Bosch partnerem inicjatywy Global-NCAP

Bosch
18.11.2015

Według danych Global NCAP, każdego dnia ponad 3000 osób na całym świecie traci życie w wypadkach drogowych. Te zdarzenia są często wynikiem niedostatecznego wyposażenia pojazdów, zwłaszcza na rynkach wschodzących, które zapewniają słabą ochronę pasażerów i pieszych.

Bosch popiera inicjatywę „Stop the Crash“ ("Stop wypadkom") międzynarodowego stowarzyszenia konsumentów Global New Car Assessment Programm (Global NCAP). Celem kampanii jest zwiększenie świadomości na temat systemów bezpieczeństwa, takich jak ESP, systemów hamowania awaryjnego i ABS w motocyklach, szczególnie na rynkach rozwijających się. Inicjatywę "Stop the Crash" wspiera ONZ, której celem jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na całym świecie do roku 2020. Obecnie jest to aż 1,25 mln ofiar rocznie.

ESP zapobiegł 190 000 wypadków w Europie od roku 1995

Bosch pracuje od wielu lat nad wizją ruchu bez wypadków drogowych i ofiar, i ma już znaczne sukcesy w tym obszarze. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP wprowadzony na rynek w 1995 roku przez Boscha zapobiegł 190 000 wypadków i uratował życie ponad 6000 osobom w całej Europie.

- Układ ESP jest najważniejszym systemem bezpieczeństwa pojazdu – zaraz za pasami bezpieczeństwa a przed poduszkami powietrznymi – komentuje dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch. Gdyby wszystkie samochody były wyposażone w ten układ, to można byłoby uniknąć nawet 80 procent wszystkich wypadków spowodowanych poślizgiem. Od roku 1995 Bosch wyprodukował ponad 150 milionów układów ESP.

Od 1 listopada 2014 roku układ ESP jest obowiązkowy we wszystkich nowo zarejestrowanych w Unii Europejskiej samochodach osobowych i lekkich ciężarowych o masie do 3,5 ton. Dlatego w całej Europie 90 procent wszystkich samochodów osobowych i dostawczych jest już wyposażonych w ESP. Dla porównania liczba ta na całym świecie wynosi tylko 64 procent. Global NCAP wzywa więc państwa członkowskie ONZ do nakazania wprowadzenia ESP we wszystkich nowych pojazdach do 2020 roku. Dotyczy to zwłaszcza państw z rozwiniętym przemysłem motoryzacyjnym.

ESP jest bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy, które reagują w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych takich jak zmiana lub utrzymanie pasa, nagłe omijanie przeszkody lub hamowanie przed przeszkodą. Kolizje przez najechanie są zaliczane do najgorszych, zwłaszcza gdy dotyczą pieszych lub rowerzystów. Automatyczne systemy hamowania awaryjnego mogą zapobiec tego typu kolizjom w całości lub co najmniej znacznie złagodzić ich skutki. Jeśli czujnik radarowy lub kamera wykryje potencjalną przeszkodę przed samochodem, to najpierw zostaje przygotowany układ hamulcowy na pełne hamowanie, a kierowca zostanie ostrzeżony. Jeśli kierowca nie reaguje, system wykonuje manewr częściowego hamowania. Z chwilą, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca system wspomaga go, aby uniknąć wypadku. Jeśli kierowca nie reaguje na również częściowe hamowanie i system wykryje, że kolizja jest nie do uniknięcia, to inicjuje pełne hamowanie. Przy prędkości do 40 kilometrów na godzinę w ruchu miejskim system hamowania awaryjnego Boscha może całkowicie zapobiec kolizji z pojazdami nie poruszającymi się.

W samych Niemczech, według badań na temat wypadków prowadzonych przez Boscha, można byłoby uniknąć do 72 procent wszystkich kolizji spowodowanych najechaniem z udziałem rannych, gdyby wszystkie samochody były wyposażone w system automatycznego hamowania awaryjnego.

Źródło: Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę