25 lat we Frankfurcie

© Maciej Blum

Udostępnij:

Tegoroczna edycja targów Automechanika była szczególna pod wieloma względami. Jednym z nich był jubileusz 25-lecia. To z pewnością jest powód do świętowania. Ponadto podczas tegorocznej imprezy udostępniono nową halę, w której eksponowano tylko opony i sprzęt do ich obsługi.

Wzorem poprzednich edycji i w tym roku na targach we Frankfurcie nie brakowało premier ani nowości. Tu producenci odsłaniają karty i prezentują światu to, nad czym pracowali w ostatnim czasie. A rozwój motoryzacji wymaga coraz szybszego rozwoju usług z nią związanych. To zobaczyć można było choćby na stoisku firmy Schaeffler, gdzie prezentowano nową koncepcję warsztatową opartą na rozszerzonej rzeczywistości. Tutaj jednak nie chodziło o nakładanie na widziany przez specjalne okulary obraz dodatkowych warstw z podpowiedziami, ale o podpowiedzi wyświetlane w okularach jak dymki chatu. Obraz widziany przez mechanika jest normalny i rzeczywisty, jednak w okularach na podstawie analizy obrazu wyświetlane są podpowiedzi oraz wskazówki techniczne.

Nowe koncepcje serwisowe to nie tylko rozszerzona rzeczywistość. To także wyposażenie warsztatów. Tutaj nowością był prezentowany przez Delphi nowy tester Hartridge Excalibur GDI Master do wtryskiwaczy benzyny stosowanych w silnikach z wtryskiem bezpośrednim (GDI). Jako dostawca tego typu układów wtryskowych Delphi prezentowało również nowy system wtrysku o ciśnieniu 350 barów. Ponadto u tego producenta można się było zapoznać z systemami hybrydowymi o napięciu 48 V, czyli takimi wspomagającymi napęd silnikiem spalinowym.


W zakresie nowoczesnych i hybrydowych pojazdów ciekawość przykuwała również ekspozycja firmy ZF. Tam można było zapoznać się z zasadą działania i diagnozowania układów napędu elektrycznego. Wykwalifikowany personel objaśniał problematykę diagnostyczną zasilania wysokonapięciowego i prezentował zasady bezpiecznego obchodzenia się z takimi instalacjami.

Aktualne trendy w motoryzacji mówią jasno – idziemy w stronę napędów alternatywnych, diagnostyki wykorzystującej coraz bardziej zaawansowane rozwiązania elektroniczne, takie jak wirtualna rzeczywistość czy rzeczywistość rozszerzona. Do tego potrzebna jest dostateczna wiedza na temat funkcjonowania nowych układów napędowych i nowych rozwiązań w silnikach. Ale też trzeba być na czasie, jeśli chodzi o części zamienne. Automechanika jest też doskonałym miejscem, gdzie prezentowane są nowości w tej dziedzinie. Przykłady można mnożyć, ale pozwolę sobie przytoczyć tylko kilka z nich. Niby prosta rzecz – filtr kabinowy, jednak tutaj jest ogromne pole do popisu dla producentów, ponieważ w powietrzu zawsze unosić się będą zanieczyszczenia. I nie chodzi o dwutlenek węgla, lecz o cząstki węglowodorów czy pyłków powstających przy ścieraniu opon lub klocków hamulcowych. Firma Sogefi zaprezentowała na tegorocznych targach nowy filtr kabinowy o trzech warstwach. Pierwsza z nich to warstwa zgrubna wykonana z włókniny typu „meltblown”. Kolejną warstwą jest węgiel aktywowany, który działa filtrująco na związki chemiczne. Nowatorską jest trzecia warstwa, która jest w stanie odfiltrować cząsteczki o wielkości nawet 2,5 mikrometra.

W kwestii czystości środowiska mogą wypowiedzieć się także producenci układów hamulcowych. Już jakiś czas temu ze składu klocków hamulcowych zaczęto eliminować miedź, a teraz Brembo zaprezentowało nowy materiał cierny, który powoduje mniejsze pylenie klocków podczas hamowania. Nowy materiał cierny o tajemniczej nazwie BRM X L01 dobrze współpracuje z tarczami nacinanymi i wierconymi, powodując mniejsze pylenie i pewniejsze hamowanie w każdych warunkach. Według badań te klocki pozwalają zahamować na dystansie o kilka metrów krótszym, co przy cenie około 70–80 euro za komplet jasno mówi, że na bezpieczeństwie nie ma sensu oszczędzać.


TOP w kategorii




Kolejnymi nowościami prezentowanymi w tym roku we Frankfurcie były czujniki położenia wałów z oferty firmy NGK/NTK, chłodnice i intercoolery oferowane przez Highway International, turbosprężarki z oferty firmy Melett i turbosprężarki, zawory EGR oraz zbiorniki wyrównawcze płynu do chłodnic samochodów ciężarowych z oferty firmy Nissens.

Ponieważ samochody hybrydowe stają się już bardzo powszechne, konieczne jest zwrócenie uwagi na stosowane w nich źródła prądu. Tutaj EXIDE wyszedł do klientów z inicjatywą zmiany oznaczeń na obudowach akumulatorów przez stosowanie piktogramów mówiących, gdzie można, a gdzie nie można ich instalować. Jest to szczególnie ważne w przypadku konieczności rozróżnienia akumulatorów EFB i AGM. Ich zamiana może okazać się po prostu zgubna dla samego akumulatora.

Rodzima firma Tedgum pokazała także coś nowego w swojej ofercie. Wydawałoby się, że w dziedzinie tulei metalowo-gumowych i gumowych ciężko o innowacje, ale w tym przypadku mamy do czynienia z zamianą materiału – z gumy na poliuretan. Dzięki temu materiałowi poduszki i tuleje mogą mieć inną twardość oraz inną wytrzymałość, co jest wskazane w wielu przypadkach. Możliwe jest także wykonanie tulei o takiej samej twardości jak oryginalna tuleja.

Udostępnij:

Drukuj





Maciej Blum



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również