70. urodziny opon Pirelli Cinturato i debiut Cinturato P7

Pirelli
11.3.2020

Pirelli Cinturato ma już 70 lat. Pierwsza opona o tej nazwie narodziła się, gdy masowy dostęp do mobilności dopiero raczkował i dzięki swej nowej konstrukcji zrewolucjonizowała motoryzację. Na przestrzeni siedmiu dekad kolejne produkty rodziny Cinturato nie tylko przyczyniały się do poprawy osiągów i bezpieczeństwa samochodów, ale także umożliwiły Pirelli zgromadzenie doświadczenia, które dziś pozwala po raz kolejny podnieść poprzeczkę – wraz z nadchodzącym debiutem najnowszego modelu Cinturato P7.

Jak kolejne produkty Cinturato będą zmieniały mobilność w przyszłości? Według Pirelli opona przyszłości to opona połączona z siecią 5G, gotowa do użytkowania w inteligentnym mieście. Mobilność przyszłości to także usługa udostępniania rowerów Pirelli Cycl-e Around, na obręczach których pojawi się rowerowa opona Cinturato z gamy Pirelli Velo.

Nowe opony Cinturato P7

Dzięki intensywnemu programowi badawczo-rozwojowemu, inżynierowie Pirelli opracowali oponę Cinturato P7 nowej generacji, która jest w stanie wyjść poza z pozoru nieodzowne w branży oponiarskiej kompromisy, godząc np. wysokie osiągi na mokrej nawierzchni i niskie opory toczenia. Jest to zasługa nowych technologii zastosowanych w Cinturato P7, które pozwoliły z nawiązką odpowiedzieć na oczekiwania zarówno kierowców, jak i producentów samochodów.

Nowa Cinturato P7 to – podobnie jak poprzedniczka – opona do samochodów klasy premium, posiadająca świetne właściwości podczas jazdy na suchym asfalcie. Istotnej poprawie uległy natomiast osiągi na mokrej nawierzchni, a opona jest jeszcze bardziej odporna na efekt aquaplaningu, co istotnie przekłada się na poziom bezpieczeństwa. Droga hamowania nowej Cinturato P7 z prędkości 100 km/h na pokrytej wodą nawierzchni jest nawet o 4 metry krótsza niż w przypadku poprzedniej generacji.

Ogólna żywotność opon wzrosła o 6%, co oznacza, że kierowcy mogą jeździć dłużej bez konieczności wymiany opon na nowe. Mówiąc o wydajności nowych Cinturato P7, należy również wspomnieć o redukcji oporów toczenia o 12%, co sprawia, że nowa odsłona kultowej Cinturato nie tylko uzyskuje wyższe oznaczenia klas energetycznych, ale także realnie zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 samochodu – aż o 4% w standardowym cyklu pomiarowym (WLTP).

Innowacje wprowadzone przez inżynierów Pirelli poprawiają komfort jazdy – zarówno akustyczny, dzięki zmniejszeniu emisji hałasu, jak i plastyczny, dzięki nowej konstrukcji opony, która może teraz lepiej amortyzować nierówności drogi.

Nowe Cinturato P7 mogą być dodatkowo wyposażone w różne technologie Pirelli, takie jak Run Flat i Seal Inside, które pozwalają kierowcom kontynuować jazdę nawet po przebiciu. Na rynek trafi również wersja Elect, czyli opony zaprojektowane specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in.

Opony z 5G

Nowa Cinturato P7 będzie dodatkowo częścią trwającego programu badań „Cyber” firmy Pirelli. Technologia 5G jest obecnie opracowywana do wykorzystania w inteligentnych miastach, które już wkrótce staną się rzeczywistością. Pirelli była pierwszą globalną firmą oponiarską, która udostępniła informacje zebrane za pośrednictwem inteligentnych opon w sieci 5G, wykorzystując oponę jako jedyną część samochodu, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Daje to możliwość ostrzegania i współdzielenia się informacjami o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach, takich jak zalegająca woda wywołująca zjawisko aquaplaningu.

W niedalekiej przyszłości infrastruktura telekomunikacyjna 5G będzie w stanie zebrać i udostępnić wszystkie informacje, które zostaną przekazane przez opony i poinformować innych użytkowników dróg o zaistniałych niebezpiecznych sytuacjach, co bezpośrednio wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wszystko to sprawia, że opony staną się ważnym narzędziem komunikacji, które może ostatecznie przynieść korzyści całemu ekosystemowi transportu, aktywnie przyczyniając się do rozwoju przyszłej mobilności i autonomicznych systemów jazdy.

Cinturato do Pirelli Cycl-e Around

W 2019 roku Pirelli uruchomiło program Cycl-e Around - kompleksową usługę wynajmu e-rowerów premium (rowerów na pedały ze wspomaganiem elektrycznym) wyposażonych w opony Pirelli. Najnowsza gama e-rowerów wykorzystuje Pirelli Cinturato Gravel - opony rowerowe specjalnie zaprojektowane z myślą o jeździe w zróżnicowanych warunkach pogodowych i po nawierzchni zarówno charakterystycznej dla miasta, jak i poza nim. Opony Pirelli Cinturato Gravel wprowadzono na rynek pod koniec 2019 roku, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na wygodne i uniwersalne rowery, kosztem typowych rowerów szosowych, które nie są zdolne do jazdy w terenie. Pirelli specjalnie dla opon Cinturato Gravel stworzyło nową mieszankę gumową SpeedGRIP, która została zaprojektowana tak, by uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa w każdej sytuacji, w której rowerzysta może się znaleźć, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

Historia Pirelli Cinturato

Siedemdziesiąt lat temu inżynierowie Pirelli wypróbowali pierwszy prototyp innowacyjnej opony, która dała początek całej gamie produktów. W tym czasie nie była jeszcze nazywana Cinturato, ale już skrywała pod swoim bieżnikiem związaną z tą nazwą prawdziwą rewolucję przemysłową. W historii produkcji opon nastąpiło stosunkowo niewiele naprawdę radykalnych zmian, ale jedną z nich było zdecydowanie wprowadzenie opracowanych przez Pirelli opasanych opon radialnych z tekstylnymi i metalowymi elementami wzmacniającymi. „Bajeczna nowa opona z własnym pasem bezpieczeństwa” - jak wówczas opisał model Cinturato dział marketingu Pirelli – była na wyposażeniu najistotniejszych samochodów swojej epoki. Od samego początku opona „367” była wybierana przez producentów takich jak Lancia, ale kolejna ewolucja tej przełomowej opony wprowadziła Cinturato już niemal do wszystkich najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Wraz z kolejnymi wariantami Cinturato: CA67, CN72 i CN73, Pirelli stworzyła koncepcję opony sportowej przeznaczonej do jazdy po drogach, która pozwoliła zapewnić przyczepność autom definiującym nową epokę supersamochodów, takim jak: Ferrari 250 GT i 400 Superamerica, Lamborghini 400GT i Miura, Maserati 4000 i 5000. Model opony CN12 z kolei zapoczątkował opony niskoprofilowe, zdolne do zapewnienia jeszcze większej wydajności. Kolejnym przełomem okazało się wprowadzenie modelu CN36, który powstał z myślą o samochodach osobowych, ale odcisnął swój bieżnik również w rajdach. Korzystając z tego doświadczenia, powstały także liczne inne ewolucje Cinturato, jak np. CN54.

Źródło: Pirelli

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę