako że firma ZF jest jednym z liderów w opracowywaniu konstrukcji przekładni automatycznych i manualnych, wiedza dostępna na portalu cechuje się wysokim poziomem fachowości.

Reasumując, przedstawione platformy edukacyjne on-line to doskonały sposób skutecznego wsparcia warsztatu. Użytkownik może z dowolnego miejsca zapoznać się z pakietem informacji serwisowych, przejrzeć instrukcje montażowe lub dokształcić się, realizując zróżnicowane szkolenia. W branży motoryzacyjnej aktualna wiedza techniczna to podstawa właściwej realizacji usług serwisowych i gwarancja sprawnego funkcjonowania warsztatu.