ADAS w Toyocie

TEXA
8.11.2019

Układy wspomagania jazdy już na dobre zadomowiły się w samochodach osobowych nawet najniższych klas i segmentów. Nie jest to jedynie kolejny pakiet dodatków poprawiających komfort jazdy i zwiększający stopień skomplikowania budowy pojazdu, ale przede wszystkim sposób producentów pojazdów i prawodawców na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach przez wyeliminowanie potencjalnego błędu kierowcy. Kamery rozpoznające znaki drogowe i linie poziome oraz radary utrzymujące dystans od poprzedzającego pojazdu już od 2021 roku mają stać się wyposażeniem seryjnym wszystkich nowych samochodów.

Rynek na usługi związane z obsługą systemów ADAS (Advanced Driver Assistance System) dopiero zaczyna się rozwijać i można w nim upatrywać sporej dynamiki wzrostu oraz nowych możliwości poszerzenia usług warsztatowych. Myli się jednak ten, kto myśli, że zwykła kalibracja przedniej kamery wydrukowanym na kartce „panelem” naprawi samochód. Procedura kalibracji wymaga odpowiedniego przygotowania stanowiska pracy, dobrania ekranu kalibracyjnego i odpowiedniego wyposażenia w zależności od tego, czy kalibrowana jest tylko kamera, czy również czujniki radarowe.

Niedawno mieliśmy okazję przyjrzeć się procedurze kalibracji po wymianie szyby czołowej w Toyocie Yaris z 2017 roku. Po zdemontowaniu i ponownym montażu kamery pokładowy system samochodu na wyświetlaczu w zestawie wskaźników poinformował o niesprawności systemu rozpoznawania znaków drogowych i linii poziomych oraz asystenta świateł drogowych.

Pierwszym krokiem, który został przeprowadzony podczas naprawy, była kalibracja przedniej kamery z wykorzystaniem oprogramowania TEXA IDC5 oraz zestawu do kalibracji CCS.

Tablica kalibracyjna została ustawiona zgodnie z opisem w oprogramowaniu diagnostycznym. Dane kalibracyjne zostały odczytanie i poddane kontroli. Po ich weryfikacji i upewnieniu się co do ich poprawności przystąpiono do właściwej kalibracji. Kalibracja została przeprowadzona poprawnie, jednak samochód dalej informował o niesprawności systemu asystenta świateł.

Dane kalibracyjne kamery przedniej. © TEXA

Dane kalibracyjne kamery przedniej.

W tej sytuacji trzeba było poszerzyć zakres poszukiwań niesprawności na cały pojazd. W tym celu najlepiej wykorzystać funkcję „TGS3” – Globalne skanowanie systemu, która odczytuje wszystkie sterowniki i przedstawia raport o odczytanych informacjach oraz usterkach.

Oprogramowanie TEXA IDC5 CAR – skanowanie systemów – TGS3s. © TEXA

Oprogramowanie TEXA IDC5 CAR – skanowanie systemów – TGS3s.

Wynik diagnostyki ogólnej okazał się dosyć ciekawy: w sterowniku przedniej kamery nie było błędu o braku kalibracji. Były natomiast błędy odnoszące się do nieprawidłowego działania układu hamulcowego. Były one „rozsiane” w kilku innych systemach. Widać tutaj, jak sygnał z prędkości kół wpływa nie tylko na układ hamulcowy, ale także na układy wspomagania jazdy. Po krótkiej analizie i weryfikacji parametrów rzeczywistych upewniono się co do poprawności diagnozy generowanej przez sterownik systemu ABS – przerwany obwód prawego przedniego czujnika prędkości koła.

Wynik skanowania systemów – podgląd błędów. © TEXA

Wynik skanowania systemów – podgląd błędów.

Błędy zapisane w systemie kamery przedniej. © TEXA

Błędy zapisane w systemie kamery przedniej.

Po takiej diagnostyce uzyskano pewność co do uszkodzenia elementu. Po wymianie czujnika prędkości wszystko wróciło do pełnej sprawności. Układ hamulcowy oraz układ asystenta świateł zaczęły działać poprawnie. Jak widać, obecne systemy wsparcia kierowcy – nawet te niezbyt rozbudowane – wykorzystują do poprawnego działania szereg informacji pochodzących z innych układów. Niesprawność w obrębie innego, z pozoru zupełnie niepowiązanego komponentu może powodować globalną niesprawność pojazdu. Należy też zwrócić uwagę na to, czy przy kalibracji systemów wsparcia kierowcy w pamięci nie ma żadnych usterek, ponieważ mogą one przyczynić się do problemów podczas pracy.

O Autorze

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę