Blue Gasoline – nowe paliwo od Boscha, Shella i Volkswagena

Dzięki zastosowaniu paliwa Blue Gasoline można o 20% ograniczyć emisję dwutlenku węgla. © Robert Bosch

Udostępnij:

Bosch, Shell i Volkswagen wspólnie opracowali nowe paliwo do silników benzynowych. Nowy produkt, nazwany Blue Gasoline, w 33% składa się z surowców odnawialnych. Paliwo jeszcze w tym roku ma pojawić się w sprzedaży. Ma jednak jedną zasadniczą wadę.

Trzej giganci motoryzacyjni – Bosch, Shell i Volkswagen – postanowili zjednoczyć siły, aby wspólnie wyprodukować Blue Gasoline. To paliwo do silników benzynowych, które nie tylko w 1/3 składa się z surowców odnawialnych, ale także pozwala co najmniej o 20% zredukować emisję CO2. Przykładowo, jeśli jeżdżąc Volkswagenem Golfem 1,0 (VIII 1,5 TSI) i tankując Blue Gasoline, przez rok pokonamy 10 tys. km, zaoszczędzimy łącznie 230 ton dwutlenku węgla.



Nowe paliwo powinno być dostępne na stacjach benzynowych na terenie Niemiec jeszcze w tym roku. Jako pierwsze w maju wprowadziły je stacje pracownicze Bosch.

Za korzyści ekologiczne trzeba będzie jednak słono zapłacić. I to zdecydowanie więcej niż za klasyczną 95-oktanową benzynę bezołowiową. Według zapowiedzi litr czystej Blue Gasoline będzie kosztował mniej więcej tyle, ile Shell V-Power i inne paliwa premium. A te 19 maja 2021 r. kosztowały średnio 5,58 zł za litr.

Nowym paliwem można z powodzeniem zasilać zarówno nowe, jak i używane pojazdy tankowane benzyną bezołowiową Pb 95. Ponieważ zachowuje ono swoje właściwości przez długi czas, świetnie sprawdzi się zwłaszcza jako paliwo do hybryd typu plug-in, w których benzyna nierzadko długo zalega w zbiorniku. Blue Gasoline spełnia wymagania normy EN 228/E10 w zakresie stabilności składowania i temperatury wrzenia. Dodatkowo ułatwia czyszczenie silnika i zwiększa ochronę przed korozją.

Do 33% surowców odnawialnych

Co jednak najważniejsze, Blue Gasoline zawiera aż do 33% surowców odnawialnych, głównie biopochodną naftę i bioetanol z certyfikatem ISCC (International Sustainability and Carbon Certification). Naftę pozyskuje się z oleju talowego – produktu ubocznego wytwarzania celulozy, ale można ją także odzyskać z innych materiałów odpadowych.

Zdaniem firmy Bosch paliwa ze źródeł odnawialnych o niewielkiej lub neutralnej emisji CO2 nie są jednak alternatywą dla elektromobilności. Są raczej uzupełnieniem tego trendu. Pojazdy spalinowe czy hybrydowe bowiem nie od razu znikną z rynku i to właśnie z myślą o ich zasilaniu opracowywane są bardziej ekologiczne paliwa. Jednak nie tylko. Blue Gasoline można bowiem wykorzystywać także do zasilania statków, samolotów oraz ciężarówek.



Na podstawie artykułu „Bosch, Shell und VW entwickeln Bio-Sprit” opublikowanego na stronie www.kfz-betrieb.vogel.de

 

Udostępnij:

Drukuj



aE




TOP w kategorii







Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również