6 kroków do sprawnego układu hamulcowego po zimie

Auto Partner
18.3.2019

Zimowe warunki w połączeniu z wilgocią, błotem i solą na drogach – to uliczne standardy podczas zimy. Ma to wpływ na kondycję pojazdów silnikowych, w których jednym z najważniejszych układów jest bez wątpienia układ hamulcowy.

Auto Partner przypomina o przeglądzie auta po zimie i oczyszczeniu elementów układu hamulcowego.

1. Czystość to podstawa
Intensywnie eksploatowany samochód w warunkach zimowych wymaga szczególnej troski. Początkiem „wiosennych porządków” powinno być oczyszczenie najważniejszych elementów układu hamulcowego:

• zacisków tarcz hamulcowych, jarzma, klocków (grubość, ew. diagnostyka pod kątem uszkodzeń),
• dokładne sprawdzenie stanu zużycia tarcz i klocków hamulcowych i ich ewentualne czyszczenie i konserwacja,
• sprawdzenie stanu przewodów hamulcowych, wyczyszczenie ich odpowiednim preparatem w celu pozbycia się osadów soli drogowej i błota pośniegowego.

Warto także zwrócić uwagę na stan okładzin ściernych, aby zamontowane układy hamulcowe po demontażu nie były przegrzane, a klocki hamulcowe były matowe.

Wyżej wymienione czynności najlepiej wykonać przy okazji wymiany opon zimowych na letnie.

2. Wymiana opon z zimowych na letnie – oddzielne komplety felg i opon
W przypadku używania dwóch oddzielnych kompletów felg i opon (zimowych i letnich) sprawa jest prosta, pod warunkiem że odpowiednio zabezpieczyliśmy felgi i opony letnie przed zimą w poprzednim sezonie. Zmieniamy koła i cieszymy się jazdą.

3. Wymiana opon z zimowych na letnie – jeden komplet felg stalowych
Gdy używamy jednego kompletu felg stalowych zarówno zimą, jak i latem, warto przede wszystkim dokładnie przyjrzeć się stanowi technicznemu i wizualnemu obręczy.

4. Analiza optyczna felg i opon
Po zdjęciu opony sprawdzamy stan zużycia felg i opon – diagnozujemy i analizujemy ewentualne ubytki w strukturze felgi, tzn. uszkodzenia, rysy, uderzenia, odpryski itp. Natomiast w strukturze opony zwracamy uwagę na pęknięcia, dziury, rysy, deformacje, odkształcenia, czy tzw. „przyszczypania opony”. Przypominamy – o prawidłowym stanie technicznym obręczy i opony świadczy sprawność koła jako całości - elementu bezpośredniego styku całego pojazdu z podłożem.

5. Konserwacja ogumienia i ewentualna naprawa felgi w przypadku uszkodzenia
Czynność należy wykonać w przypadku zdiagnozowania defektu opony lub felgi.

6. Sprawdzenie czystości i sprawności elementów układu hamulcowego
• Przygotowując samochód do eksploatacji w okresie wiosna/lato należy zwrócić uwagę na stan zużycia tarcz, klocków hamulcowych, a także na stan techniczny elementów gumowych, głównie przewodów układu hamulcowego. Sugerujemy również dokładne sprawdzenie stanu płynu hamulcowego. Szczególnie dotyczy to samochodów mocno eksploatowanych w zimie oraz samochodów niegarażowanych w okresie zimowym.
• Przypominamy - płyn hamulcowy ma silne właściwości higroskopijne, tzn. chłonie wilgoć i wodę z otoczenia, co w połączeniu z nieszczelnym/uszkodzonym układem hamulcowym, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych użytkowników ruchu drogowego.
• Duża liczba samochodów osobowych na tylnej osi wyposażona jest w bębnowy układ hamulcowy. Ten typ układu jest mniej podatny na działanie zewnętrznych warunków atmosferycznych i wystąpienie ewentualnych uszkodzeń niż układ tarczowy (typowy dla przedniej osi pojazdów). Nie zwalnia to jednak z obowiązku dokładnego sprawdzenia jego stanu.

Źródło: Auto Partner

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę