2016 rok – jaki był?

PixaBay/Tomasz Mikołajczyk/CC0 Public Domain

Przełom roku jak zwykle sprzyja wszelkiego rodzaju podsumowaniom. Choć na szczegółowe dane rynkowe w poszczególnych sektorach branży motoryzacyjnej przyjdzie nam jeszcze chwilkę poczekać, postanowiliśmy już sprawdzić, jak minione dwanaście miesięcy oceniają przedstawiciele różnych firm działających na polskim rynku motoryzacyjnym.

Wprawdzie wielu postrzega branżę motoryzacyjną wyłącznie (czy też przede wszystkim) poprzez sektor aut nowych, to Polska ma się czym pochwalić również i w pozostałych obszarach tego olbrzymiego rynku. Ale i rynek aut nowych w minionym roku wyglądał całkiem obiecująco. W listopadzie (dane za grudzień pojawią się już po oddaniu gazety do druku) zanotowaliśmy dwudziesty z rzędu wzrost sprzedaży nowych aut osobowych oraz dostawczych o masie do 3,5 t, a jednocześnie był to najlepszy listopad w obecnym wieku.

Również pod względem produkcji aut nowych w naszym kraju rok 2016 był całkiem udany. Według szacunków z „polskich” fabryk wyjechało w minionych dwunastu miesiącach ok. 570 tys. aut, co stanowi nieco ponad 3,5% produkcji samochodów nowych w krajach Unii Europejskiej (ok. 16 mln aut).

Na podobnym poziomie prezentuje się wielkość polskiego rynku części samochodowych. Roczne przychody firm produkujących części motoryzacyjne oscylują w Polsce wokół 17 mld euro, przy ponad 600 mld euro w całej UE, z czego 11 mld euro to przychody osiągane z eksportu. W Europie nasz kraj plasuje się obecnie na dwunastej pozycji pod względem wartości eksportowanych części motoryzacyjnych, z udziałem na poziomie ok. 3%.

Z kolei wartość polskiego rynku części i napraw wynosi 8 mld euro, co również stanowi nieco ponad 3% unijnego rynku. Firmy operujące w branży automotive i produkujące części zamienne na pierwszy montaż planują wzrost produkcji w swoich fabrykach, co jest następstwem nowych inwestycji zagranicznych, w tym budowy fabryki Volkswagena we Wrześni, oraz mających powstać zakładów Daimlera i Toyoty produkujących silniki. Pozytywne sygnały docierają również z zagranicznych fabryk, m.in. u naszych południowych sąsiadów. Planowane tam wzrosty produkcji nowych aut pociągają za sobą kolejne inwestycje w niezbędne podzespoły. A ponieważ w ostatnich latach mamy do czynienia ze znacznym wzrostem umiędzynarodowienia łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym, można się spodziewać dalszych wzrostów po stronie produkcji oraz eksportu polskiej branży motoryzacyjnej.

Według danych firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą samochodów używanych na rynku wtórnym Polski, Czech, Słowacji i Węgier, wystawiane do sprzedaży samochody miały średnio ponad 11 lat i 174,5 tysiąca kilometrów przebiegu. Należy przypuszczać, że faktyczne przebiegi są znacznie wyższe, bo cofanie liczników nadal jest powszechnym procederem. Średnia cena samochodu oscylowała wokół 20 tysięcy złotych. Dane te mówią jasno, że rynek wtórny będzie się stale rozwijał, ponieważ ciągle w użytku są samochody mocno wyeksploatowane.
Zdecydowana większość firm działających na rynku motoryzacyjnym przyszły rok oraz nieco dalszą przyszłość postrzega optymistycznie.

Poniżej przedstawiamy opinie, jak miniony rok podsumowali dostawcy i jakie mają plany na rok 2017.

Magneti Marelli
Przemysław Treliński
Kierownik Działu Wyposażenia Warsztatów

Miniony rok należy uznać za niezwykle udany. Dla naszej firmy to rok wzrostów zarówno w gamie części, jak i wyposażenia warsztatowego. Radość jest tym większa, że rośniemy wyżej niż rynek. Również rynki eksportowe, które obsługujemy z Polski, notują gwałtowny wzrost dynamiki sprzedaży, co napawa optymizmem w perspektywie roku 2017. Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń w minionym roku było dla Magneti Marelli otwarcie nowego magazynu oraz centrum szkoleniowego w Sosnowcu. Szkolenia to jeden z naszych głównych celów na przyszły rok, nowe centrum oraz zwiększenie liczby trenerów powinno w tym znacząco pomóc. Systematycznie rozwijamy gamę wyposażenia warsztatowego i inwestujemy w marketing, w szczególności internetowy. W przyszłym roku zwiększymy nacisk na obecność w mediach społecznościach oraz rozwój katalogu internetowego, obecnie dostępnego w językach polskim i angielskim, a docelowo również w językach rumuńskim, czeskim, węgierskim i chorwackim.

Auto-Starter
Wojciech Kuś
Dyrektor ds. sprzedaży

Ostatnie lata działalności firmy Auto-Starter to niezmienny rozwój oraz ważne inwestycje. Zamykamy 2016 rok z pozytywnym wynikiem sprzedażowym na rynku krajowym. Jednakże uważam, że jeszcze dużo pracy przed nami. Do tego coraz większe zaufanie klientów oraz oczywiście wysoka jakość produktu jak i rozpoznawalność marki AS pozwala nam na realizowanie naszych celów sprzedażowych. Miniony rok był niezwykle ważny dla firmy, gdyż otwarto w Lubichowie nowy zakład produkcyjny o powierzchni 5500 m2, w którym powstają alternatory i rozruszniki, a także odbywa się ich regeneracja. Firma Auto-Starter na pewno pozwoli o sobie usłyszeć w kolejnym, jubileuszowym dla niej roku. W 2017 roku obchodzić będziemy 25-lecie istnienia.

PZL Sędziszów
Adam Sikorski
Prezes

Jeśli chodzi o kondycję PZL Sędziszów S.A., to znakomicie wpisuje się ona w omawiany wzrostowy trend polskiej branży motoryzacyjnej. W bieżącym roku mocno zintensyfikowaliśmy naszą obecność na polskim rynku części motoryzacyjnych i poszerzyliśmy zasięg na rynkach zagranicznych. Ofertę naszych filtrów promowaliśmy m.in. na największych branżowych targach Automechanika we Frankfurcie. Na rynku krajowym rozpoczęliśmy współpracę z liderem branży TSL, jak również z wiodącym dystrybutorem części do samochodów ciężarowych, gdzie wprowadziliśmy do sprzedaży specjalnie dedykowane zestawy filtrów. Jednym z przełomowych momentów w roku 2016 było założenie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej – pierwszego w Polsce stowarzyszenia zrzeszającego wyłącznie krajowych producentów z branży. Biorąc to pod uwagę, z optymizmem wchodzimy w nowy rok. Planujemy dalszy rozwój oferty produktowej i wdrażanie nowych referencji, szczególnie w sektorze transportu, ale także intensywne prace konstrukcyjno-badawcze w zakresie nowych rozwiązań filtracyjnych oraz poszerzenie działań w internetowym kanale sprzedaży.

Inter-Parts
Przemysław Tetyk
Członek Zarządu Inter-Parts

Rok 2016 dla naszej firmy to okrągła rocznica jej powstania – jubileusz 25-lecia, ale także bardzo dobry, udany biznesowo rok. Ponownie udało nam się jako spółce odnieść korzystny wynik, zwiększyć liczbę placówek oraz udział w rynku, a także pojawić się na rynkach innych krajów europejskich. Korzystając z członkostwa w jednej z największych grup na arenie europejskiego aftermarketu w Nexus Automotive International, powiększamy w szybkim tempie swoją ofertę handlową zarówno o nowe brandy, jak i istniejące już linie produktowe. Rok 2016 to również powstanie oddziału Nexus na Europę Centralną – właśnie u nas w Stawigudzie. To ten podmiot będzie odpowiedzialny za biznes w tej części Europy. To tu także tworzymy sieć warsztatową NexusAuto, która to rozwinie skrzydła w nadchodzącym nowym roku. Mankamentem ostatniego kwartału są na pewno zawirowania na rynku walutowym i słabnąca wciąż złotówka. Można także zwrócić uwagę na bardzo mocną konkurencję cenową pomiędzy dystrybutorami, co jest powodem malejących marż.

Plany na rok 2017 firma Inter-Parts ma bardzo ambitne – zacznie od zmian w wewnętrznych strukturach spółki, w jej zarządzie. Planowana jest dalsza ekspansja zarówno w kraju, jak i za granicą, otwarcie nowych oddziałów, rozwój wspomnianych warsztatów sieciowych NexusAuto, konsekwentny wzrost sprzedaży i rosnący udział w rynku Polski.

Orlen Oil
Leszek Stokłosa
Prezes Zarządu

Rok 2016 jest kolejnym z rzędu, który kończymy, odnotowując wzrosty sprzedaży w strategicznych dla firmy segmentach produktowych. Mam na myśli oleje silnikowe klasy Premium do samochodów osobowych tj. linii Platinum MaxExpert, a także środki smarne do pojazdów ciężarowych Platinum Ultor. Pomimo dużej krajowej konkurencji na rynku produktów do ciężarówek udało nam się wzmocnić pozycję lidera w tym segmencie. Na uwagę zasługuje również fakt udanego wejścia ORLEN Oil na rynek rolniczy z linią olejów Platinum Agro – są to oleje przeznaczone do najnowocześniejszych maszyn rolniczych. Potwierdzeniem skutecznych działań w tym sektorze jest rozpoczęcie współpracy z kolejnymi producentami traktorów. Rok 2016 upłynął nam również pod znakiem ekspansji na kolejne światowe rynki. Polskie oleje ORLEN Oil od tego roku są obecne na Tajwanie, w Indiach, Egipcie, Chinach a także w Libanie, Hiszpanii i Belgii. W 2017 roku planujemy sukcesywnie zwiększać udział w segmencie motoryzacyjnym. Dodatkowo we wszystkich naszych segmentach będziemy inwestować w produkty klasy Premium.

AD Polska
Dawid Cieśla
Dyrektor Marketingu i Sprzedaży

AD Polska największe obroty odnotowuje w ofercie na kilkuletnie samochody, na które skończyła się gwarancja producenta. Ich właściciele najczęściej korzystają z niezależnych warsztatów, które to z kolei są naszymi klientami. Na tej podstawie mogę potwierdzić, że z roku na rok rośnie sprzedaż markowych części zamiennych. A jeśli już polscy kierowcy szukają tańszych odpowiedników, to wolą wybrać produkty fabrycznie regenerowane. Dobrym przykładem są wprowadzone do naszej oferty zestawy turbosprężarek Turbos Hoet, na które udzielana jest dwuletnia gwarancja.
Nieustannie też optymalizujemy ofertę AD Polska do bieżących oczekiwań kierowców. W roku 2016 nasze portfolio poszerzyło się o pióra wycieraczek Champion, filtry FRAM oraz elementy układu hamulcowego FTE. Nie bez znaczenia jest fakt, że jako wyłączny przedstawiciel w Polsce możemy na te produkty zagwarantować atrakcyjne ceny. Stąd też dużym powodzeniem cieszy się nasz program lojalnościowy AD Klub i tzw. promocja letnia. Dzięki temu nasi klienci mogą skuteczniej konkurować z innymi warsztatami i serwisami.

W nowym roku będziemy poszerzać ofertę podzespołów elektrycznych i elektronicznych, elementów silnika oraz części do samochodów dostawczych. Do listy naszych dostawców dołączy również firma King Tony oferująca narzędzia i wyposażenie warsztatów. Równocześnie AD Polska dąży do bliższej współpracy z warsztatami, dla których chcemy być nie tylko dostawcą części, ale też partnerem zapewniającym jak najlepsze warunki pracy. W teorii świadczenie usług na wyższym poziomie powinno przełożyć się na zadowolenie i zaufanie kierowcy zlecającego naprawę samochodu. W praktyce ta nasza filozofia przekłada się na organizację licznych szkoleń w ramach Akademii Techniki Samochodowej.

IHR, oficjalny przedstawiciel firmy BILSTEIN w Polsce
Tomasz Siemek
Managing Director

W minionym roku poszerzyliśmy ofertę amortyzatorów, zestawów zawieszenia i elementów mocujących marki Bilstein dla aftermarketu. Łącznie mogliśmy je zaoferować do kolejnych 500 modeli samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Nowe referencje dotyczą zarówno serii Replacement, czyli zamienników montowanych fabrycznie amortyzatorów, jak serii Performance, która cieszy się rosnącym zainteresowaniem polskich kierowców. Cały czas dbamy też o właścicieli starszych aut, oferując amortyzatory do samochodów sprzed 20, 30 a nawet i 50 lat. Oferujemy też rozwiązania dla fanów tuningu, off-roadu i klasyki, a także najnowocześniejsze konstrukcje, jak zawieszenie pneumatyczne do popularnych modeli samochodów osobowych. Ponadto do Polski po raz pierwszy w historii przyjechał mobilny tester zawieszenia Bilstein. Dzięki temu urządzeniu każdy kierowca mógł bezpłatnie sprawdzić stan techniczny amortyzatorów. W roku 2017 na pewno udostępnimy mobilny tester zawieszenia kolejnym kierowcom w Polsce. W nadchodzącym czasie oferta Bilstein będzie dalej poszerzana o kolejne referencje amortyzatorów z serii Replacement i Performance, coraz więcej konstruktorów pojazdów będzie wykorzystywać zawieszenie pneumatyczne, a rynek samochodów klasycznych będzie stawiał większe wymagania. Konkretne nowości niech, póki co, pozostaną naszą tajemnicą.

Lumileds Poland S.A.
Tarek Hamed
Marketing Manager CE

W 2016 roku  obok lamp ksenonowych nowej generacji – Philips X-tremeVision i WhiteVision – wprowadziliśmy do oferty żarówki RacingVision w typach H4 i H7. To pierwsze na rynku żarówki klasy rajdowej, które prawnie zostały dopuszczone do ruchu ulicznego. Philips konsekwentnie wspiera też profesjonalistów. Do bogatej oferty lamp warsztatowych dołączyliśmy uniwersalny model RCH6, jednak absolutną nowością w naszej ofercie jest nowa linia lamp Matchline LED przeznaczona dla warsztatów lakierniczych. W jej skład wchodzi zmodyfikowany zestaw oświetlenia wielokierunkowego MDLS CRI oraz nowa panelowa lampa PJH20.

Kolejną nowością są wideorejestratory jazdy – ADR610 oraz ADR810. Obecnie można wykorzystać je na wiele sposobów, od nagrania filmu z ciekawej trasy do udokumentowania przyczyn kolizji. W ofercie Philips pojawił się także firmowy zestaw do renowacji reflektorów, w których czynniki atmosferyczne doprowadziły do wyblaknięcia bądź zmatowienia zewnętrznej powłoki kloszy reflektorów. Na targach we Frankfurcie zaprezentowaliśmy także zamienniki LED dla żarówek halogenowych H4 i H7. Już wkrótce, po uzyskaniu wymaganych w Europie homologacji, będą one stanowiły ciekawą alternatywę dla tradycyjnych żarówek.

SKF Polska S.A.
Karol Krasiński
dyrektor ds. rynku części zamiennych

Nawet nie mając kompletu danych z 2016 roku, jestem bardzo zadowolony. Wprowadzenie na rynek zestawów łańcuchowego napędu rozrządu okazało się sukcesem, a zastosowanie nowych opakowań w połączeniu z ciągłym udoskonalaniem naszej logistyki poprawiło dostępność produktów SKF u polskich dystrybutorów. Z bardzo ciepłym przyjęciem na rynku spotkała się także odświeżona formuła szkoleń prowadzonych przez ekspertów SKF, którzy teraz mają do dyspozycji starannie przygotowany model silnika.

Przedstawiciel marki Textar w Polsce
Mirosław Przymuszała

Sukcesywnie poszerzamy nasz katalog o nowe elementy układu hamulcowego dla rynkowych nowości z różnych segmentów, jak i aut o sportowych osiągach. Ostatnio wprowadziliśmy również kilka innowacji technicznych, w tym hybrydowe tarcze hamulcowe. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie masy tarczy o 15–20 proc. w stosunku do monolitycznego odlewu. Z kolei mechanicy zyskali dostęp do aplikacji Textar Brakebook,która ułatwia szybkie znalezienie numeru katalogowego naszej części pasującej do konkretnego egzemplarza samochodu. Można z niej skorzystać na urządzeniach mobilnych z systemem Android lub iOS.

Miłym akcentem dla marki Textar w Polsce było wyróżnienie „Dostawca Roku” przyznane przez AD Polska. Nowy rok przyniesie kolejne nowe referencje części układu hamulcowego w katalogu Textar oraz nowe rozwiązania techniczne przygotowane już z myślą o samochodach z niedalekiej przyszłości.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę