Bakterią w olej

19.2.2014

Czystość wody jest w warsztacie często sprawą, o której niewiele się mówi oraz do której nie przykłada się większej wagi. Woda jest pobierana z sieci wodociągowej, natomiast po użyciu trafia przez odstojnik do kanalizacji. Czy jest to idealny sposób gospodarowania wodą i odpadami?

Otwarcie nowego warsztatu samochodowego obwarowane jest wieloma przepisami. Ponadto warsztaty oferujące wymianę opon i wulkanizację się inaczej traktowane niż te bez tego typu usług, a jeszcze inaczej traktowane są lakiernie, które mogą emitować zanieczyszczenia do powietrza.

Wniosek i Karta Informacyjna Przedsięwzięcia

Pierwszym krokiem na drodze do otwarcia nowego warsztatu jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla nowo powstającego przedsięwzięcia. Aby to zrobić, należy złożyć stosowny wniosek w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Do wniosku powinna być załączona Karta Informacyjna Przedsięwzięcia (zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – DzU z 2010 r. nr 213, poz. 1397). Po uzyskaniu decyzji środowiskowej, a przed uruchomieniem inwestycji należy wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów (zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – DzU z 2013, poz. 21).

Sposoby na czystszą wodę
Przepisy dotyczące wytwarzania odpadów jasno określają stopień ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami. Jest tak w przypadku emisji pyłów, hałasu, zanieczyszczenia gruntu oraz wody. I na tym ostatnim chciałbym się skupić, ponieważ odpowiednie rozwiązania mogą znacznie ograniczyć ewentualne opłaty środowiskowe wynikające z zanieczyszczeń odprowadzanych z warsztatu. Substancje używane w warsztacie mechanicznym lub lakierniczym mogą przedostać się z wodą służącą do mycia do wód gruntowych lub powierzchniowych. Najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie tak wysokiego poziomu czystości, aby zniwelować ryzyko wydostania się ich z miejsca pracy. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Ilość zanieczyszczeń wydostających się na zewnątrz z warsztatu można znacznie ograniczyć przez zastosowanie zamkniętego obiegu wody. Jest to możliwe dzięki stosowaniu systemów filtracji i separacji zanieczyszczeń oraz powtórnemu użyciu oczyszczonej wody. Przykładem takiego systemu jest biologiczna stacja oczyszczania wody, która bazuje na kulturach bakterii żywiących się substancjami organicznymi, czyli tymi zawierającymi węglowodory, będącymi głównym składnikiem olejów i smarów.
Woda odprowadzona po użyciu trafia do zbiornika, w którym znajdują się kultury bakterii. Te z kolei, żywiąc się węglowodorami, przetwarzają je na ciała stałe, które osiadają na dnie i są łatwe do odfiltrowania. W reaktorze biologicznym zamknięte są kostki z gąbki, które są siedliskiem i zarazem nośnikiem bakterii. W wyniku przemiany przez bakterie wytwarzany jest dodatkowo dwutlenek węgla.
Ale woda nie może trafić do reaktora biologicznego bezpośrednio z warsztatu. Przed oczyszczeniem musi zostać jednak tak przygotowana, aby możliwe było jej prawidłowe biologiczne oczyszczenie. W przypadku nieprawidłowego przygotowania wody do czyszczenia reaktor biologiczny może się po prostu „zatkać” opadającym szlamem, a wtedy poziom skuteczność bakterii znacznie spadnie.
W związku z tym przed procesem biologicznym woda kierowana jest do odstojników, gdzie separowane są ciała stałe oraz cięższe frakcje zanieczyszczeń. Kolejnym etapem oczyszczania jest separacja szlamów i klarowanie. Po tym etapie wody można ponownie używać do prac „brudnych”, czyli do mycia podłóg lub pojazdów. Do spłukiwania po myciu konieczne jest jednak użycie wody świeżej. W przypadku zastosowania biologicznej oczyszczalni wody poziom węglowodorów po oczyszczeniu wynosi około 0,1 miligrama na próbkę. Skuteczność filtrowania i regeneracji wody jest na tyle duża, że pozwala na oszczędność na poziomie 75%, co oznacza, że w przypadku myjni samochodowej myjącej 100 samochodów dziennie, konieczne jest pobranie wody tylko na mycie 25 samochodów. Oszczędność w tym przypadku jest znacząca.

fot. Maciej Blum

Więcej w wydaniu 2/2014 "autoEXPERTA"

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę