BASF i Hyundai prezentują koncepcyjny samochód

BASF
26.10.2016

Nowy pojazd koncepcyjny opracowany wspólnie przez BASF i Hyundai Motor Company łączy kluczowe rozwiązania z branży chemicznej z aerodynamicznym wyglądem i wyspecjalizowanymi, najnowocześniejszymi technologiami. Obie firmy prezentują cechy koncepcyjnego samochodu RN30 na Targach K 2016, odbywających się w Dusseldorfie w dniach 19-26 października.

W przypadku RN30, maszyny wyścigowej przeznaczonej do jazdy po torach wyścigowych, niewielka masa oraz nisko położony środek ciężkości stanowią elementy kluczowe. Choć samochody wyczynowe, w celu zmniejszenia ciężaru, na ogół zbudowane są z tworzyw wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP), w tym wypadku partnerzy zrezygnowali z tego sprawdzonego pomysłu. Zamiast tego wykorzystali nowe, lekkie materiały firmy BASF, odpowiednie dla samochodów wyczynowych. Na przykład, dzięki płynności, sztywna pianka integralna Elastolit BASF i systemy reaktywnego formowania wtryskowego (RIM) opracowane dla elementów nadwozia pozwoliły na realizację nawet najbardziej wymagających projektów błotnika i spoilera samochodu RN30. Te łączące wysoką jakość z niską masą elementy, charakteryzują się powierzchnią klasy A, dzięki czemu mogą być malowane bezpośrednio. Do budowy dna bagażnika w RN30 wykorzystano półstrukturalne rozwiązania typu sandwich, co umożliwiło znaczne zmniejszenie ciężaru oraz pozwoliło na zapewnienie wysoce wydajnego procesu produkcji. Idealnym materiałem dla tych zastosowań okazał się Elastoflex E firmy BASF. Ten natryskowy poliuretan do impregnacji umożliwia tworzenie bardzo lekkich i sztywnych konstrukcji typu sandwich, składających się z długiej, wzmocnionej włóknem warstwy powierzchniowej oraz warstwy papierowej o strukturze plastra miodu.

Wytrzymałe materiały dla maksymalnego bezpieczeństwa

Podczas jazdy z maksymalną prędkością kierowcy muszą polegać na bezkompromisowej jakości trwałych i niezawodnych materiałów. Infinergy firmy BASF to pierwszy na świecie rozszerzalny, termoplastyczny poliuretan. Dzięki trwałości przez długi czas oraz wysokiej odporności został wykorzystany, wraz z elastyczną powłoką, w wyściółce pałąka RN30. Niemniej jednak szybkość jest niczym bez kontroli. Dlatego też szybkie samochody potrzebują wysokowydajnych układów hamulcowych. Firma BASF opracowała technologię Hydraulan 406 ESI, która pokonuje wyzwania techniczne i spełnia restrykcyjne wymagania prawne, przedłużając trwałość elastomeru hamulca.

Nowy Ultramid Advanced N firmy BASF pozwala na miniaturyzację, integrację funkcjonalną i swobodę projektowania złożonych podzespołów elektronicznych RN30. Materiał ten może być stosowany zarówno w elektronice, jak i elementach konstrukcyjnych, znajdujących się w pobliżu silnika i skrzyni biegów, będących w kontakcie z gorącymi, agresywnymi związkami i różnymi paliwami.

Źródło: BASF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę