Usuwanie oleju ze sprężarki

Nissens
10.6.2019

Konstrukcje sprężarek układu klimatyzacji mogą być różne. Z punktu widzenia układu smarowania najważniejszą różnicą jest wyposażenie sprężarki w korek olejowy. Dla sprężarek z korkiem przewidziano inną procedurę opróżniania
z oleju niż dla sprężarek bez korka.

Prezentujemy metody opróżniania sprężarek z oleju w zależności od ich konstrukcji.

Sprężarka z korkiem olejowym

  • umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego, a następnie usunąć korek,
  • odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki,
  • obrócić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia jej z oleju,
  • jeżeli olej już nie wypływa, obrócić dodatkowo ok. 10 razy wałem w celu upewnienia się, że więcej oleju już nie wypłynie ze sprężarki.

Sprężarka bez korka olejowego

  • zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe oraz wylotowe sprężarki,
  • umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców,
  • przechylić odpowiednio sprężarkę oraz wylać olej przez wlot lub wylot,
  • obrócić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia jej z oleju,
  • jeżeli olej już nie wypływa, obrócić dodatkowo ok. 10 razy wałem w celu upewnienia się, że więcej oleju już nie wypłynie ze sprężarki.

Uwaga! Nie jest możliwe całkowite opróżnienie sprężarki z oleju przez króćce. Ze względu na konstrukcję wewnętrzną sprężarek oraz lepkość oleju pozostanie w nich zawsze około 10–20% objętości środka smarnego.

Wlewanie oleju do sprężarki nieposiadającej korka spustowego

  • należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju wlewanego do sprężarki (w katalogach i instrukcji sprężarki podany jest rodzaj wymaganego oleju i jego zalecana ilość w układzie),
  • sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG – jeżeli według danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju, jaka zalana jest fabrycznie dla sprężarki Nissens, oleju nie należy dolewać do sprężarki,
  • olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), gdyż ma on na ogół ma większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie),
  • jeżeli króćce mają tę samą średnicę, powinny być oznaczone jako S (ang. suction – ssanie) lub D (ang. discharge – wypływ, tłoczenie). Oznaczenie to może być umieszczone na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami (ilustracja).

Na podstawie informacji firmy Nissens

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę