1. Rozszerzenie oferty

Warto zastanowić się, czego jeszcze oprócz naprawy pojazdu oczekują klienci. Życie w biegu powoduje, że potencjalni klienci jak największą część zadań chcą zrealizować podczas jednej wizyty, a nie udawać się z kolejnego miejsca na miejsce i tracić cenny czas. Jako rozwiązanie może tu posłużyć poszerzenie skali oferowanych usług, np. o wulkanizację, diagnostykę komputerową czy handel i wymianę akumulatorów. Ponadto, warto przemyśleć kwestię sprzedaży towarów na serwisach aukcyjnych. Zakupione części nieraz zalegają na półkach magazynów po parę miesięcy zanim zostaną wykorzystane do naprawy. Lepszym rozwiązaniem jest ich sprzedaż, np. poprzez Allegro. Nowoczesne oprogramowanie dedykowane dla branży motoryzacyjnej, takie jak Firma2000 posiadają pełną integrację z największymi serwisami aukcyjnymi i umożliwiają wystawianie wielu aukcji na raz, w wielu kategoriach. Ponadto pakiet Firma2000 daje możliwość tworzenia własnych szablonów aukcji oraz automatycznego uzupełniania parametrów Allegro danymi z kartoteki towarowej, takimi jak kody OE, zamienniki, czy nazwa producenta. Wysoka intuicyjność modułu sprawia, że wystawianie oraz późniejsze zarządzanie aukcjami jest proste i szybkie.

2. Elastyczne operowanie cenami

Wielu mechaników przez lata stosuje podobne cenniki, co przy rosnącej konkurencji jest znaczącym błędem. Ceny usług/towarów powinny zostać dostosowane do aktualnej sytuacji rynkowej i opierać się na rozeznaniu cen u konkurencji. Być może koniecznie jest małe obniżenie cen aby zachęcić klientów do skorzystania właśnie z naszych usług, a być może, możliwe będzie pozwolenie sobie na ich podniesienie.

 

Niewykluczone, że kwestię niższych cen dla klientów rozwiąże powiązanie towarów oferowanych przez różnych dostawców pod jednym indeksem lub na zasadzie zamienników. Sprawdzanie oraz porównywanie cen i dostępności towarów w programie Firma2000 jest przejrzyste i następuje już po kilku kliknięciach w programie. System może ponadto wykonywać zlecone przez użytkownika działania, po uprzednim zdefiniowaniu zakresu oraz określeniu czasu ich realizacji. Może to dotyczyć m.in. godziny i częstotliwości, z jaką będzie następowało aktualizowanie cen oraz stanów od dostawców, a także zamawiania towarów na podstawie analizy dotychczasowej sprzedaży.

3. Wizerunek warsztatu

„Jakim Cię widzą, takim Cię piszą” - stare powiedzenie, ale jednak nadal aktualne. Warsztat powinien się dobrze prezentować, aby przejeżdżający klient zdecydował się na wizytę właśnie w nim. Warto przemyśleć więc kwestię odnowienia baneru, pomalowania fasady, a może nawet odświeżenia logo? Czy także lokalizacja jest odpowiednia, a dojazd dobrze oznaczony? Te wszystkie elementy wpływają na odbiór warsztatu przez klienta: widząc zadbane otoczenie nabiera pewności, że jego pojazd również zostanie otoczony należytą opieką. Porządek w miejscu pracy ma znaczenie nie tylko dla klienta, ale wpływa również na lepszą organizację pracy pracowników. Warto wyrabiać w nich także nawyk dbania o czystość, aby porządek królował nie tylko od święta, a zawsze.

4. Cyfryzacja

Wg opinii ekspertów, branża motoryzacyjna nadal pozostaje w sektorze tradycyjnym, gdzie kontakt z klientem oraz sposób świadczenia usług pozostaje „w tyle” za pozostałymi branżami. Cyfrowa rewolucja może to całkowicie zmienić, a zainwestowanie w profesjonalne oprogramowanie przynieść wiele korzyści i pozwolić „przebić” konkurencję. Dlatego, program Firma2000 posiada pełną integrację z danymi HaynesPro. Firma ta od 1995 roku specjalizuje się w dostarczaniu motoryzacyjnych danych technicznych w formie elektronicznej, zawierających szczegółowe informacje o przeglądach, czasach napraw, schematach oraz rysunkach technicznych. Dane te prezentują m.in. szczegółowe zestawienie czynności koniecznych do wykonania podczas naprawy wraz z szacowanym czasem realizacji. Dzięki możliwości przypisania różnych stawek za roboczogodziny dla poszczególnych kategorii, cena za usługę kalkulowana jest w zależności od czasu jej trwania. Dodatkowo podczas wyceny uwzględniane są rabaty dla odbiorców oraz ogólna kalkulacja cen w programie.

System ponadto sam podpowiada użytkownikom, jakie dodatkowe czynności mogą lub powinny zostać wykonane przy aktualnie wykonywanej naprawie (nie dublując powtarzających się), a także informuje o towarach, niezbędnych do jej realizacji. Połączenie danych HaynesPro z kartoteką towarową Firma2000, pozwala na pobieranie towaru bezpośrednio z poziomu modułu danych serwisowych.

Dane HaynesPro dostarczają informacje na temat przeglądów okresowych, które dostosowane są do konkretnych modeli pojazdów oraz zaprezentowane w zależności od czasu użytkowania pojazdu i pokonanego dystansu. Dzięki temu dostajemy wytyczne nie tylko odnośnie czynności wymagających uwagi przy każdorazowym przeglądzie, jak np. skontrolowanie minimalnej grubości klocków hamulcowych, ale również o czynnościach oraz częściach opcjonalnych, które mogą zostać wykonane/wymienione podczas prowadzonego przeglądu (także przy serwisowaniu samochodów o wysokim przebiegu lub eksploatowanych w ciężkich warunkach).

Wśród udostępnionych danych odnajdziemy szereg wiadomości ogólnych na temat m.in. pojemności skokowej silnika, pojemności płynów eksploatacyjnych, ilości cylindrów oraz specjalistycznych, dotyczących  emisji, układu chłodzenia, elementów elektrycznych, hamulców, układu kierowniczego, klimatyzacji, czy wartości momentów dokręcania śrub dla większości istotnych części samochodowych. Otrzymujemy również szczegółowe procedury dotyczące wymiany/odłączenia akumulatora, sposobu resetowania wskaźnika przeglądu olejowego, przeglądu kontrolnego, systemu pomiaru ciśnienia w oponach, jak również programowania kluczyka i szyberdachu. Dane te w wielu przypadkach rozszerzone zostały o specjalistyczne rysunki techniczne lub poglądowe ilustracje.

5. Opinie w sieci

Wybór restauracji, hotelu, kawiarni, czy miejsca pracy – obecnie każda decyzja podyktowana jest opiniami o danym miejscu. Przy wszechobecności Internetu człowiek nie polega już na pojedynczym poleceniu od znajomego, a opinii szerszego grona osób, dotyczy to nawet wyboru warsztatu samochodowego. Dlatego tak ważne jest posiadanie dobrej renomy, nie tylko wśród obecnych klientów. Ważne, aby udzielać się we wszystkich miejscach gdzie klient może szukać informacji. W grę wchodzą więc nie tylko specjalistyczne fora, ale także portale społecznościowe, a nawet własna, prosta strona internetowa. Warto dodatkowo zachęcać zadowolonych klientów, aby pochwał nie przekazywali jedynie pracownikom, ale również dzielili się nimi w sieci. Niestety, często zdarzają się również sytuacje z klientami, którzy niezadowoleni z usług, mogą dodawać także negatywne komentarze, odradzające korzystania z usług naszej firmy. Na takie sytuacje należy odpowiednio szybko reagować, odpowiadając rzetelnie na stawiane zarzuty. Nie warto dać się ponosić emocjom, ponieważ źle przemyślana odpowiedź może przynieść więcej szkody niż pożytku. Sytuacje zdarzają się różne, ale przedstawienie ich z własnego punktu widzenia, wpływa na pozytywny odbiór firmy przez pozostałych użytkowników.

6. Nagradzanie lojalności 

Nic tak nie poprawia relacji klient-firma jak docenienie lojalności. Podczas wielu lat współpracy, klient już niejednokrotnie mógł zrezygnować z usług naszej firmy, ale nadal się na to nie decyduje. Dlaczego? Powodów może być wiele, a ich zakres zależny od przedsiębiorcy. Można zacząć od tańszej wyceny usługi oraz jej szybszej realizacji dla wieloletnich klientów. Może to być również korzyść w postaci wykonania jakiejś dodatkowej usługi bezpłatnie lub zniżka na kolejną usługę lub zakupy dzięki regularnym wizytom. Przy rozmowie z klientem można również postarać się unikać specjalistycznego żargonu i zdawkowych odpowiedzi. Przy czym, należy być uważnym i umieć wyczuć, czy rozmawiamy z osobą mającą pojęcie o motoryzacji, czy kompletnym laikiem i dopasować sposób odpowiedzi do konkretnego użytkownika. Niekonkretne informacje odnośnie czasu oraz zakresu wykonanych usług również nie wpływają korzystanie na relacje z klientami. W takich sytuacjach warto więc wspomagać się branżowym oprogramowaniem.

Program Firma2000 udostępnia, m.in. zaawansowany terminarz wizyt, umożlwiający selekcję jedynie wolnych terminów. „Dwa kliknięcia” i już można zaproponować klientowi szereg terminów, z których może wybrać ten najdogodniejszy. Terminarz można dodatkowo dowolnie modyfikować wedle własnych potrzeb i wielkości warsztatu, poprzez dodanie posiadanej ilości stanowisk, podnośników, kanałów, itp. Do zleceń można także dopisać mechanika, który ma się nim zająć. Pracownik może zostać przypisany do całego zlecenia lub tylko do wybranej jego pozycji. Przy każdym zleceniu możliwe jest wpisywanie procentu od usługi lub towaru należnego dla pracownika oraz określenie czasu trwania naprawy – czynności te pozwalają na zachowanie porządku przy późniejszych rozliczeniach. Pracodawca może bowiem generować okresowe raporty rozliczeniowe, dzięki którym ustala wysokość wypłacanej premii swoim podwładnym. Wszystkie informacje w nich zawarte przedstawione są w przejrzysty sposób, a procedura naliczania prowizji jasna dla obu stron. Liczy się bowiem nie tylko zabieganie o lojalność klientów, ale również pracowników - duża rotacja nie wpływa korzystanie na stan zatrudnienia, a o dobrych specjalistów niestety coraz trudniej.

Prowadzenie własnego biznesu nie należy do spraw najłatwiejszych, dlatego firma ASCO Systemy Informatyczne Sp. z o.o. Sp. k. od 25 lat rozwija swoje oprogramowanie w stałym kontakcie z klientami i na podstawie potrzeb płynących z rynku. Znaczący udział w rozbudowie jego funkcjonalności stanowią zgłoszenia osób z branży, dzięki czemu posiada on wszystko, co niezbędne dla efektywnego zarządzania warsztatem.

Dodatkowo, teraz w promocji opłata licencyjna za użytkowanie oprogramowania Firma2000 z wszystkimi jego modułami oraz danymi HaynesPro, zawierającymi dane czasów napraw, przeglądów oraz obsługi okresowej, podstawowych danych regulacyjnych i naprawczych a także informacje o olejach i płynach wynosi jedyne 95 zł + VAT miesięcznie.