Rynek AutoMoto

Barometr SDCM z branży motoryzacyjnej. Spowolnienie jest, tragedii nie ma

O spowolnieniu gospodarczym, recesji w Niemczech, widmie „twardego” brexitu i majaczącym na horyzoncie kryzysie mówi się coraz częściej. Nic dziwnego, że wszystko to powoduje pogorszenie nastrojów społecznych, co samo w sobie jest jednym z bardzo niekorzystnych czynników wpływających na koniunkturę.

więcej »
Raport Flota z Energią. Samochód elektryczny we flocie firmowej może być tańszy niż spalinowy

Auta elektryczne przestają być jedynie ciekawostką i niedługo będą codziennością na naszych drogach. Dotyczy to nie tylko aut osobowych, ale także dostawczych, wykorzystywanych na co dzień w biznesie. Pozytywnie zaskakują one w zakresie całkowitych kosztów użytkowania, które mogą być niższe niż w przypadku spalinowych odpowiedników. Jeśli zgodnie z projektem rozporządzenia, zostaną wprowadzone dopłaty do zakupu dostawczych samochodów elektrycznych, użytkowanie takiego auta może być tańsze od auta z silnikiem spalinowym już od drugiego roku eksploatacji.

więcej »
Volkswagen dostarczył 250.000 zelektryfikowanych samochodów

W połowie grudnia w Autostadt przekazano klientce 250-tysięczny samochód marki Volkswagen wyposażony w napęd elektryczny – właśnie tyle zelektryfikowanych aut marki powstało od 2013 roku, gdy do sprzedaży wprowadzono model e-Up!.

więcej »
MotoBarometr 2019. Producenci motoryzacyjni chcą zwiększać zatrudnienie

Aż 40% firm automotive w Polsce planuje zwiększanie zatrudnienia w najbliższym czasie. I choć oznacza to spadek o 23 pp. w porównaniu rok do roku, ciągle brakuje rąk do pracy. Przedstawiciele branży narzekają na małą liczbę kandydatów i rosnącą presję płacową. Dlatego coraz więcej fabryk wspomaga się kadrą z Ukrainy. Nie jesteśmy jednak sami w boju o ukraińskich pracowników. Sięgają po nich również Czesi, Wielka Brytania, Portugalia i Słowacja – wynika z raportu Exact Systems „MotoBarometr 2019. Nastroje w automotive”. Jeżeli inne kraje z Unii Europejskiej skutecznie zawalczą o pracowników z Ukrainy, w Polsce deficyt kadrowy się pogłębi. 

więcej »
Jaki będzie 2020 r. dla branży motoryzacyjnej?

Jak wynika z badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych”, ponad 70% przedstawicieli producentów i dystrybutorów spodziewa się pogorszenia sytuacji w branży motoryzacyjnej.

więcej »
Fuzja koncernów FCA i PSA oficjalnie zatwierdzona. Powstanie gigant motoryzacyjny

Koncerny samochodowe FCA i PSA podpisały umowę, według której nastąpi ich fuzja i powstanie gigant motoryzacyjny o wartości 50 miliardów dolarów. Będzie to w czwarty największy producent samochodów na świecie pod względem produkcji i trzeci pod względem dochodów.

więcej »
Jak sytuacja energetyczna wpłynie na motoryzację?

Tegoroczne dane pokazują, że sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym jest coraz trudniejsza. Wiele czynników takich, jak wojny handlowe, konieczność dostosowania motoryzacji do rygorystycznych wymagań środowiskowych, a więc także konieczność gigantycznych inwestycji na przykład w elektromobilność, skutecznie wpłynęło na spowolnienie dynamiki wzrostu producentów części motoryzacyjnych. Rosną koszty pracownicze i ogólne koszty prowadzenia działalności, które powodują zmniejszanie konkurencyjności polskiego przemysłu w Europie i na świecie. Jednym z problemów wpływających na wzrost kosztów są rosnące ceny energii elektrycznej.

więcej »
Kiedy latające pojazdy pojawią się na niebie? Prognozy i plany największych przedsiębiorstw

Rozwój motoryzacji będzie uwarunkowany powstaniem latających samochodów. Pojazd w technologii zapożyczonej od dronów budują już Japończycy. Konstruktorzy dwuosobowej maszyny planują rozpoczęcie sprzedaży detalicznej w 2023 roku, a tymczasem nad podobnymi pojazdami pracują już gigantyczne koncerny, takie jak Uber, Toyota czy Porsche. W ciągu najbliższych kilku lat wartość rynku samochodów latających przekroczy kwotę 30 mld dol.

więcej »
W których miesiącach 2019 roku wystawiano najwięcej samochodów?

Eksperci AAA AUTO przeanalizowali dane dotyczące sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych od stycznia do grudnia 2019 roku. Okazuje się, że największy wybór aut używanych był w październiku, w którym wystawiono aż 309.036 samochodów. Z kolei relatywnie najmłodsze auta można było kupić w kwietniu i maju, a ich mediana wieku wyniosła 10,1 lat i była najniższa w roku.

więcej »
Salony i serwisy bez „energii” do sprzedaży samochodów elektrycznych

Z jakimi wyzwaniami trzeba będzie się zmierzyć i co powinni zrobić beneficjenci trendu elektromobilności – szczególnie chcący sprzedawać i serwisować samochody elektryczne w Polsce, by trend e-mobilności zaczął rozwijać się dynamicznie?

więcej »
Transport bez innowacji nie przetrwa dekady według eksperta Inelo

Ponad połowa badanych przedsiębiorców jako kryterium wyboru rozwiązań informatycznych do rozwoju biznesu podaje szybki wzrost przychodów. Na jakim poziomie? Tego przewoźnicy nie mówią. Wśród zaawansowanych narzędzi obecnie najczęściej wykorzystywanych w transporcie jest telematyka. Jednak to nie wystarczy, żeby w ciągu najbliższych kilkunastu lat pozostać w grze. Na jakie procesy digitalizacji warto zwrócić szczególną uwagę i jaka rysuje się przyszłość międzynarodowych przewoźników drogowych?

więcej »
Gdzie kupić auto? – Praktyczne wskazówki i przydatne informacje

Możliwości, jakie otwiera przed nami wtórny rynek ofert sprzedaży samochodów, są nie tylko zaletą, ale i wadą całej sytuacji, gdyż zmuszają nas do podjęcia decyzji. Jedną z nich jest źródło pochodzenia danego egzemplarza, nic więc dziwnego, że większość Polaków zastanawia się, gdzie najlepiej szukać używanego auta. Kolega z pracy może twierdzić, że najlepiej w komisie, ktoś inny preferuje wyłącznie giełdę samochodową, a my sami skłaniamy się raczej ku importowi z Niemiec lub zakupem od osoby prywatnej. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, a ich popularność jest zmienna. Jak jednak wygląda wiarygodność ofert oraz ich opłacalność w dobie Internetu?

więcej »
Rynek samochodów używanych – aktualna sytuacja i prognozy na 2020 rok

W 2019 roku odnotowano znaczący wzrost sprzedaży samochodów używanych przy jednoczesnym spowolnieniu w sprzedaży nowych aut. Skąd te nagłe ruchy w branży motoryzacyjnej? Czy trend ten utrzyma się również w nadchodzącym, 2020 roku? Na te pytania odpowiada Jacek Fijołek, twórca CarForFriend.pl.

więcej »
Za trzy lata otworzy się rynek elektrycznych aut używanych

Według ekspertów AAA AUTO, lidera rynku aut używanych w Europie Środkowej, rynek wtórny dla samochodów elektrycznych w Polsce otworzy się najszybciej za trzy lata. Decydujący wpływ na to będzie miała ustawa o elektromobilności, która zacznie obowiązywać od początku 2020 roku floty w sektorze publicznym, nakładająca na nie obowiązek posiadania co najmniej 10% samochodów z napędem elektrycznym.

więcej »
Sprzedaż opon w trzecim kwartale 2019 roku

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w trzecim kwartale 2019 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie opon do aut typu SUV oraz do motocykli – o odpowiednio 14 i 19%. Zmalała dynamika sprzedaży opon do samochodów dostawczych (-22%) oraz ciężarowych (-1%). Sprzedano także mniej opon rolniczych (-26%) oraz przemysłowych (-8%).

więcej »
Producenci samochodów mogą zlikwidować nawet 80 tysięcy miejsc pracy przez rozwój elektromobilności

Upływający rok jest jednym z najtrudniejszych dla motoryzacji i samych pracowników, którzy zajmują się robieniem samochodów. Coraz mniejsze zapotrzebowanie na samochody i zmiana ich napędu na elektryczny powodują, że Daimler i Audi ostatnio ogłosiły, że w nadchodzącym czasie zlikwidują 20 tysięcy miejsc pracy. 

więcej »
Rządowe dopłaty do elektryków według ekspertów mają napędzić ich sprzedaż

W życie wchodzi rządowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych, który w pierwszym etapie obejmie nabywców indywidualnych. Ci mogą uzyskać 30% dofinansowania do zakupu elektryka, którego cena nie przekracza 125 tys. zł. W drugim etapie na taki bonus będą mogli liczyć też klienci flotowi. Z prognoz PSPA i Frost & Sullivan wynika, że przy optymalnym wykorzystaniu środków na ten cel z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu w 2025 roku flota pojazdów elektrycznych w Polsce będzie już liczyła 300 tys.

więcej »