Auto Partner publikuje wyniki po trzech kwartałach 2019
Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, po trzech kwartałach 2019 roku po raz kolejny wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży: wyniosły one 1,1 mld zł (+29% r/r). To efekt wzrostu sprzedaży zagranicznej o 52% r/r (do 425 mln) zł oraz 18% wzrostu przychodów w kraju (do 686,1 mln zł). Poziom sprzedaży w samym III kwartale 2019 r. również był rekordowy w historii Spółki i wyniósł 391,5 mln zł.
Grupa, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami odnotowała w trzecim kwartale 2019 poprawę rentowności na wszystkich poziomach w porównaniu do przejściowo słabszego II kwartału bieżącego roku. W efekcie narastająco po trzech kwartałach 2019 Grupa zanotowała solidne poziomy rentowności. Zysk netto Grupy po 9 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 44,6 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. W samym III kwartale zysk netto wyniósł 15,6 mln zł wobec 15,9 mln zł rok wcześniej. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 daje to znaczącą poprawę wyników również w ujęciu rocznym.
– Rozwijamy się szybko, dostosowując tempo do potrzeb rynkowych - co kwartał notujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Sprzyja nam otoczenie rynkowe, ale rośniemy szybciej niż rynek. Zdobywamy nowe rynki europejskie i eksportujemy części do ponad 20 krajów. Po trzech kwartałach zanotowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe i lepszą rentowność kwartał do kwartału, co jest dużym osiągnięciem biorąc pod uwagę stale rosnącą skalę Grupy i nasze tempo rozwoju, które wiąże się z wyższymi kosztami. Naszym celem jest dalsza praca nad wskaźnikami rentowności – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.
Mimo wysokiej ubiegłorocznej bazy Grupa zanotowała rekordowy poziom sprzedaży w III kwartale 2019 roku i narastająco po I-III kw. 2019. Blisko 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych.
Grupa kontynuuje dynamiczny rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę sieci dystrybucji, w tym otwarcia nowych filii. W okresie 9 miesięcy 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii. Auto Partner stale rozszerza także ofertę produktową.
Niższa marża brutto (25,7% wobec 26,4% rok wcześniej) po trzech kwartałach 2019 r. ma swoje źródło w niższej przejściowo marży w drugim kwartale br. Wpływ na to miały głównie działania związane z dynamicznym rozwojem: pozyskiwaniem nowych rynków zbytu i odbiorców oraz istotnym wzrostem sprzedaży eksportowej (charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi).
– W ciągu okresu krótszego niż cztery lata podwoiliśmy nasze przychody ze sprzedaży, co pokazuje naszą efektywność. Dzięki reinwestycjom zysków i stałemu rozwojowi dziś możemy pochwalić się taką skalą. Nowe filie oraz nowe rynki zbytu stopniowo będą pozytywnie przekładały się na nasze wyniki. Dalsza automatyzacja i informatyzacja procesów w Grupie dodatkowo przyśpiesza wiele naszych działań i jest silną przewagą, co dodatkowo wspiera nasz cel bycia jednym z największych beneficjentów rosnącego rynku części samochodowych w Polsce i Europie. Podsumowując mamy przed sobą dobre perspektywy dalszego rozwoju – dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.
Wyniki finansowe Grupy po trzech kwartałach 2019
PLN’000 | 1-3Q 2019 | 1-3Q 2018 | Zmiana% | 3Q 2019 | 3Q 2018 | Zmiana% |
Przychody ze sprzedaży | 1 111 093 | 861 047 | +29% | 391 519 | 303 697 | +29% |
Sprzedaż w Polsce | 686 096 | 580 793 | +18% | 239 648 | 202 458 | +118% |
Sprzedaż zagraniczna | 424 997 | 280 254 | +52% | 151 871 | 101 239 | +150% |
Zysk brutto ze sprzedaży | 285 063 | 227 642 | +25% | 101 922 | 81 525 | +25% |
Marża brutto na sprzedaży | 25,66% | 26,44% | -0,78 pp. | 26,03% | 26,84% | -0,81 pp. |
EBITDA | 76 725 | 68 719 | +12% | 27 180 | 23 793 | 114% |
Marża EBITDA | 6,91% | 7,98% | -1,08 pp. | 6,94% | 7,83% | -0,89 pp. |
EBIT | 62 837 | 62 371 | 101% | 22 190 | 21 643 | 103% |
Marża EBIT | 5,66% | 7,24% | -1,59% | 5,67% | 7,13% | -1,46% |
Zysk brutto | 55 627 | 57 259 | -3% | 19 498 | 20 180 | -3% |
Zysk netto | 44 591 | 45 472 | -2% | 15 637 | 15 903 | -2% |
Marża netto | 4,01% | 5,28% | -1,27 pp. | 3,99% | 5,24% | 1,24 pp. |
Kwartalna rentowność Grupy – 2019
PLN’000 | 3Q 2019 | 2Q 2019 | 1Q 2019 |
Marża brutto na sprzedaży | 26,03% | 24,51% | 26,59% |
Marża EBITDA | 6,94% | 6,09% | 7,84% |
Marża EBIT | 5,66% | 4,89% | 6,57% |
Marża netto | 4,01% | 3,43% | 4,74% |
Rynek części samochodowych w Polsce i Europie
W Polsce branża automotive napędzana jest zarówno przez import aut używanych jak i rejestrację nowych pojazdów. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5t (według PZPM) wzrosła o 2,2% r/r.
Rosnąca siła nabywcza oraz rekordowo niskie bezrobocie w Polsce i Europie przekłada się na wysoką liczbę rejestrowanych samochodów zarówno używanych jak i nowych. W III kwartale 2019 roku PKB Polski wzrósł o 3,9% r/r. Mimo lekkiego spowolnienia gospodarki w Polsce i Europie liczba rejestracji samochodów osobowych jest nadal wysoka, a rynek części samochodowych rozwija się dynamicznie. Sprzyja temu także duży udział stosunkowo starych samochodów w parku samochodowym (przeciętny wiek samochodu w Polsce wg IBRM SAMAR ok. 13 lat; w Europie wg ACEA 11 lat).
Źródło: Auto Partner