Zawodnicy Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich pracują niestrudzenie, by osiągnąć wyniki na granicy ludzkich możliwości, dlatego chcieliśmy im dostarczyć specjalnie zaprojektowane pojazdy, dostosowane do ich potrzeb – powiedział Takahiro Muta, szef zespołu, który opracował specjalne wersje e-Palette na Igrzyska w Tokio 2020. – Podczas naszej pracy sportowcy, w szczególności paraolimpijczycy, pomogli nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób powinniśmy przystosować i udoskonalić e-Palette, żeby lepiej odpowiadały ich potrzebom i zapewniły łatwy, wygodny transport. Jesteśmy dumni z tej współpracy oraz z tego, że stworzyliśmy pojazd, który nie tylko będzie ich przenosił z miejsca na miejsce, ale zapewni także nowe możliwości kontaktu z innymi oraz dzielenia się doświadczeniami i emocjami.

Zaprezentowane po raz pierwszy w 2018 roku, e-Palette to pierwsze pojazdy Toyoty opracowane specjalnie z myślą o autonomicznym transporcie jako usłudze (Mobility-as-a-Service, Autono-MaaS). Ich opracowanie to jeden z przykładów poszerzania działalności Toyoty o różne formy szeroko rozumianej mobilności, w tym elektryfikację napędów, łączenie pojazdów w sieci za pośrednictwem internetu oraz zaawansowane technologie prowadzenia z myślą o nowych formach współdzielenia pojazdów.

Pojazdy e-Palette Tokyo 2020 Version zostały przystosowane do użytku w wioskach olimpijskich i paraolimpijskich. Są wyposażone w szerokie, rozsuwane drzwi i elektrycznie otwierane podjazdy, które ułatwiają wejście do środka zawodnikom, w tym paraolimpijczykom. Za kierowanie nimi odpowiada system autonomicznej jazdy na poziomie 4 wg SAE przy prędkości do 20 km/h. Dla bezpieczeństwa każdy pojazd będzie nadzorowany przez operatora, który w razie potrzeby będzie mógł przejąć kontrolę.

Flota e-Palette do transportu zawodników i pracowników to jeden z elementów programu Toyoty zapewnienia zaawansowanych środków transportu podczas Igrzysk w Tokio 2020. Jest to zobowiązanie Toyoty jako pierwszego globalnego partnera ds. mobilności Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich. Będzie to także okazja do przetestowania e-Palette w rzeczywistych warunkach, co posłuży do dalszego rozwoju systemów Mobility-as-a-Service (transportu jako usługi). Pojazd e-Palette Tokyo 2020 Version zostanie zaprezentowany na stoisku Toyoty podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio 2019, organizowanego od 23 października do 4 listopada.

Najważniejsze informacje o e-Palette Tokyo 2020 Version

Komfort poruszania się

• E-Palette mają symetryczny przód i tył, kształt prostopadłościanu i koła w samych rogach nadwozia. Dzięki temu zapewniają maksymalnie przestronne, wygodne i funkcjonalne wnętrze.

• Wewnątrz umieszczono poręcze i siedzenia łatwe w użyciu niezależnie od wzrostu pasażera. Do wykończenia podłogi, siedzeń i innych elementów wyposażenia użyto kontrastujące kolory, by pomóc ludziom o słabym wzroku lub daltonistom.

Ułatwienia przy wsiadaniu i wysiadaniu

• Każdy pojazd ma szerokie drzwi przesuwne, niskie podłogi, elektrycznie wysuwane podjazdy i system Arrival Control, uruchamiany przy zbliżaniu się do celu, który pozwala zatrzymać się precyzyjnie w granicach wyznaczonego przystanku.

• Szeroki rozstaw osi i płaska podłoga sprawiają, że we wnętrzu jest miejsce na cztery wózki inwalidzkie oraz dodatkowo dla 7 stojących pasażerów.

Autonomiczne prowadzenie przy niewielkich prędkościach i koncentracja na bezpieczeństwie

• Toyota e-Palette jest wyposażona w specjalnie zaprojektowany system autonomicznej jazdy, składający się z zaawansowanego sprzętu i oprogramowania oraz kamer i LIDAR-ów. W połączeniu z mapowaniem 3D o wysokiej dokładności system osiąga czwarty poziom autonomii wg SAE.

• Aby zwiększyć bezpieczeństwo działania, e-Palette otrzymał także zewnętrzy interfejs do interakcji systemu z człowiekiem, zaprogramowany do komunikacji z otoczeniem podczas autonomicznej jazdy, w tym z pieszymi. Przednie i tylne światła są animowane, by naśladować kontakt wzrokowy i informować przechodniów o zachowaniu pojazdu.

• System autonomicznej jazdy nieustannie monitoruje przeszkody w otoczeniu w zakresie 360 stopni i dostosowuje prędkość do warunków. Aby dodatkowo zminimalizować ryzyko niepożądanych sytuacji, w każdym pojeździe będzie podróżował operator nadzorujący pojazd i gotowy do przejęcia kontroli w razie potrzeby.

Źródło: Toyota