Bosch i Mercedes-Benz rozpoczynają pilotażowy projekt zautomatyzowanej usługi przewozowej

Bosch
16.12.2019

Wspólny projekt Bosch i Mercedes-Benz dotyczący zautomatyzowanej jazdy miejskiej wszedł teraz w nowy etap. Usługa współdzielenia przejazdów zautomatyzowanymi Mercedesami klasy S, która bazuje na aplikacji, została uruchomiona w San José, w Dolinie Krzemowej. 

Monitorowane przez kierowcę bezpieczeństwa samochody kursują między West San José i centrum, wzdłuż ulic San Carlos Street i Stevens Creek Boulevard. Usługa będzie początkowo dostępna dla wybranej grupy użytkowników. Będą oni korzystać z aplikacji opracowanej przez Daimler Mobility, aby zarezerwować przejazd zautomatyzowanymi Mercedesami klasy S z określonego punktu odbioru do miejsca docelowego. Przedstawiciele Bosch i Mercedes-Benz mają nadzieję, że ten test dostarczy cennych spostrzeżeń dotyczących dalszego rozwijania zautomatyzowanego systemu jazdy na poziomie 4 i 5 według SAE. Partnerzy liczą na pozyskanie dalszych informacji dotyczących tego, w jaki sposób zautomatyzowane samochody mogą zostać zintegrowane z intermodalnym systemem mobilności, który obejmuje również lokalny transport publiczny i wspólne użytkowanie pojazdów.

Powiązane firmy

Bosch, Mercedes-Benz, San José – partnerzy dla przyszłości mobilności

San José było pierwszym miastem w USA, które w połowie 2017 r. zaprosiło prywatne firmy do przeprowadzenia praktycznych testów zautomatyzowanej jazdy i przeanalizowania rosnących wyzwań w ruchu drogowym. Szczególnie w zatłoczonym ruchu miejskim, zautomatyzowane samochody monitorujące otoczenie w zasięgu 360 stopni mogą potencjalnie zwiększyć bezpieczeństwo, a ich płynny styl jazdy może poprawić przepustowość ruchu.

Nie tylko zautomatyzowane pojazdy muszą się sprawdzić. Potrzebujemy również przekonania, że pasują do mobilności w mieście. Oba te zagadnienia możemy przetestować w San José – mówi dr Uwe Keller, szef zespołu zajmującego się projektem autonomicznej jazdy w Mercedes-Benz.

Od sierpnia do listopada przedstawiciele projektu i miasta San José omawiali projekt z wieloma organizacjami społecznymi, analizując jego cele z grupami biznesowymi i mieszkańcami. Twórcy projektu zademonstrowali technologię zastosowaną w pojazdach, wyjaśnili poziomy redundancji bezpieczeństwa zaimplementowane w projekt i przyjęli sugestie dotyczące przyszłych zastosowań.

© bosch

Bosch i Mercedes-Benz współpracują w Stanach Zjednoczonych i Europie

Od około dwóch i pół roku firmy Bosch i Mercedes-Benz pracują razem nad rozwiązaniami do zautomatyzowanej jazdy w miastach. Ich wspólnym celem jest osiągnięcie poziomu 4/5 wg SAE dla w pełni autonomicznych pojazdów poruszających się bez kierowcy, w tym stworzenie oprogramowania do zarządzania pojazdami. Projekt nie skupia się na prototypach. Zamiast tego firmy chcą opracować gotowy do produkcji system, który można zintegrować w różnych typach i modelach pojazdów. W pracach nad oprogramowaniem do kontroli ruchu pojazdów, partnerzy celowo nie zdają się wyłącznie na sztuczną inteligencję i zwiększanie przebiegów jazd testowych. Inżynierowie korzystają bardziej z symulacji i specjalnych odcinków testowych, aby konkretnie reagować na sytuacje, które bardzo rzadko występują w ruchu drogowym. W tym celu inżynierowie z centrum testowania i technologii w Immendingen w Niemczech mogą wykorzystywać poligon doświadczalny o powierzchni 100 000 metrów kwadratowych, zaprojektowany specjalnie do testowania zautomatyzowanej jazdy. Na poligonie można odtwarzać złożone sytuacje w ruchu drogowym niezwykle dokładnie i tak często, jak to potrzebne. Dla Bosch i Mercedes-Benz dokładność i bezpieczeństwo są priorytetami. Alians obu firm nie koncentruje się wyłącznie na USA, tamtejszych drogach i warunkach pogodowych. Podczas gdy jedna część zespołu ma siedzibę w mieście Sunnyvale, znajdującym się w Dolinie Krzemowej między San José i San Francisco, druga część, składająca się z inżynierów z obu firm, pracuje w okolicach Stuttgartu.

Platforma umożliwia włączenie zautomatyzowanych pojazdów do flot taksówek

Specjalnie dla pilotażowego projektu zautomatyzowanej usługi przewozowej, firmy Bosch i Mercedes-Benz podjęły współpracę z kolejnym partnerem – Daimler Mobility – który opracowuje i testuje platformę flotową. Umożliwia to potencjalnym partnerom prowadzącym usługi wspólnych przejazdów (tzw. ride-hailing) bezproblemową integrację pojazdów (Mercedes-Benz) bez kierowców z ich ofertą usług. Platforma zarządza zarówno samochodami autonomicznymi, jak i konwencjonalnymi (z kierowcami), w tym obsługą i serwisowaniem. Usługa mobilności oparta na aplikacji dla konwencjonalnych pojazdów Mercedes-Benz została uruchomiona w Bay Area w San Francisco jesienią 2019 r. Usługa jest dostępna również w Berlinie.

Źródło: Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę