Być „w sieci”

Zawsze słyszymy, że w grupie lepiej, raźniej, łatwiej. Można liczyć na pomoc, wsparcie. Czy w przypadku warsztatów zrzeszonych w sieciach również tak jest? A może chodzi tylko o renomę i prestiż organizatora sieci?

Po wstąpieniu do Unii Europejskiej, kiedy na polski rynek początkowo trafiały setki tysięcy aut z zagranicy rocznie, popyt na usługi warsztatowe znacznie wzrósł, a i coraz starszy park samochodowy też miał w tym swój udział. Wiadomo, że nie każdego stać na wizyty wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi, natomiast jakość warsztatów niezależnych, szczególnie takich małych, jednoosobowych, czasami pozostawia wiele do życzenia. Sieć serwisowa tymczasem pozwala połączyć standard i wyposażenie autoryzowanych warsztatów z przystępną ceną za usługi.

Liczy się jakość i standard
Funkcjonujące na polskim rynku sieci warsztatowe działają na podobnych zasadach. Na pierwszym miejscu zawsze podkreślany jest standard obsługi i jakość usług. Jest jednak wiele innych rzeczy, których tak naprawdę, jako klienci, nie widzimy, a które wpływają na fakt, że odwiedzamy ten, a nie inny warsztat czy sieć. - W ciągu kilku lat do naszej sieci przyłączyło się kilkadziesiąt serwisów i obecnie zrzeszamy blisko 100 warsztatów – mówi Piotr Trzak, specjalista ds. marketingu i PR w sieci Partner Opony Polska. - Większość z nich to udziałowcy firmy, ale coraz więcej punktów działa w oparciu o franczyzę. Naszym celem jest wspomaganie rozwoju serwisów. Realizujemy go, wskazując serwisom optymalny sposób działania, dostarczając produkty w atrakcyjnych cenach i stwarzając warunki do stabilnego wzrostu. Serwisy pozostają jednak niezależne, nie ingerujemy w ich decyzje zakupowe ani w politykę cenową. Jak podkreśla Grzegorz Łajca, prezes NordGlassu, priorytetem firmy jest umożliwienie kierowcom na terenie całego kraju dostępu do profesjonalnych usług naprawy i wymiany szyb samochodowych. I to leży u podłoża dynamicznego rozwoju naszej sieci serwisowej w ciągu ostatnich dwóch lat. - Sieci serwisowe skupione wokół Inter Cars SA to zrzeszenie wolnych warsztatów samochodowych, w których nazwa firmy i nazwisko właściciela są na pierwszym miejscu – wyjaśnia Marta Ciesielska, zastępca kierownika ds. sieci własnych, sieci serwisowych i obsługi klientów kluczowych Inter Cars SA. - Koncepcja sieci to doskonałe połączenie zalet wynikających z funkcjonowania niezależnego warsztatu (np. różnorodność produktów) i wysoki poziom świadczonych usług. Polską sieć tworzą niezależne warsztaty, serwisy samochodowe, które rozumieją potrzebę dostosowywania swojej oferty do rosnących wymagań klientów, coraz silniejszej konkurencji, myśląc o pracy opartej na nowoczesnych formach zarządzania. Jak się okazuje, sieci to nie tylko same warsztaty. RS AUTO zrzesza stacje kontroli pojazdów, zajmując się również doradztwem i kompleksową realizacją inwestycji, począwszy od projektu, a skończywszy na wyposażeniu. - Nasza oferta skierowana jest zarówno do prowadzących własną działalność, którzy pragną rozszerzyć zakres usług czy zmodernizować swoje wyposażenie, jak i do tych, którzy dopiero myślą o swoim własnym obiekcie motoryzacyjnym – mówi mgr inż. Marcin Wojnowski, menadżer ds. inwestycji RS AUTO. - Główny nacisk stawiamy na bezkompromisową jakość usług świadczonych przez obiekt partnerski oraz przez nas na rzecz partnera.

Trzeba spełnić kryteria
Aby wstąpić do sieci, nie wystarczy jedynie dobra wola. Trzeba spełnić określone warunki i zadeklarować spełnianie określonych wymagań, co jest regularnie sprawdzane i kontrolowane. Jak podkreśla Zbigniew Lewandowski, koordynator sieci EuroWarsztat, minimalna wielkość serwisu wstępującego do sieci to 3 stanowiska naprawcze oraz wydzielone biuro obsługi klienta. Ponieważ EuroWarsztat zrzesza serwisy o różnych specjalizacjach, aspekt minimalnego wyposażenia serwisu traktowany jest indywidualnie. Z kolei kryteria sieci AS STAG, to świadczenie usług o najwyższej jakości, posiadanie zaplecza technicznego niezbędnego do wykonywania montażu, obsługi i napraw samochodowych instalacji gazowych, odpowiednia wielkość warsztatu, wydzielone pomieszczenie do obsługi klientów, ubezpieczenie OC z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz spełnianie wymagań BHP i ppoż. Przystąpienie do sieci tej nie wiąże się z wnoszeniem jakichkolwiek opłat licencyjnych lub franczyzowych. - Partnerami biznesowymi firmy NordGlass mogą zostać zarówno właściciele dużych punktów serwisowych, jak i lokalni przedsiębiorcy, głównie z branży motoryzacyjnej – mówi Grzegorz Łajca. - Model franczyzowej współpracy, poza szerokim wachlarzem korzyści, stawia przed przyszłym franczyzobiorcą ściśle sprecyzowane wymagania. Pożądanymi partnerami handlowymi są osoby z doświadczeniem, znające specyfikę lokalnego rynku, zmotywowane do działania i otwarte na nowe perspektywy rozwoju. W zamian za wkład 35 000 zł franczyzobiorcy otrzymują filię w pełni przygotowaną do wymiany i naprawy szyb samochodowych oraz świadczenia usług dodatkowych, a także dostęp do bardzo dobrze wyposażonego magazynu, dzięki czemu klient obsługiwany jest praktycznie „od ręki”.

Więcej w wydaniu 6/2014 "autoEXPERTA".

Sylwia Lewandowska-Klauza

Jeśli chcesz się podzielić uwagami na temat współpracy z sieciami warsztatowymi, skontaktuj się z nami:
tel. 71 78 23 191
e-mail: sylwia.lewandowska@autoexpert.pl

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę