Bosch i Daimler uzyskują zgodę na parkowanie bez kierowcy i nadzoru człowieka

Bosh
26.7.2019

Firmy Bosch i Daimler uzyskały zgodę odpowiednich władz w Badenii-Wirtembergii na zastosowanie zautomatyzowanego systemu parkowania na wielopoziomowym parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. 

Zautomatyzowane usługi parkowania są dostępne za pośrednictwem aplikacji na smartfonie i nie wymagają udziału kierowcy. To sprawia, że jest to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana funkcja parkowania odpowiadająca poziomowi SAE Level 4, oficjalnie zatwierdzona do codziennego użytku.

Ta decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak automatyczne parkowanie samochodu są możliwe do realizacji w pierwszej kolejności w Niemczech. Jazda i parkowanie bez kierowcy są ważnymi elementami przyszłej mobilności. Zautomatyzowany system parkowania pokazuje, jak daleko już jesteśmy na tej ścieżce rozwoju – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch.

Zgoda władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens dla uzyskiwania w przyszłości zgody na usługi parkingowe w garażach na całym świecie. Jako pionier w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy samochodu, torujemy naszym projektem drogę wprowadzenia usługi automated valet parking do masowego stosowania w przyszłości – mówi dr Michael Hafner, szef technologii napędów i zautomatyzowanej jazdy w Daimler.

Technika umożliwiająca parkowanie bez kierowcy

Jak wygląda proces parkowania? Wjedź na parking, wysiądź z auta i odeślij je na miejsce parkingowe, dotykając ekranu smartfonu – automatyczne parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. W czasie gdy kierowca opuszcza parking, samochód przejeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Dokładnie w ten sam sposób samochód powraca do miejscu odbioru. Proces ten opiera się na wzajemnej zależności między inteligentną infrastrukturą parkingową dostarczaną przez Bosch i techniką samochodową pochodzącą od Mercedesa. Czujniki Bosch monitorują na parkingu korytarz jazdy oraz jego otoczenie i dostarczają informacji niezbędnych do kierowania pojazdem. Technika w samochodzie przekształca polecenia z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób samochody mogą nawet wjeżdżać na rampy i zjeżdżać, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.

Bez ryzyka: dwóch partnerów ze wspólnym celem

Od samego początku najważniejszym priorytetem firm Bosch i Daimler było bezpieczeństwo usługi parkowania bez kierowcy. Jako, że nie ma jeszcze oficjalnego procesu zatwierdzania zautomatyzowanych funkcji jazdy, które nie wymagają zupełnie udziału kierowcy, projekt od samego początku był nadzorowany przez lokalne władze – główny urząd rejencji w Stuttgardzie i ministerstwo transportu Badenii-Wirtembergii wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu certyfikacji TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa działania rozwiązań technicznych, zastosowanych w samochodach i na parkingu.

© Bosh

Rezultatem jest kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i dopuszczania, które można stosować także poza tym projektem pilotażowym. W tej koncepcji twórcy określili, w jaki sposób pojazd bez kierowcy wykrywa na swojej drodze pieszych i inne samochody oraz zatrzymuje się w sposób pewny przed przeszkodą. Wprowadzili także bezpieczną komunikację między wszystkimi elementami systemu i niezawodną aktywację manewru parkowania.

Źródło: Bosh

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę