Bezpyłowo, czyli taniej

8.4.2014

Im bardziej lakiernia skupia się na czystym środowisku pracy, tym szybciej zostaje wykonana naprawa. Stosowanie odpowiednich narzędzi pozwala dodatkowo obniżyć koszty pracy.

Pomimo ogólnodostępnych narzędzi i materiałów ściernych umożliwiających bezpyłową obróbkę materiałów lakierniczych, wciąż - głównie z powodu przyzwyczajeń - w znacznej części lakierni samochodowych nie przywiązuje się szczególnej wagi do problemu wszechobecnego pyłu powstającego podczas obróbki starych warstw lakieru, szpachlówki, czy podkładu. Część lakierni do dziś nie jest wyposażona w odkurzacze, a – jak wynika z obserwacji – nawet te, które zainwestowały w wysokiej jakości wyposażenie zaniedbują czasami konieczność wymiany worka czy filtra w odkurzaczu. Prowadzi to do obniżenia wydajności odpylania. Zdarza się również, że mimo posiadanego wyposażenia umożliwiającego pracę bezpyłową, nie jest ono wykorzystywane.

Niepotrzebne koszty
Pył, który pozostał na lakierowanych elementach, podczas lakierowania unosi się i osiada na świeżym lakierze. Efektem są liczne wtrącenia, których jest tym więcej, im bardziej zanieczyszczone jest miejsce pracy. Na ich usunięcie należy przeznaczyć dodatkowy czas, zużyć większą ilość pasty polerskiej, materiałów ściernych, gąbek i prądu do polerki. Trzeba też pamiętać o usunięciu zwiększonej ilości pyłu z wnętrza pojazdu oraz posprzątaniu miejsca pracy. Pod uwagę należy ponadto wziąć konieczność częstszej wymiany filtrów obecnych w warsztacie, jak i tych w maskach używanych przy obróbce szpachli, co generuje kolejne koszty. Nie da się ukryć, że oszczędności z tytułu zakupu tańszego materiału ściernego niepozwalającego swoją budową na efektywne odprowadzenie jak największej ilości pyłu do odkurzacza to pozorne oszczędności.

Odpowiedni materiał ścierny
W momencie szlifowania powierzchni, poza odpowiednio dobranym i użytkowanym odkurzaczem, istotną rolę odgrywa budowa i rodzaj używanego materiału ściernego. Na rynku powszechnie dostępne są krążki papierowe lub foliowe z różną liczbą otworów przeznaczonych do odsysania pyłów. Wśród nich znajdują się także siatki ścierne, takie jak Abranet i Autonet. O ile produkty na bazie papieru są znane wszystkim lakiernikom, to jednak w celu zmniejszenia ilości pyłu w lakierni warto zwrócić uwagę na siatki ścierne. Ich cechą charakterystyczną jest to, że są ażurowe. Krążek siatkowy 150 mm ma na swojej powierzchni tysiące otworów, sprawiających, że każda cząsteczka pyłu jest oddalona co najwyżej o 0,5 mm od otworu, którym zostanie odprowadzona. Budowa siatki pozwala skutecznie odprowadzić pył, co jest niemożliwe do uzyskania w przypadku produktów na podłożu papierowym lub foliowym. Jakość odprowadzania pyłu pozytywnie wpływa na czystość miejsca pracy, jak i na jakość uzyskiwanej powierzchni, gdyż siatki ograniczają efekt „pętelkowania”. Pył nie zbiera się na siatce ściernej, która się nie zapycha, przez co wystarcza na dłużej. Ogranicza to koszty związane z wydatkami na materiały ścierne, szczególnie w warsztatach, gdzie stosowane są krążki, które bardzo często się zapychają. A jak wiadomo, zapchany krążek powoduje niepożądane pętelki, które mogą się pojawić później podczas procesu dosychania lakieru, co wiąże się nawet z koniecznością ponownego polerowania. Dla warsztatu są to dodatkowe koszty i dodatkowy czas, który trzeba na to przeznaczyć. Aby można było w pełni wykorzystać możliwości krążków siatkowych, zaleca się ich stosowanie wraz z dedykowanymi tarczami posiadającymi na swojej powierzchni zwiększoną liczbę otworów odsysających (kilkadziesiąt). Takie tarcze są standardowym wyposażeniem w nowych modelach renomowanych firm. Bezpyłowo można również pracować ręcznie, wykorzystując przystosowane do tego specjalne heble. Posiadają one wielootworową stopę odprowadzającą pył z siatki ściernej. Jest to doskonała alternatywa do tradycyjnej obróbki prowadzonej zazwyczaj przy użyciu papieru z rolki i nieposiadającego otworów, który podczas pracy generuje bardzo duże ilości pyłu. Oczywiście nawet te nowoczesne heble muszą być podłączone do odkurzacza. Połączenie takie realizowane jest z użyciem lekkich i elastycznych węży. Rozwiązanie to umożliwia zachowanie czystości nie tylko wokół naprawianego czy lakierowanego auta, ale również eliminuje konieczność cyklicznego oczyszczania materiału ściernego ze zbitego pyłu. Warto zauważyć, że dzięki temu, że siatka się nie zapycha, ma dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych materiałów ściernych.

Artykuł opracowano na podstawie materiałów firmy MIRKA.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę