Audi przygotowuje specjalistów do obsługi serwisowej modelu e-tron

AUDI AG
20.5.2019

Audi szkoli na całym świecie trenerów technicznych oraz techników serwisowych, przygotowując ich do obsługi modelu Audi e-tron. Po raz pierwszy w historii firmy wykorzystuje przy tym techniki wirtualnej rzeczywistości. Wirtualna technika umożliwia bardzo realistyczne i bezpieczne szkolenie na poziomie wrażliwych rozwiązań technicznych, np. akumulatorów wysokonapięciowych. Cztery pierścienie wykorzystują przy tym wydajne, cyfrowe i modularne rozwiązanie używane dotychczas podczas szkoleń w logistyce.

Wraz z premierą pierwszego w pełni elektrycznego modelu spod znaku czterech pierścieni, przed Audi stanęły nowe wyzwania na polach organizacji sprzedaży i serwisu, o czym opowiedział Markus Siebrecht, szef pionu aftersales w Audi:

Naszym partnerom serwisowym chcemy dać najlepsze z możliwych wsparcie podczas transformacji w kierunku mobilności elektrycznej, dostosowując jednocześnie naszą ofertę szkoleniową do potrzeb cyfryzacji. Stąd intensywnie pracujemy nad innowacyjnymi koncepcjami szkoleniowymi dla wybranych profili zawodowych. Ukierunkowane wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości jest niezmiernie ważnym elementem tego procesu.

Technicy serwisowi ćwiczą w przestrzeni wirtualnej, zwłaszcza w samym sercu nowego Audi e-tron – w wysokonapięciowym akumulatorze. Podczas tak zwanego szkolenia procesowego, krok po kroku uczą się np. jak otwierać akumulator, jak wymieniać skrzynkę przełącznikową lub jak wymienić cały moduł akumulatorów. Korzyści płynące z prowadzenia szkoleń w wirtualnej rzeczywistości polegają na tym, że dzięki cyfryzacji Audi jest w stanie efektywnie, szybko i na wysokim poziomie wprowadzić swoje kursy szkoleniowe na całym świecie. W ten sposób pracownicy serwisów są optymalnie przygotowani na wprowadzenie nowego modelu. Ponadto pracownicy mogą bez żadnego ryzyka zapoznać się w wirtualnej przestrzeni z nowymi, bardzo delikatnymi rozwiązaniami technicznymi i samodzielnie określić prędkość szkolenia. Motywację uczniów z pewnością zwiększają elementy zabawowe.

Szkolenie w systemie VR bazuje na rozwiązaniu modułowym wykorzystującym efekt synergii z innymi działami firmy. Standardowe interakcje, takie jak chwytanie podzespołów, są zaprogramowane wcześniej, a dane projektowe np. dla akumulatorów, mogą zostać zaimportowane do istniejącego już środowiska. Redukuje to koszty rozwojowe i produkcyjne oraz sprawia, że korzystanie z wirtualnej rzeczywistości w produkcji seryjnej staje się przystępne cenowo.

Nowe koncepcje szkoleniowe są już dziś opracowywane. Wyobrazić sobie można dla przykładu wieloosobowe szkolenie, w którym zarówno nauczyciele, jak i uczniowie spotykają się w wirtualnej przestrzeni, nawet jeśli fizycznie są w różnych zakątkach świata. W toku prac rozwojowych jest też rzeczywistość rozszerzona – połączenie światów wirtualnego i realnego. Audi opracowuje właśnie specjalną aplikację dla specjalistów od nadwozi w serwisach dealerskich, pozwalającą im oglądać Audi e-tron za pomocą tabletu, w formie trójwymiarowego, naturalnej wielkości modelu. Animacje szczegółowo wyjaśniają technikom kolejne kroki w poszczególnych etapach naprawy.

Źródło: Audi

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę