W tym roku do Katowic przyjechało o 6000 specjalistów więcej niż rok temu, a i odwiedzających było więcej niż w minionych latach. Do tego wzrostu przyczyniły się z pewnością atrakcje, które zagwarantował organizator. A było czego spróbować! Najwięcej emocji wzbudzał skok na bungee. Nie byłoby w nim nic dziwnego, gdyby nie fakt, że skok był wykonywany przez… kaskadera w samochodzie. Jednak dla publiczności również przewidziano wiele atrakcji: można było skorzystać z 9-konnych gokartów, zasiąść w prawym fotelu podczas pokazów driftu czy nawet skoczyć na bungee.

Całkiem spora rzesza odwiedzających przybyła jednak na teren targów nie dla tych rozrywek, a w celu zapoznania się z ofertą dostawców organizatora. Dla chętnych prowadzono też szkolenia na stoiskach firmowych oraz w salach konferencyjnych.

 Na terenie katowickiego Spodka zorganizowano Strefę Warsztatową, w której odbywały się konkursy oraz pokazy dla mechaników. Można tam było wziąć udział w zawodach o Puchar Mechanika, a także uczestniczyć w prezentacji warsztatu idealnego, w której wykorzystano technologię wirtualnej rzeczywistości.

Dla mechanika

Co można było zobaczyć w trakcie tegorocznej imprezy? Możliwości było dużo. I tak, dla przykładu na stoisku firmy Hella prezentowano rozwiązania diagnostyczne bazujące na testerach diagnostycznych z serii Mega Macs. Duży nacisk położono na system do kalibracji czujników i radarów ADAS oraz oświetlenie korzystające z modułów LED, których Hella jest dostawcą na pierwszy montaż.

Delphi Technologies również postawiło na diagnostykę, ale też podkreślało swoją pozycję jako producenta części na pierwszy montaż i rynek wtórny. Na stoisku tej firmy można było spotkać Kajetana Kajetanowicza, który w barwach Delphi Technologies reprezentuje Polskę w zmaganiach rajdowych w klasie WRC3.

Jak co roku firma Schaeffler na swoim stoisku prowadziła szkolenia, które dotyczyły układów przeniesienia napędu, sprzęgieł oraz zawieszenia. W ofercie firmy pojawiły się właśnie części zawieszenia produkowane z myślą o rynku wtórnym. Jeśli chodzi o asortyment sprzęgieł, nie brakowało części i narzędzi do obsługi skrzyń dwusprzęgłowych i sprzęgieł do nich oraz sprzęgieł samonastawnych.

Wspomniana firma Hella prezentowała oświetlenie samochodowe. Podobnie było na stoisku firmy OSRAM. Ten niemiecki producent skupił się na serii retrofitów LED, które można stosować zamiennie z żarówkami LED. Jest to praktykowane i dozwolone w wielu miejscach na świecie. W Polsce niestety ta technologia jest częściowo blokowana przez przepisy homologacyjne. Jednak w ofercie firmy są też lampy LED zgodne z warunkami homologacyjnymi: zamienniki LED w postaci całych, kompletnych reflektorów. W ofercie OSRAM są też kierunkowskazy do montażu w lusterkach. Są to kierunkowskazy nie błyskowe, a emitujące ruchome, świetlne paski. Kolejnym produktem prezentowanym przez firmę były lampy typu „LED bar”, czyli lampy dodatkowe, które można stosować w samochodach typu off-road, ale nie tylko.

W zakresie części zamiennych firma Clarios – właściciel marki VARTA – prezentowała akumulatory do samochodów hybrydowych, czyli akumulatory EFB, oraz akumulatory do pozostałych zastosowań. Na stoisku podkreślano też działania ekologiczne firmy bazujące na kontrolowanym obrocie zużytymi akumulatorami i kontroli procesu recyklingu, co w przypadku akumulatorów ma szczególną wagę, choćby ze względu na zawarty w nich ołów.

Jeśli chodzi o wyposażenie warsztatów, w modzie są ostatnio maszyny do czyszczenia filtrów cząstek stałych. Jednym z producentów takich maszyn jest rodzima firma Marwis. W jej ofercie, oprócz myjek warsztatowych, znalazły się też piaskarki, chemia myjąca oraz właśnie maszyny do płukania filtrów cząstek stałych DPF. Maszyna taka korzysta ze strumienia wody przepływającego przez filtr cząstek stałych i wypłukującego sadzę oraz osady popiołowe. Po takim zabiegu filtr DPF uzyskuje parametry nieodbiegające od parametrów filtra nowego. Należy jednak mieć na uwadze, że w dzisiejszych samochodach zatkanie filtra cząstek stałych jest z reguły następstwem większego problemu z silnikiem lub układem zasilania, więc przed montażem czystego filtra warto zrobić gruntowny przegląd jednostki napędowej.

Niewątpliwą atrakcją tegorocznej edycji była także obecność wielu znanych w świecie motoryzacyjnym osobistości. Na stoisku firmy Total można było spotkać Adama Klimka i Klaudię Podkalicką, którzy opowiadali o swoich motoryzacyjnych przygodach. Ponadto Adam objaśniał zagadnienia związane z mechaniką i właściwym smarowaniem silników. Na fanów rajdowych emocji czekał Maciej Wisławski, dobrze znany pasjonatom motoryzacji, a na stoisku Delphi – wiecznie uśmiechnięty Kajetan Kajetanowicz, który dosłownie wpadł na stoisko w drodze na kolejną rundę mistrzostw świata – rajd Sardynii.

Na pozostałych stoiskach wystawcy zaprezentowali:

Arnott: gamę zawieszeń pneumatycznych do samochodów osobowych oraz klasy SUV.

AS-PL: gama produktów w ofercie firmy AS-PL powieksza się w takim tempie, że ciężko je pokazywać na kolejnych imprezach targowych. W związku z tym na stoisku tej firmy można było sprawdzić, ile energii można wytworzyć, pedałując na rowerze połączonym z prądnicą napędzającą tor z elektrycznymi samochodami wyścigowymi.

BorgWarner: mocną stroną tej firmy są turbosprężarki, zawory EGR i termostaty układów chłodzenia. Z tą ofertą firma była widoczna na targach. Wartym dodania jest fakt, że BorgWarner uruchomiło niedawno nowy zakład regeneracji turbosprężarek do samochodów ciężarowych oraz maszyn.

Bosch: nowością na targach był tester KTS 250 oraz stacje do automatycznej obsługi układu klimatyzacji ACS663 oraz 653 pracujące z czynnikiem R134a oraz HFO1234yf.

Brembo: u specjalistów od układów hamulcowych nowością targową były klocki hamulcowe XTRA oraz współodlewane tarcze hamulcowe co-cast, czyli tarcze, w których kapelusz tłoczony ze stali jest łączony z odlewanym wysokowęglowym żeliwem tworzącym pierścień cierny.

CAIRO-soft: podczas targów ProfiAuto Show 2019 promowało swoje oprogramowania skierowane głównie do dystrybutorów i producentów części.

Continental/ATE/VDO: gamę produktów do układów hamulcowych wraz z maszynami do wymiany płynu hamulcowego. Na stoisku można było wziąć udział w konkursie na wytrzymałość, podnosząc tarczę hamulcową.

DENSO: dedykowane warsztatom narzędzie E-Videns umożliwiające szybką inspekcję pojazdów w tak zwanej recepcji.

ElringKlinger: uszczelki, zabezpieczenia śrub.

Exide Technologies: Centra EFB i Centra Futura, wyposażone w technologię Carbon Boost 2.0, czyli zawierające węgiel dodany podczas produkcji masy czynnej. Drugą nowością EXIDE był tester akumulatorów EBT 965P.

Ferdinand Bilstein: ofertę łańcuchowych układów rozrządu, układów hamulcowych oraz pomp wody.

Filtron: system antyalergiczny Bionite, czyli dwufunkcjonalną powłokę nanoszoną na filtry kabinowe, dzięki której nie osadzają się na nich pleśń i grzyby oraz nie przedostają się alergeny.

Gates: tegoroczną nowością były paski zębate napędu rozrządu przeznaczone do pracy w kąpieli olejowej stosowane przez producentów silników Grupy VW, PSA i Forda. Kolejną nowością były modułowe przewody chodzenia.

Hengst Filter: moduły filtrujące z wkładami oraz zintegrowane z chłodnicą oleju moduły filtrujące.

Hitachi: czujniki do systemów dozowania AdBlue, czujniki z przekaźnikami do świec żarowych oraz smar kontaktowy do świec zapłonowych.

Magneti Marelli: przetwornice do lamp ksenonowych HID, myjkę ECO-WASH do mycia elementów metalowych oraz nowy tester diagnostyczny Div.o i urządzenie do analizowania czynnika w klimatyzacji samochodowej.

Mahle: maszyny do obsługi układu klimatyzacji i wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów oraz urządzenie do kalibracji systemów ADAS – TechPro Digital ADAS.

Driv: firma powstała po połączeniu Tenneco oraz Federal Mogul i na targach ProfiAuto zaprezentowała produkty tych marek w nowych barwach.

NGK NTK: czujniki prędkości obrotowej i położenia wału korbowego i wałka rozrządu oraz elementy układów zapłonowych.

Nissens: nowościami w ofercie tego duńskiego producenta są turbosprężarki i zawory EGR.

NTN-SNR: łańcuchowe zestawy rozrządu, z których stale przybywa nowych referencji.

Philips: gamę retrofitów LED oraz ich nowa generacja Philips X-tremeUltion LED gen2.

SKF: gamę łożysk oraz elementów zawieszenia.

Sogefi: producent ten skupił się na promocji marki Purflux, w ofercie której są filtry kabinowe.

Tedgum: tuleje metalowo-gumowe do zawieszeń i ram pomocniczych oraz ich ulepszone wersje wykonane z poliuretanu.

TEXA: zestaw do kalibracji kamer systemu ADAS oraz przyrząd do kontroli tarcz hamulcowych Laser Examiner.

TOMEX Hamulce: tarcze hamulcowe do pojazdów użytkowych.

WP Przewody Hamulcowe: zestaw Service Box do naprawy przewodów hamulcowych oraz gama przewodów i linek na stoisku Linex.

Valeo: łącznie z marką FTE prezentowało produkty do układów hamulcowych. Valeo Blade, czyli nowy rodzaj dwumasowego koła zamachowego oraz wycieraczki AquaBlade.

ZF Aftermarket: ofertę produktów LEMFÖRDER, SACHS, TRW, czyli nowe klocki TRW Electric Blue do samochodów elektrycznych. Ponadto na samochodzie ekspozycyjnym można było poznać systemy wspomagania kierowcy i jazdy autonomicznej.

Dla specjalistów

Mocny nacisk na treści merytoryczne jest jednym ze znaków rozpoznawczych targów ProfiAuto Show. Co roku organizatorzy oferują szereg szkoleń technicznych prowadzonych przez wystawców. Szkolenia nie mają charakteru sprzedażowego, lecz typowo techniczny. Omawiane są w ich trakcie konkretne problemy i zagadnienia – czy to z diagnostyki, czy z zasad działania poszczególnych systemów w pojeździe. Podczas targów „Napędzanych pasją” fachowcy z branży warsztatowej przedstawili nowinki i ciekawostki technologiczne, takie jak m.in. myjki filtrów DPF czy system ADAS służący do kalibracji kamer montowanych w samochodach. W trakcie szkoleń omawiano też zagadnienia związane z diagnostyką komputerową, elektryką i elektroniką samochodową oraz układami klimatyzacji. Do dyspozycji uczestników wydarzenia były także DemoVany wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia i narzędzia warsztatowe.

W tym roku z myślą o mechanikach samochodowych na płycie katowickiego Spodka powstała Strefa Warsztatowa. Nowością ProfiAuto Show 2019 był idealny warsztat samochodowy w samym sercu Spodka. Dzięki technologii VR na powierzchni 4 m2 został pokazany modelowy ProfiAuto Serwis. Wejście do wirtualnego świata umożliwiły gogle VR, system śledzenia ruchów i gestów użytkownika, a także oprogramowanie wizualizacyjne oraz analityczne. Przedstawione zostały wszystkie szczegóły – od rozłożenia i właściwości sprzętów specjalistycznych po wygląd samej hali serwisowej.

8 czerwca odbyło się również dwugodzinne szkolenie z zakresu Ustawy o F-gazach, zakończone uzyskaniem zaświadczenia.

Szkolenie obejmowało:

  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 842/2006, 307/2006 i 206/40WE,
  • czynniki chłodnicze – ich własności i wpływ na środowisko – współczynnik GWP,
  • środki ostrożności przy obsłudze klimatyzacji samochodowych, wykorzystanie urządzeń do obsługi klimatyzacji samochodowych,
  • obieg czynnika chłodniczego w samochodowych układach klimatyzacji,
  • postępowanie z butlą zawierającą czynnik chłodniczy,
  • diagnostykę – podłączenie i odłączenie zestawu do odzysku F-gazów do króćców serwisowych, kontrola ciśnień, sprawdzenie szczelności układu.

W czasach, gdy obieg czynników chłodniczych do klimatyzacji podlega całkowitej kontroli i ewidencji, szkolenia tego typu mają duże znaczenie, ponieważ nie tylko pozwalają na utrzymywanie kontroli nad tymi gazami, ale też eliminują niebezpieczeństwo pomyłki czy wymieszania ze sobą czynników.