Badania emisji spalin samochodów z LPG i benzyną bezołowiową
Normy emisji spalin i ich znaczenie w nowoczesnych pojazdach są nie do przecenienia. Mając na uwadze ciągłe podwyższanie norm emisji spalin warto poważnie zastanowić się nad rodzajem stosowanego medium jako paliwa.
Powoli dochodzi już do bariery technologicznej, kiedy dalsze ograniczanie emisji spalin tak naprawdę przyniesie drastyczne ograniczanie mocy generowanej przez pojazd. Już dzisiaj stosowane rozwiązania, takie jak filtr cząstek stałych są tak naprawdę substytutami pozwalającymi sztucznie uzyskiwać korzystne rezultaty norm emisji spalin w warunkach laboratoryjnych, pogarszając je drastycznie podczas realnego korzystania z pojazdu np. podczas jazdy w cyklu miejskim.
Wyniki analizy spalin benzyna 95:
NR POMIARU | I | II | III | IV | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temperatura silnika [C] | 93 | 95 | 92 | 95 | ||||
Zmierzony parametr | Bieg jałowy | Podwyższone obroty | Bieg jałowy | Podwyższone obroty | Bieg jałowy | Podwyższone obroty | Bieg jałowy | Podwyższone obroty |
Prędkość obrotowa [rpm] | 750 | 2250 | 744 | 2504 | 756 | 2450 | 755 | 2563 |
CO [% vol.] | 0,2 | 0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
C02 [% vol.] | 13,8 | 13,7 | 14,6 | 14,3 | 14,5 | 14,3 | 14,3 | 14,1 |
02 [% vol.] | 0,14 | 0,09 | 0 | 0,07 | 0 | 0,03 | 0,02 | 0,05 |
Cocorr [% vol.] | 0,2 | 0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HC [ppm vol.] | 109 | 84 | 19 | 68 | 8 | 26 | 8 | 15 |
Lambda | 0,997 | 0,999 | 0,999 | 1,001 | 1 | 1,001 | 1,001 | 1,002 |
Wyniki analizy spalin LPG:
NR POMIARU | I | II | III | IV | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temperatura silnika [C] | 93 | 95 | 92 | 95 | ||||
Zmierzony parametr | Bieg jałowy | Podwyższone obroty | Bieg jałowy | Podwyższone obroty | Bieg jałowy | Podwyższone obroty | Bieg jałowy | Podwyższone obroty |
Prędkość obrotowa [rpm] | 668 | 2775 | 759 | 2560 | 756 | 2493 | 754 | 2563 |
CO [% vol.] | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
C02 [% vol.] | 12,6 | 12,5 | 12,9 | 13 | 13,1 | 13,1 | 12,8 | 12,6 |
02 [% vol.] | 0,43 | 0,14 | 0,51 | 0,4 | 0,46 | 0,02 | 0,14 | 0,11 |
Cocorr [% vol.] | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HC [ppm vol.] | 27 | 27 | 26 | 14 | 43 | 10 | 35 | 27 |
Lambda1 | 1,025 | 1,006 | 1,027 | 1,001 | 1,023 | 0,999 | 1,006 | 1,004 |
Analizę spalin przeprowadzono na wieloskładnikowym analizatorze spalin Gasbox firmy Unimetal zgodny z dyrektywą MID ISO 3930. Przeprowadzone badania wykazały, że emisja CO jest niższa w przypadku zasilania pojazdu gazem LPG, w stosunku do silnika zasilanego benzyną bezołowiową. Wynik ten przemawia na korzyść układu zasilania LPG, ponieważ CO jest toksycznym składnikiem spalin i pożądane jest, aby jego zawartość była jak najmniejsza (wg. norm do 0,3% objętości). Również w przypadku emisji HC pojazd zasilany gazem LPG wykazał się mniejszą emisją na podwyższonych obrotach. Emisja HC podczas zasilania benzyną na zimnym silniku przekroczyła dopuszczalne normy (ppm vol.).
Źródłó: AC