Jest to zupełnie nowa jednostka Mercedes-AMG dysponująca mocą do 421 KM o pojemności 2 litrów (oznaczenie M 139). O 41 KM przewyższa poprzedniego rekordzistę, czyli motor o numerze M 133. Wzrósł także maksymalny moment obrotowy - z 475 do 500 Nm. Z mocą jednostką wynoszącą do 211 KM z 1 litra pojemności nowa, wysokowydajna jednostka wyprzedza nawet wiele konstrukcji z samochodów supersportowych. Wyjątkowo efektywny silnik powstaje na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.

Imponujące osiągi

Czterocylindrowy motor zapewni najwyższe osiągi kompaktowym modelom Mercedes-AMG i będzie oferowany w dwóch wersjach mocy: podstawowej (285 kW/387 KM) oraz jako model S (310 kW/421 KM). Taka logika polityki produktowej bardziej odpowiada życzeniom klientów – swóją skuteczność pokazała już w przypadku modeli AMG Performance z jednostkami V8.

Poza wydajnością nowa konstrukcja cechuje się natychmiastową reakcją na gaz. Z tego względu krzywa momentu obrotowego została starannie wyważona: jego maksymalna wartość – 500 Nm – jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (wersja podstawowa: 480 Nm przy 4750-5000 obr./min). Dzięki takiej konfiguracji inżynierowie AMG uzyskali charakterystykę zbliżoną do motoru wolnossącego. Celem było zapewnienie jeszcze większej radości z jazdy. Równocześnie konstruktorom udało się uzyskać dynamiczny przyrost momentu obrotowego w niższym zakresie prędkości obrotowych, a tym samym dodatkowo poprawić sprawność przyspieszania. Z kolei zwiększenie dawki momentu obrotowego przy wyższych obrotach sprawia, że silnik swobodniej „się rozkręca”. Jego sportowy charakter potwierdza zresztą wysoka maksymalna prędkość obrotowa – do 7200 obr./min.

Już z poprzednim silnikiem wyznaczyliśmy punkt odniesienia w segmencie. Zupełnie nowa 4-cylindrowa jednostka postawiła przed nami wyzwanie, by dodatkowo podnieść poprzeczkę. I udało nam się – a przy okazji wprowadzamy szereg rewolucyjnych rozwiązań. Wraz z M 139 po raz kolejny w imponującym stylu demonstrujemy doświadczenie Mercedes-AMG w budowie silników. Jego moc uzyskiwana z jednego litra pojemności nie ma sobie równych wśród motorów turbo, a wysoki poziom efektywności pokazuje, że jednostka spalinowa ma przed sobą dalszy potencjał – powiedział Tobias Moers, prezes Mercedes-AMG.

Naładowany technologią

W potężnym silniku zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Przede wszystkim jest on obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni, co pozwala na uzyskanie płaskiego i aerodynamicznego designu przedniej partii karoserii. Łożyska wałeczkowe poprawiły responsywność turbosprężarki, ograniczając w niej tarcie mechaniczne, elektroniczna kontrola ciśnienia doładowania zoptymalizowała czas reakcji samochodu, a skrzynia korbowa o niskiej wadze znosi maksymalne ciśnienie spalania tylko do 160 barów. Tuleje cylindrowe zostały pokryte powłoką NANOSLIDE, by zmniejszyć tarcie między tłokami i cylindrami, a większe zawory wydechowe zapewniają sprawniejszy przepływ gazów. Zaawansowany system chłodzenia przyczynia się do uzyskania optymalnej wydajności silnika, natomiast elektryczna pompa wody działa niezależnie od prędkości obrotowej silnika, co korzystnie wpływa na tarcie, zużycie paliwa czy emisję spalin.

Nowy motor jest montowany całkowicie ręcznie. Na pierwszym piętrze manufaktury silników AMG w Affalterbach zainstalowano całkowicie nową linię produkcyjną, która wprowadza filozofię „Jeden człowiek, jeden silnik” na nowy poziom. Korzysta w tym celu z metod Przemysłu 4.0, uwzględniających najnowsze rozwiązania w dziedzinie ergonomii, bliskiego transportu materiałów oraz zapewnienia jakości, trwałości i wydajności. Aby wdrożyć koncepcję Przemysłu 4.0, zasady ręcznego montażu połączono z wizją „inteligentnej produkcji”, a to oznacza maksymalną elastyczność, przejrzystość i wysoką efektywność przy jednoczesnej ochronie i poprawie jakości silników oraz procesów produkcyjnych. Wszystko przy użyciu innowacyjnych, cyfrowych technologii.

Źródło: Mercedes-AMG