Błąd czujnika DSC

TEXA

Każdy potencjalny użytkownik samochodu musi się liczyć z tym, że w trakcie eksploatacji pojazdu może dochodzić do różnego rodzaju usterek. Niezależnie od tego, czy wybrane modele danej marki uchodzą za bezawaryjne czy nie, część usterek zależy od sposobu użytkowania samochodu.

O ile usterka, która się pojawia w samochodzie, jest typowa dla danego modelu, dość szybo można ją zdiagnozować i odnaleźć, co przekłada się na oszacowanie kosztów i czasu naprawy. W przypadku usterki nietypowej sytuacja się komplikuje, ponieważ mechanik będzie musiał praktycznie sam ją odnaleźć.

Pojazdy niemieckiego producenta BMW są bardzo popularne w Polsce. Wyższe modele postrzegane są jako prestiżowe, poza tym silniki BMW zawsze były dość mocne, przez co prawie każdy kierowca marzył o takim właśnie samochodzie.
Dziś spotykamy się z problemem związanym z ABS w BMW 3 (E91) – błąd w układzie ABS: Czujnik DSC. W trakcie występowania tego błędu świeci się kontrolka, nie działa stabilizacja trakcji.

© TEXA

Ilustracja 1. Wykonując diagnostykę urządzeniem AXONE 5, odczytujemy błąd w układzie ABS: Czujnik DSC.

 

© TEXA

Ilustracja 2. Połączenie czujnika DSC ze sterownikiem ABS.

Z informacji technicznych dowiadujemy się, że czujnik DSC to m.in. czujnik przyspieszenia i zmiany kursu. Sięgając po schemat elektryczny, sprawdzić możemy jego połączenie ze sterownikiem ABS.

Ze schematu wynika, że możemy uznać czujnik za sterownik, ponieważ jest podłączony cyfrową magistralą CAN ze sterownikiem. Dlatego też, jeśli mamy błąd aktywny związany z komunikacją, należy sprawdzić przejście pomiędzy czujnikiem a sterownikiem, czyli: pomiędzy 1 pinem czujnika a 26 pinem sterownika i pomiędzy 2 pinem czujnika a 11 pinem sterownika. Należy pamiętać, że aby sterownik miał zapewnione minimum do pracy konieczna jest kontrola zasilania czujnika.

Jeśli wszystkie kontrole wypadły pozytywnie, a błąd jest nadal obecny, prawdopodobnie uszkodzony jest czujnik. Po wymianie czujnika należy przeprowadzić jego kalibrację.

Kalibracja przewiduje ustawienie koła kierownicy w pozycji do jazdy do przodu. Następnie sterownik przyjmuje punkt zero. Jeśli w pojeździe występuje problem z geometrią bądź też, jeśli kierownica nie jest ustawiona prosto przy jeździe na wprost, operacja taka nie zakończy się sukcesem.

Szybka i precyzyjna lokalizacja usterki jest kluczem do szacowania czasu i kosztów naprawy. Znajomość procedur naprawczych i kalibracyjnych gwarantuje skuteczną naprawę i zadowolenie właściciela pojazdu. Te dwa składniki stanowią przepis na sukces, czego życzymy wszystkim użytkownikom.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę