Badania emisji spalin samochodów z LPG i benzyną bezołowiową

Pixabay
28.2.2020

Normy emisji spalin i ich znaczenie w nowoczesnych pojazdach są nie do przecenienia. Mając na uwadze ciągłe podwyższanie norm emisji spalin warto poważnie zastanowić się nad rodzajem stosowanego medium jako paliwa.

Powoli dochodzi już do bariery technologicznej, kiedy dalsze ograniczanie emisji spalin tak naprawdę przyniesie drastyczne ograniczanie mocy generowanej przez pojazd. Już dzisiaj stosowane rozwiązania, takie jak filtr cząstek stałych są tak naprawdę substytutami pozwalającymi sztucznie uzyskiwać korzystne rezultaty norm emisji spalin w warunkach laboratoryjnych, pogarszając je drastycznie podczas realnego korzystania z pojazdu np. podczas jazdy w cyklu miejskim.

Wyniki analizy spalin benzyna 95:

NR POMIARUIIIIIIIV
Temperatura silnika [C]93959295
Zmierzony parametrBieg jałowyPodwyższone obrotyBieg jałowyPodwyższone obrotyBieg jałowyPodwyższone obrotyBieg jałowyPodwyższone obroty
Prędkość obrotowa [rpm]7502250744250475624507552563
CO [% vol.]0,20,1000000
C02 [% vol.]13,813,714,614,314,514,314,314,1
02 [% vol.]0,140,0900,0700,030,020,05
Cocorr [% vol.]0,20,1000000
HC [ppm vol.]109841968826815
Lambda0,9970,9990,9991,00111,0011,0011,002

Wyniki analizy spalin LPG:

NR POMIARUIIIIIIIV
Temperatura silnika [C]93959295
Zmierzony parametrBieg jałowyPodwyższone obrotyBieg jałowyPodwyższone obrotyBieg jałowyPodwyższone obrotyBieg jałowyPodwyższone obroty
Prędkość obrotowa [rpm]6682775759256075624937542563
CO [% vol.]00000000
C02 [% vol.]12,612,512,91313,113,112,812,6
02 [% vol.]0,430,140,510,40,460,020,140,11
Cocorr [% vol.]00000000
HC [ppm vol.]2727261443103527
Lambda11,0251,0061,0271,0011,0230,9991,0061,004

Analizę spalin przeprowadzono na wieloskładnikowym analizatorze spalin Gasbox firmy Unimetal zgodny z dyrektywą MID ISO 3930. Przeprowadzone badania wykazały, że emisja CO jest niższa w przypadku zasilania pojazdu gazem LPG, w stosunku do silnika zasilanego benzyną bezołowiową. Wynik ten przemawia na korzyść układu zasilania LPG, ponieważ CO jest toksycznym składnikiem spalin i pożądane jest, aby jego zawartość była jak najmniejsza (wg. norm do 0,3% objętości). Również w przypadku emisji HC pojazd zasilany gazem LPG wykazał się mniejszą emisją na podwyższonych obrotach. Emisja HC podczas zasilania benzyną na zimnym silniku przekroczyła dopuszczalne normy (ppm vol.).

Źródłó: AC

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę