Bosch wspiera wyścigi DTM 2016

Bosch
1.6.2016

Po raz kolejny Bosch dostarcza części i technologię do samochodów startujących w zawodach serii DTM German Touring Car Masters.

  • W 2016 roku samochody wyścigowe DTM po raz kolejny jadą wyposażone w sterowniki silnika, wyświetlacze i inne komponenty z firmy Bosch.
  • Bosch optymalizuje seryjne produkty pod kątem wyścigów samochodowych i projektuje specjalne komponenty dla DTM.
  • Bosch od 115 lat angażuje się w sporty motorowe.

Oprócz sterowników silnika i wyświetlaczy, Bosch dostarcza również rozruszniki, alternatory, wiązki przewodów i napędy bezpośrednie wycieraczek. Stanowią one standardowe wyposażenie każdego samochodu wyścigowego. Te elementy, wykorzystywane w sportach motorowych, są projektowane i produkowane w centrum rozwoju w Abstatt. Pracujący tam inżynierowie tworzą na nowo system zarządzania silnikiem DTM, wyświetlacz i wiązkę przewodów. – Sterownik wtrysku dla DTM różni się od sterowników stosowanych w pojazdach drogowych, dlatego powstają na specjalne zamówienie i w bardzo krótkich seriach – mówi dr Klaus Boettcher, wiceprezes Bosch Motorsport.

Podobnie jest w przypadku oprogramowanie do zarządzania silnikiem, które powstaje pod kątem wyścigów samochodowych. Pozwala ono zespołom dokonywać w samochodach indywidualnych zmian wielu parametrów, jak również analizować dane z ukończonych okrążeń. Rozruszniki, alternatory i napędy bezpośrednie wycieraczek są w dużej mierze oparte na seryjnej produkcji. Inżynierowie Bosch poprawiają parametry tych komponentów i czynią je bardziej odpornymi na zanieczyszczenia, wibrację, ciepło i wilgoć. Ściśle przy tym współpracują z oddziałami zajmującymi się budową prototypów w zakładach Bosch na całym świecie.

115-letnia tradycja w sportach motorowych

Zaangażowanie Boscha w sporty motorowe ma długą tradycję. Pierwsze zwycięstwa samochodów wyposażonych w technikę Boscha miały miejsce na wyścigach Nicea-Salon-Nicea w 1901 roku oraz Gordon Bennett Cup w 1903 roku. Wówczas to pierwsze miejsca zdobyli kierowcy wyścigowych Mercedesów, które były wyposażone w iskrownik elektromagnetyczny Boscha. Kolejny przełom nastąpił w roku 1954 podczas Grand Prix Francji, kiedy to po raz pierwszy w samochodzie wyścigowym wykorzystano mechaniczny system bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch. Dwa lata później, w 1965 roku, w Porsche 906 po raz pierwszy użyto bezstykowego, tranzystorowego układu zapłonowego, a wkrótce potem, w 1968 roku pojawił się eksperymentalny układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) w Porsche Bergspyder.

Na początku 1980 roku firma Bosch połączyła bezpośredni układ wtryskowy benzyny z układem zapłonowym tworząc elektroniczny system sterowania Motronic. Został on przystosowany do potrzeb Formuły 1, co w 1983 roku przyniosło tytuł Mistrza Świata kierowcy samochodu Brabham BMW. Od 2001 do 2005 roku wszyscy zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans używali elektronicznego układu bezpośredniego wtrysku benzyny firmy Bosch. Od 2006 do 2011 roku wszystkie pojazdy, które wygrały Circuit de la Sarthe były wyposażone w układy wtryskowe Bosch Common-Rail, a w 2012 roku po raz pierwszy zwycięstwo przypadło w udziale hybrydowemu Dieslowi, który również był wyposażony w rozwiązania opracowane przez inżynierów z Bosch Motorsport.

Wideo:
Bosch oraz DTM 2016: https://youtu.be/8LqYzK_hBO8.

Źródło: Informacja prasowa Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę