Automatyczna regulacja zmiennej geometrii

Cimat
8.6.2016

Siłowniki elektryczne turbosprężarek samochodowych (z ang. Rotary Electric Actuator, w skrócie REA) od dawna przysparzają trudności warsztatom zajmującym się regeneracją tego podzespołu.

Jeszcze do niedawna części zamienne do naprawy tego elementu turbiny były niedostępne. Ich obecność na rynku okazała się jednak niewystarczająca, gdyż większym wyzwaniem stało się prawidłowe ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii turbosprężarki wyposażonej w taki siłownik. Głównym powodem był różny zakres pracy dwóch siłowników elektrycznych o takiej samej symbolice. Zdarzało się również, że przy zastosowaniu nowej obudowy łożyskowań odpowiednia regulacja zmiennej geometrii była jeszcze bardziej wymagającym sprawdzianem. Sytuacja ta skutkowała lawinowym wzrostem zapytań kierowanych do naszej firmy, z prośbą o ofertę na opracowanie odpowiedniej technologii, którą można by zastosować w znanej już dobrze na rynku maszynie „Turbo Test” naszej produkcji (CIMAT), służącej między innymi do regulacji zmiennej geometrii, która stanowiłaby rozwiązanie sprawy.

Stając naprzeciw wymagań naszych klientów, postanowiliśmy podjąć się tego zadania. Wpierw chcieliśmy potwierdzić przypuszczenia dotyczące różnych zakresów pracy sterowników elektrycznych. W tym celu wnikliwie zbadaliśmy ich elektronikę. Wniosek był jeden – każdy siłownik elektryczny, nawet o tym samym numerze fabrycznym, różni się zakresem pracy ramienia sterującego nawet o kilka stopni, czego następstwem jest różnica w sterowaniu łopatkami geometrii. Z przeprowadzonych przez nas doświadczeń wynika również, że po regeneracji turbosprężarki z siłownikiem elektrycznym pojawiają się przesunięcia kątowe np. obudowy kompresji, które powstają po demontażu i ponownym złożeniu turbiny. Powodują one nieprawidłową pracę zmiennej geometrii, a w efekcie nieodpowiednie ciśnienie doładowania.

W celu pomocy naszym klientom i zażegnaniu tej sytuacji zdecydowaliśmy się na natychmiastowe dostarczenie tej technologii na rynek. W opracowaniu rozwiązania podjęliśmy współpracę z firmą „Microelectronics”. Dzięki owocnemu współdziałaniu obu firm udało się opracować sposób ustawiania zmiennej geometrii turbosprężarki z siłownikiem elektrycznym na maszynie „Turbo Test” w czasie rzeczywistym, podczas pomiaru przepływu strumienia powietrza przez łopatki mechanizmu. Jak to działa? Podczas pomiaru urządzenie automatycznie reguluje położenie łopatek geometrii, zmieniając krokowo kąt dźwigni siłownika tak, aby uzyskać wymaganą wartość przepływu, a następnie zapisuje zakres pracy dźwigni siłownika w jego pamięci wewnętrznej. Dzięki zautomatyzowaniu tego procesu nie ma konieczności ręcznej  regulacji jak odbywało się to do tej pory, dzięki czemu zyskujemy czas i zwiększamy znacznie komfort pracy.

CIMAT jest jedyną firmą, która oferuje tak innowacyjną i dokładną metodę ustawiania zmiennej geometrii, a zarazem programowania siłowników REA. Ponadto, maszyna „Turbo Test” oferuje pomiar poprawności prędkości obrotowej, pomiar wydajności strony kompresji oraz pomiar wydajności turbosprężarki pod obciążeniem przy wysokich prędkościach obrotowych.

Źródło: Cimat

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę