Z kolei, w kategorii liczby zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym zajmujemy ostatnie miejsce na podium. Zgodnie z danymi ACEA, w Polsce wynosi ona 187.334 osób pracujących przy produkcji pojazdów. Większą skalą zatrudnienia w tym obszarze mogą pochwalić się jedynie Niemcy (857.336) oraz Francja (216.000).

Widoczne przyrosty
Liczba aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców wzrosła względem poprzedniej edycji opracowania o 44. Dużo bardziej widoczny jest jednak przyrost pracowników krajowego przemysłu motoryzacyjnego – o ile według ubiegłorocznej analizy ACEA ich liczba wynosiła 178.274, o tyle najnowsza publikacja informuje już o 187.334 osobach zatrudnionych bezpośrednio w tej gałęzi gospodarki.

Już pierwszy rzut oka na obydwa dokumenty pozwala stwierdzić, że Polska należy do europejskiej czołówki pod względem liczby pojazdów w posiadaniu mieszkańców oraz silnej reprezentacji pracowników sektora automotive. Wciąż jest jednak wiele do nadrobienia – zwłaszcza w kwestii „odmłodzenia” parków maszynowych. Dość wspomnieć, iż w Polsce na 1000 mieszkańców przypada jedynie 13 nowych aut. Dla porównania, w Luksemburgu liczba ta jest równa 89, w Belgii 48 zaś w Niemczech 42. Zdecydowana większość rejestrowanych w kraju pojazdów to więc auta z co najmniej kilkuletnim drogowym stażem, co stanowi warty zainteresowania sygnał dla branży warsztatowej, a szczególnie niezależnych stacji naprawczych, które Polacy wybierają najczęściej, gdy nie są już zobowiązani do serwisowania swoich aut w autoryzowanych stacjach obsługi – tłumaczy Karol Prozner, twórca i prezes platformy Woop Automotive.

Warto także dodać, iż Polska klasyfikuje się także w ścisłej czołówce pod względem rejestracji nowych pojazdów użytkowych, zaś z doniesieniami o ich wzrostach publikowanymi ostatnio przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego korespondują dane ACEA. Liczba zarejestrowanych w minionym roku w Polsce samochodów dostawczych wzrosła z 59 812 w 2016 do blisko 61 tys., aut ciężarowych i specjalnych zaś z 26 628 do 27 658. Nie sposób pominąć także sektora autobusów – tych w 2017r wyjechało na krajowe drogi prawie 2,3 tysiąca w porównaniu do 1987 w roku poprzednim.

Automotive najmocniejszy w R&D
Jednym z najbardziej interesujących wniosków zawartych w opracowaniu jest również fakt, że zdaniem jego autorów to właśnie sektor motoryzacja i części zamienne (Automobiles & Part) inwestuje w Europie najwięcej w badania i rozwój pośród wszystkich 10 sektorów gospodarki, które wyróżniła ACEA. Branża automotive z nakładami na ten cel w wysokości 53,8 miliarda dolarów wyprzedza m.in. farmaceutykę i biotechnologię, inżynierię przemysłową, oprogramowanie i usługi IT czy branżę medyczną.

Źródło: Woop Automotive