Alternatywne systemy napędowe szansą dla warsztatów i branży części zamiennych

Udostępnij:

Podczas niedawnej konferencji prasowej firma MAHLE stanęła na stanowisku, że widzi ogromne możliwości i nowe segmenty biznesowe dla warsztatów w transformacji mobilności i ewolucji przemysłu motoryzacyjnego. Ponadto podsumowano 100-lecie działalności firmy i przedstawiono plany związane z pandemią COVID-19 i zaprezentowano plan działania na następne lata. 

W opinii Olafa Henninga, dyrektora generalnego MAHLE Aftermarket, w obliczu rosnącej liczby pojazdów elektrycznych i hybrydowych na znaczeniu zyska w szczególności zarządzanie ciepłem i rozwój systemów termicznych. Jednak innowacyjne systemy filtrów i nowe rozwiązania do higienicznego czyszczenia kabin pojazdów w celu ochrony przed infekcjami znajdują się również na liście innowacji badanych przez jednostkę biznesową Grupy MAHLE specjalizującą się w częściach zamiennych i wyposażeniu warsztatów.
Firma oferuje niestandardowe części zamienne i dostosowane do potrzeb rozwiązania warsztatowe - dla całej gamy konwencjonalnych i alternatywnych typów napędów. I to był sukces: pomimo trudnego ekonomicznie otoczenia rynkowego, MAHLE Aftermarket zwiększył sprzedaż o 2,4 procent do 950 milionów euro w 2019 roku i jeszcze bardziej rozszerzył swoją globalną obecność.
Praca wykonywana w warsztatach zmieni się diametralnie w związku z coraz większą dywersyfikacją floty pojazdów. Uważamy jednak, że pojawienie się alternatywnych technologii układów napędowych w warsztatach w żaden sposób nie powinno być postrzegane jako zagrożenie dla ich działalności. Wręcz przeciwnie, widzimy szereg nowych obszarów biznesowych i działań, które dają firmie nowe możliwości i możliwości”- wyjaśnił w środę w Stuttgarcie Olaf Henning „Jeśli niezależne warsztaty zdecydują się na tę przemianę, jesteśmy odpowiednim partnerem, u boku tych warsztatów”.

Henning podkreśla ponadto, że dla każdego zastosowania konieczne będzie użycie napędu z jak najmniejszą możliwą emisją. Dodatkowo - do warsztatów zacznie trafiać coraz bardziej zróżnicowana technologia napędowa co oznacza wyzwania oraz szanse na rozwój. 
Podkreslano także, że liczba pojazdów z napędami elektrycznymi i hybrydowymi będzie stale rosnąć jeśli chodzi o rynek samochodów osobowych i ciężarowych, a udział paliw tradycyjnych będzie malał. Dla samochodów osobowych w roku 2030 przewiduje się udział oleju napędowego na poziomie 10%, a dla samochodów ciężarowych - 77%. 

Udział poszczególnych rodzajów napędu w różnych klasach pojazdów.
Udział poszczególnych rodzajów paliw w napędzie samochodów osobowych i ciężarowych.


Wyzwanie w dziedzinie odprowadzania ciepła
Jürgen Laucher - dyrektor Aftermarket-Thermal Management w MAHLE zwraca uwagę na zagadnienie związane z rozbudową systemów odbierających ciepło z układów napędowych. Jako przykład przedstawił on porównanie trzech układów klimatyzacji w samochodach i podkreślał znaczenie ich w najnowszych rozwiązaniach napędów korzystających z silników elektrycznych i zasilania bateryjnego. Wraz z nabyciem większościowego udziału w Behr Hella Services w dniu 1 stycznia 2020 r., MAHLE wzmocnił swoje możliwości w zakresie dostarczania bardziej specjalistycznego sprzętu i wsparcia warsztatom w zakresie zarządzania ciepłem.
 

Układ klimatyzacji w samochodzie wyposażonym w standardowy silnik spalinowy.
Hybryda typu Plug-in. Układ klimatyzacji jest odpowiedzialny także za utrzymywanie temperatury baterii oraz elektroniki sterującej. Niesprawność układu klimatyzacji doprowadzi do wyłączenia układu napędowego.
Układ klimatyzacji w samochodzie elektrycznym chłodzi zespół baterii oraz olej silnika elektrycznego. Niesprawność układu klimatyzacji doprowadzi do wyłączenia układu napędowego. 
Układ klimatyzacji w samochodzie napędzanym ogniwami paliwowymi. Problem w działaniu układu klimatyzacji spowoduje wyłączenie napędu, ponieważ będzie groziło zniszczenie ogniw paliwowych.


Rozwiązania dla serwisów
MAHLE Aftermarket stale rozwija swoją działalność Service Solutions w zakresie wyposażenia warsztatów, aby umożliwić warsztatom wykonywanie niezawodnej i ekonomicznej diagnostyki i konserwacji pojazdów w ścisłej współpracy z ich producentami. Innowacje MAHLE w zakresie kalibracji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, coraz ważniejszego serwisu klimatyzacji, serwisu oleju przekładniowego oraz higienicznego czyszczenia kabin pojazdów w celu ochrony przed infekcjami są zatem szczególnie istotne. Dzięki nowej jednostce OzonePRO, MAHLE Aftermarket dodał produkt do higienicznej sanityzacji samochodów osobowych, autobusów i pojazdów użytkowych do swojej oferty urządzeń serwisowych. Szczególnie w obecnej sytuacji urządzenie to może być pomocne dla wypożyczalni samochodów i dostawców usług logistycznych. Mogą go używać, aby zapewnić by kabiny były wolne od zarazków i zapachów podczas przekazywania pojazdu klientom. Urządzenie nadaje się do użytku w pokojach hotelowych i lokalach użytkowych.
MAHLE Aftermarket stale rozwija swój program dalszego szkolenia dla warsztatów. Skupia się na usługach informacyjnych dotyczących napraw i konserwacji świadczonych bezpośrednio przez jednostki serwisowe, a także na możliwościach szkolenia pracowników za pośrednictwem komunikatora technicznego lub portalu obsługi klienta MAHLE. 
W związku z nowymi szansami i wymogami związanymi z obsługą samochodów z napędami elektrycznymi i hybrydowymi Joachim Schneeweiss, kierownik działu rozwiązań serwisowych w MAHLE Aftermarket zwrócił uwagę na nowe urządzenia, dzięki którym warsztaty będą mogły prowadzić bezproblemową obsługę samochodów. 
W portfolio wyposażenia warsztatowego znajdują się bowiem:
- Analizator gazów w układach klimatyzacji: ARCTICPRO / AIR-NEX NEW IDX-500
- Wytwornica ozonu: OzonePRO 
- Tester diagnostyczny wspólpracujący z systemem Secure Gateway: TechPRO® / CONNEX
- Urządzenie do kalibracji systemów ADAS: TechPRO® / CONNEX DIGITAL ADAS
- Analizator spalin mierzący cząsteczki o wielkości 10nm (w silnikach benzynowych): 
EmissionPRO® / EMISSION PMU 400

Wytwornica ozonu, która pozwala na dokładną dezynfekcję nie tylko wnętrza pojazdu i układu klimatyzacji.

TOP w kategorii




Części i rynek wtórny
MAHLE Aftermarket czerpie korzyści z podejścia grupy polegającego na otwartości na wszystkie technologie, rozwijaniu produktów zarówno dla konwencjonalnych, jak i wszystkich alternatywnych typów napędów w ramach swojej podwójnej strategii. Dzięki temu MAHLE Aftermarket może zaopatrywać warsztaty i handel hurtowy w szeroką gamę niezbędnych części zamiennych, rozwiązań serwisowych i usług, które umożliwiają im wykorzystanie nowych obszarów potencjału na przyszłość. Jak twierdzi Jens Knorn - dyrektor zarządzania produktem w MAHLE Aftermarket w ciągu ostatnich kilku lat MAHLE Aftermarket zajął również szerszą pozycję w dziedzinie filtracji i jest liderem w dziedzinie technologii czystych kabin i zarządzania powietrzem dla ogniw paliwowych. Firma MAHLE opracowała nowe wysokowydajne filtry specjalnie dla pojazdów napędzanych przez ogniwa paliwowe, które niezawodnie oddzielają szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek siarki, ozon, tlenki azotu i amoniak, a także cząsteczki stałe, aby zapobiec uszkodzeniu ogniwa. MAHLE przewiduje również znaczne ilości usług dla warsztatów w perspektywie średnioterminowej.

Dziś MAHLE posiada już portfolio ponad 300 filtrów specjalnie dla pojazdów z napędami alternatywnymi, które będą dalej rozbudowywane wraz z rozwojem rynków i flot. Wyzwaniem stojącym przede wszystkim przed handlem hurtowym jest kwestia jakości paliwa, ponieważ silniki stają się coraz bardziej złożone, a także bardziej wrażliwe. Jako grupa działająca na całym świecie, MAHLE systematycznie pracuje nad zaoferowaniem swoim międzynarodowym klientom idealnego rozwiązania filtrującego dla ich regionu. MAHLE Aftermarket opracował nowe filtry CleanLine i CleanLine +, dostępne na całym świecie w dwóch wariantach. Wariant jednostopniowy filtruje cząsteczki brudu i wodę w jednym kroku. Bardziej efektywny, dwustopniowy wariant filtruje w dwóch oddzielnych krokach: najpierw brud, a następnie woda przez syntetyczną tkaninę. W ten sposób wrażliwe układy wtryskowe są chronione przed uszkodzeniem. Można to zrobić w sposób ekonomiczny i prosty, wybierając projekt najbardziej odpowiedni dla regionalnej jakości paliwa.
 
Wyzwania są różnorodne: przy coraz bardziej zróżnicowanym wyborze technologii układów napędowych na rynku, liczba potrzebnych części zamiennych i jednostek serwisowych wzrośnie. Stale rośnie również udział elementów modułowych w pojeździe, które łączą różnorodne funkcje. Wymaga to szerszej gamy narzędzi i jednostek serwisowych, a także więcej szkoleń i dalszej edukacji techników warsztatowych.

Integracja wielu funkcji w jednym elemencie. Przykładem jest moduł olejowy w którym jest pompa, filtr oleju oraz chłodnica oleju.


 

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również