Bakterią albo lodem go!

Kärcher
5.6.2017

Zanieczyszczenia w warsztacie samochodowym to stały element – szczególnie smary, oleje, rozpuszczalniki czy pasty. Ważne jest, aby pozostawały one pod kontrolą, co pozwoli na utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Prezentujemy nowe rozwiązania pozwalające na skuteczne i ekologiczne pozbycie się zanieczyszczeń.

Myjnie ekologiczne do części bazują na płynie, w którym znajdują się żywe kultury bakterii. Zasada działania urządzenia jest prosta – zabrudzone olejami i smarami elementy czy narzędzia myje się w komorze zlewu, a zanieczyszczenia spływają do umieszczonego pod nią pojemnika. Znajdujące się tam bakterie, żywiąc się zanieczyszczeniami organicznymi pochodzącymi ze smarów i olejów, rozkładają je na dwutlenek węgla i wodę. Skuteczność środka czyszczącego w myjni typu PC Bio nie zmniejsza się z czasem, jak ma to miejsce w przypadku myjni rozpuszczalnikowych, i jest stała podczas całego procesu czyszczenia. Bakterie w trakcie użytkowania myjki mnożą się, żywiąc się tłuszczami pochodzącymi z olejów. Wersje przestawne wykonane są jako jednoelementowe stanowiska zawierające zasobnik i pompkę w swojej obudowie. Dzięki obiegowi zamkniętemu nie potrzebują podłączania do ujęcia wody czy instalacji kanalizacyjnej. Istotne jest również to, że temperatura wody w myjni jest stała i wyższa, niż w myjniach rozpuszczalnikowych. W tych drugich temperatura stanowi zagrożenie, ponieważ zwiększa się lotność i ilość rozpuszczalnika wymieszanego z powietrzem. W takiej sytuacji każda iskra powstała podczas pracy narzędziami, każdy niedopałek papierosa mogą stanowić poważne zagrożenie.

Metodę można stosować przy myciu części z plastiku, metali kolorowych, stali czarnej, a dzięki zawartości inhibitora korozji preparat myjący (Kärcher PC) zabezpiecza czyszczone powierzchnie przed rdzewieniem. Wydajność tłoczenia tego urządzenia wynosi 900 litrów na godzinę. Maksymalna temperatura wody wynosi 40°C. Urządzenie posiada pojemny 80-litrowy zbiornik. Waga urządzenia to 44 kg.

Czyszczenie suchym lodem

Dość popularnym sposobem oczyszczania powierzchni metalu z nalotów, starych powłok lakierniczych i korozji jest piaskowanie. Jest to metoda skuteczna, ale niosąca pewne ryzyko polegające na ścieraniu czyszczonego materiału, co nie zawsze jest wskazane – na przykład przy czyszczeniu cienkich blach, elementów karoserii lub części aluminiowych. Aby temu zapobiec, zaczęto stosować inny materiał pozwalający na „odbicie” stałych zanieczyszczeń. Mowa tutaj o grudkach suchego lodu, czyli stałej postaci dwutlenku węgla. Takim urządzeniem jest Ice Blaster IB 15/120 z powodzeniem usuwające zabrudzenia z różnego rodzaju powierzchni. Proces czyszczenia nie skutkuje ścieraniem czyszczonego materiału i nie powoduje korozji, urządzenie nadaje się więc do bardzo wrażliwych powierzchni. Dzięki użyciu suchego lodu praktycznie nie występuje zagrożenie zanieczyszczenia wody, czy okolicy, w której następuje czyszczenie. Pozostałości po czyszczeniu można pozamiatać, ponieważ nie są one niczym nasączone. Grudki suchego lodu odparowują, pozostawiając tylko usunięty podczas czyszczenia materiał.

Zużycie lodu wynosi od 30 do 120 kg/h, a ciśnienie waha się pomiędzy 0,2 a 1,6 MPa (2–16 barów). Strumień granulatu suchego lodu (CO2) podczas czyszczenia osiąga prędkość dźwięku. Optymalizacja przepływu powietrza sprawia, że niewielka ilość sprzężonego powietrza zapewnia bardzo dobre rezultaty czyszczenia. W momencie, gdy granulki o temperaturze -79°C uderzają w zanieczyszczoną powierzchnię, różnica temperatur oraz energia kinetyczna sprawiają, że zabrudzenie zostaje wykruszone. Następnie cząsteczki lodu wnikają w szczeliny, gdzie podlegają procesowi sublimacji (przechodzenie ze stanu stałego w stan gazowy), równocześnie zwiększając swoją objętość ok. 400 razy, co powoduje „wysadzenie” brudu. Metoda czyszczenia suchym lodem może być z powodzeniem wykorzystywana przy czyszczeniu narzędzi, części skorodowanych i silnie zabrudzonych nagarami i zapieczonymi olejami.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę