Flagowym projektem firmy jest EVplus, – koncepcja pojazdu z napędem hybrydowym plug-in nowej generacji. Dzięki zasięgowi ponad 100 kilometrów na samej baterii może być on wykorzystywany na co dzień. Silnik spalinowy jest wykorzystywany jedynie w rzadkich sytuacjach, gdy udajemy się w dalszą podróż. E-mobilność staje się tym samym dostępna na co dzień dla dużej grupy klientów, którzy dysponują tylko jednym samochodem rodzinnym. Dodatkowo, ZF dostarcza nowych rozwiązań z zakresu mobilności, takich jak autonomiczne pojazdy elektryczne dla centrów miast. ZF jest symbolem postępu technicznego gwarantującego mobilność, czyli swobodę przemieszczania się, która będzie jednocześnie czysta, bezpieczna i opłacalna dla obecnych i przyszłych pokoleń.

Indywidualna mobilność jest jednym z osiągnięć, które znacznie podniosły naszą jakość życia w ostatnich dziesięcioleciach. ZF jest symbolem postępu technicznego, który gwarantuje mobilność, czyli swobodę podróżowania w sposób bezpieczny, czysty i opłacalny dla obecnych i przyszłych pokoleń. Nowe inicjatywy i wsparcie użytkowników w ich drodze do elektromobilności to bardziej skuteczna droga niż zakazy, surowe przepisy i odmawianie ludziom prawa do mobilności, zwłaszcza w krótkiej perspektywie – powiedział Wolf-Henning Scheider, Prezes ZF Friedrichshafen na targach IAA 2019.

ZF jako koncern z branży technologicznej łączy zaangażowanie w zrównoważony rozwój i ochronę klimatu z wymaganiami mobilności, która musi być naprawdę przyjazna ludziom. Wyrazem tego jest inicjatywa ZF pod nazwą #MobilityLifeBalance, która została zaprezentowana w lipcu br. Zgodnie z ta wizą, ludzie na powinni mieć dostęp do usług mobilności pasujących do ich stylu życia. ZF inwestuje znaczne środki w innowacyjne technologie pozwalające ograniczyć emisję CO2 i poprawić bezpieczeństwo na drodze. Wszystkie produkty i technologie prezentowane na stoisku ZF podczas targów IAA wpływają na ograniczenie emisji lub zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

Samochody elektryczne na każdą okazję

Firma ZF zademonstrowała na targach IAA, że pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV) mogą być prawdziwymi samochodami elektrycznymi: koncepcja EVplus od ZF pozwala pokonać ponad 100 kilometrów jedynie na zasilaniu elektrycznym, w rzeczywistych warunkach. Większy zasięg na baterii umożliwia bezemisyjną jazdę na co dzień. Jednocześnie silnik spalinowy eliminuje niepokój związany z ograniczonym zasięgiem, pomagając w rozwianiu wątpliwości dotyczących zakupu pojazdu z napędem elektrycznym. Dlatego też pojazdy PHEV mogą szybko sprawić, że coraz większa liczba podróży będzie odbywać się wyłącznie w trybie elektrycznym, co z kolei obniży poziom emisji CO2 generowanej przez ruch uliczny.

Użytkownicy EVplus mogą też wjeżdżać do centrów miast w trybie całkowicie elektrycznym, eliminując lokalnie emisję tlenku azotu i znacząco wpływając na zmniejszenie stężenia pyłu. Pozwoli to na dłuższą metę zakończyć dyskusję na temat zakazów wjazdu, które powodują ograniczenie mobilności. Odpowiednie strategie jazdy oraz mechanizmy kontroli, takie jak geofencing, mogą zagwarantować, że jazda na terenach miejskich będzie możliwa tylko z napędem elektrycznym.

Nowe koncepcje mobilności: większa równowaga i korzyść dla klienta

Kolejnym krokiem technologicznym ograniczającym emisje CO2 w ruchu miejskim będą autonomiczne taksówki oraz usługi sharingowe. Dzięki inteligentnemu i autonomicznemu zarządzaniu flotą pojazdów znacznie mniejsza liczba samochodów będzie w stanie komfortowo dostarczyć pasażerów do wybranego celu, szczególnie na terenach miejskich. ZF kładzie nacisk na koncepcję oddzielnych pasów ruchu dla takich pojazdów w strefach, w których pojazdy autonomiczne mogą być użytkowane już teraz, bez zbędnych komplikacji i ograniczeń prawnych. Udostępniając takie pasy ruchu dla usług z zakresu automatycznej mobilności, samorządy mogą przyczyniać się do szybkiego wdrożenia dostępnych technologii w centrach miast, ograniczając w ten sposób ich zanieczyszczenie. Dzięki niskim kosztom eksploatacji, za koncepcją tą przemawiają nie tylko aspekty ekologiczne, ale także ekonomiczne. W ten sposób transport publiczny może być bardziej efektywny niż w ramach obecnych koncepcji.

ZF spodziewa się, że w ciągu następnych pięciu lat w tym segmencie przybędzie 1,5 miliona pojazdów na całym świecie. Koncern technologiczny ZF przyczynia się do tego wzrostu poprzez dostarczanie inteligentnych elektronicznych systemów sterowania, technologii zawieszenia oraz napędu elektrycznego, jak również aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa.

Źródło: ZF Friedrichshafen