Dzięki tym sukcesom oraz swojej innowacyjności Bosch zyskuje mocną pozycję pomimo aktualnie trudnych warunków rynkowych. W 2019 roku obroty sektora Mobility Solutions ponownie znacznie przekroczyły wynik światowej produkcji samochodów. Obroty z działalności operacyjnej sektora będą tylko nieznacznie niższe od wyników ubiegłorocznych, pomimo obecnego, wyraźnie spadkowego trendu rozwojowego rynku.

Transformacja mobilności kryje w sobie wyzwania, ale także szanse. Szanse te chcemy wykorzystać – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch. Bosch podchodzi w sposób otwarty do rozwoju przyszłej mobilności i doskonali napędy konwencjonalne, ale także rozwija prace nad rozwiązaniami dla napędów elektrycznych. Równocześnie przedsiębiorstwo promuje rozwój automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji rozwiązań dla mobilności. Kluczem do tego są elektronika i oprogramowanie. Aktualnie w obszarze mobilności Bosch zatrudnia ponad 14 tys. programistów i inwestuje rocznie trzy miliardy euro w rozwój kompetencji w dziedzinie oprogramowania. Cel: mobilność proekologiczna i przystępna dla wszystkich. – Dzięki Bosch mobilność będzie przyjazna dla klimatu i opłacalna – powiedział Volkmar Denner.

Efektywne napędy: od silników spalinowych do ogniw paliwowych

Bosch robi postępy w obszarze ochrony klimatu, i nie chodzi jedynie o osiągnięcie od przyszłego roku neutralności emisji CO2 we wszystkich lokalizacjach. – Prowadzimy także intensywne prace nad mobilnością, która nie będzie w istotny sposób wpływała na klimat i jakość powietrza – kontynuował Denner. Przedsiębiorstwo inwestuje rocznie 400 milionów euro w mobilność bezemisyjną. W obszarze elektromobilności Bosch już dziś ma tak mocną pozycję jak żadne inne przedsiębiorstwo. Oferuje różnorodne rozwiązania: od rowerów elektrycznych do elektrycznych samochodów ciężarowych i od napędów w wersjach mild hybrid 48 V do napędów całkowicie zelektryfikowanych. Oferując akumulator 48 V Bosch zamierza osiągnąć pozycję lidera rynku, a w segmencie ogniw akumulatorowych podjął długofalową współpracę z chińską spółką Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). W oparciu o szacunki, Bosch prawdopodobnie przekroczy wartość prognozowanych na początku roku obrotów w wysokości 5 miliardów euro do 2025 roku. Mają one pochodzić ze sprzedaży części i systemów w obszarze elektromobilności dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. – Bez względu na to w jaki sposób zrealizujemy mobilność bezemisyjną od strony technicznej, będziemy musieli upowszechnić ją na rynku. Będzie to możliwe tylko dzięki opłacalnym rozwiązaniom. W przeciwnym razie nie przysłużymy się klimatowi – dodał Denner. W drodze do osiągnięcia pozycji lidera rynku w obszarze elektromobilności, Bosch promuje także masowy rozwój ogniw paliwowych i przystępuje do produkcji seryjnej. Efekty skali są jednym z czynników, które pomogą w obniżeniu kosztów produkcji technologii, która na razie jest droga. – Bosch sprawi, że napędy alternatywne staną się opłacalne – zaakcentował Denner.

Nowa technologia: mniej cząstek stałych i mniej pyłu emitowanego podczas hamowania

Nawet w 2030 roku trzy z czterech nowo wyprodukowanych pojazdów będą wyposażone w napęd konwencjonalny. Część z nich będzie wspomagana elektrycznie przez system 48 V lub hybrydę w wersji plug-in. Dlatego Bosch podnosi efektywność nie tylko silników Diesla, ale także silników benzynowych. Najnowsza innowacja: dzięki optymalizacji pracy silnika i nowoczesnym systemom oczyszczania spalin, silniki benzynowe mogą osiągnąć także w realnych warunkach jazdy emisję cząstek stałych niższą nawet o 70% od limitu ustanowionego w normie Euro 6d TEMP. Bosch minimalizuje także emisję cząstek stałych pochodzącą z hamowania. Przykładowo: tarcza hamulcowa iDisc emituje do 90% mniej pyłu w porównaniu do standardowej tarczy hamulcowej. System hamowania regeneracyjnego Bosch może zmniejszyć ten typ emisji cząstek stałych w pojazdach zelektryfikowanych nawet o ponad 95%.

Kamień milowy: pierwszy system poziomu czwartego automatyzacji z zezwoleniem

Duże sukcesy koncern Bosch odnosi także w segmencie zautomatyzowanej jazdy. Bazę dla niej stanowią układy wspomagające. W tym obszarze Bosch zwiększy swoje obroty w tym roku o 12%, do dwóch miliardów euro. W dalszy rozwój, prowadzący do w pełni autonomicznej jazdy, przedsiębiorstwo zainwestuje do 2020 roku 4 miliardy euro. Na rynek amerykański i azjatycki Bosch projektuje obecnie systemy poziomu drugiego (hands-free), wspomagające kierowcę podczas jazdy autostradami. Systemy umożliwiają kierowcy zdjęcie rąk z kierownicy. Pierwsze na świecie zezwolenie dla systemu poziomu czwartego otrzymały niedawno w Niemczech firmy Bosch i Daimler dla systemu o nazwie Automated Valet Parking zainstalowanego na parkingu muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. W ten sposób w pełni zautomatyzowana usługa parkowania przestała być prototypem. Do końca 2021 roku w system Automated Valet Parking ma być wyposażonych kilkanaście kolejnych parkingów.

Mobilność skrojona na miarę: Shuttle Service i Rolling Chassis

Transformacja w branży mobilności oznacza także wprowadzanie na rynek nowych graczy. Z ich pomocą Bosch tworzy nowe segmenty działalności. Przedsiębiorstwo współpracuje z trzema największymi na rynku firmami oferującymi usługi ride-hailing: DiDi, Lyft i Uber, które w sumie obsługują dziennie ponad 50 milionów przejazdów na świecie. Wiodący w Chinach dostawca usług w zakresie mobilności, firma DiDi, wykorzystuje bazujące na chmurze obliczeniowej usługi dla akumulatorów Bosch, które pozwalają wydłużyć żywotność akumulatorów w pojazdach.

W przyszłości tego typu operatorzy usług w zakresie mobilności będą mogli oferować dopasowaną do potrzeb mobilność na żądanie, realizowaną za pośrednictwem specjalnych pojazdów do przewozu osób (shuttles). Do roku 2025 na świecie ma być ponad 2,5 miliona pojazdów tego typu. Dzięki rozwiązaniom w obszarze elektryfikacji, automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji Bosch chce ułatwić tym dostawcom oferowanie usług przewozowych o najwyższym standardzie komfortu i bezpieczeństwa. Bazę dla takich pojazdów do przewozu osób mogą stanowić Rolling Chassis – gotowe do jazdy modułowe platformy z możliwością elastycznej konfiguracji nadwozia. W tym celu Bosch nawiązał, na początku roku, współpracę ze specjalistą w dziedzinie nadwozi i motoryzacji, firmą Benteler. Pierwszym klientem, który wykorzysta Rolling Chassis w swoich własnych pojazdach oraz będzie ich dystrybutorem jest firma Automobili Pininfarina.

Źródło: Bosch