Opona przyszłości według Continental

Continental
9.4.2020

Elektryfikacja oraz łączność kół i opon umożliwia optymalizację zużycia paliwa lub energii oraz obniżenie emisji CO2.

Continental zaprojektował Conti C.A.R.E., kompleksowy system technologiczny, zastępujący tradycyjną felgę i oponę. Rozwiązanie Conti C.A.R.E. (z ang. Connected. Autonomous. Reliable. Electrified. – Połączony. Autonomiczny. Niezawodny. Zelektryfikowany.) stanowi odpowiednio zestrojony system łączący technologie obręczy i opon, który daje możliwość zarządzania pożądanymi parametrami podczas jazdy. Dane z systemu są maksymalnie dostosowane do wymagań elektrycznego i bezzałogowego (zautomatyzowanego) kierowania pojazdem, zarówno w indywidualnych, jak i współdzielonych środkach transportu. W połączeniu z internetową aplikacją ContiConnect Live, Conti C.A.R.E. tworzy elastyczny ekosystem, który umożliwia zarządzanie stanem opon np. dla nowoczesnych flot robo-taksówek, łącząc najlepszą wydajność wraz z optymalizacją kosztów.

Conti C.A.R.E. posiada czujniki ContiSense wbudowane w konstrukcję opony. Czujniki te generują i stale analizują dane dotyczące nie tylko temperatury i ciśnienia w oponie, ale także głębokości bieżnika oraz ewentualnych uszkodzeń. Ten system monitoringu w czasie rzeczywistym przekazuje informacje o stanie opon do aplikacji ContiConnect Live, pozwalając operatorom flot na efektywne zarządzanie pojazdami.

Felga, która sama pompuje oponę

Nie mniej innowacyjny jest pomysł aktywnej regulacji ciśnienia w oponach, za pomocą pomp odśrodkowych wbudowanych w koła. Gdy pojazd przyspiesza, siła odśrodkowa w obręczy działa na pompę, wytwarzając sprężone powietrze.

Ta technologia, nazwana PressureProof, stale utrzymuje ciśnienie w oponach w idealnym zakresie i pomaga osiągnąć trwały spadek emisji CO2 w przypadku aut spalinowych, lub wydłużyć czas pomiędzy ładowaniem w pojazdach elektrycznych. Nadmiar sprężonego powietrza jest magazynowany w zintegrowanym zbiorniku. Technologia PressureBoost wykorzystuje następnie to powietrze do szybkiego dostosowania ciśnienia w oponach do różnych sytuacji podczas jazdy.

W ramach koncepcji SilentWheel Continental opracował zmodyfikowaną obręcz koła, która samoczynnie redukuje wibracje wytwarzane podczas jazdy i zapewnia komfort prowadzenia.

Źródło: Continental

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę