Ciekawy rok

Maciej Blum
Maciej Blum
7.1.2019

Ostatni czas minął pod znakiem wielu zmian w branży motoryzacyjnej. Koncern TRW połączył się z ZF, Tenneco przejęło Öhlinsa oraz Federal-Mogul, mówiło się też o połączeniu Orlenu z Lotosem. Skoro już o tych dwóch ostatnich mowa, to Orlen wszedł ze sponsoringiem na tor Formuły 1, umożliwiając Robertowi Kubicy ponowne zaistnienie w tej najbardziej prestiżowej imprezie motoryzacyjnej.

W technice motoryzacyjnej obserwowaliśmy pojawienie się filtrów cząstek stałych GPF w samochodach z silnikami benzynowymi, a branża coraz głośniej zaczęła mówić o obawach związanych z samochodami elektrycznymi i ich serwisowaniem. Elektryki mają jednak o kilka tysięcy części mechanicznych mniej niż samochody z silnikami spalinowymi, więc rynek części zamiennych na pewno czeka rewolucja i – być może – konieczność poszerzenia oferty przez firmy kojarzone tradycyjnie z konkretnymi grupami produktów. Niektórzy już wyszli naprzeciw temu wyzwaniu, tak jak zrobił to Nissens – producent chłodnic i wymienników ciepła. Od niedawna w jego ofercie pojawiły się turbosprężarki, czyli chyba najbardziej newralgiczne części w dzisiejszych silnikach poddanych zmniejszaniu pojemności skokowej i zwiększaniu mocy jednostkowej. Do środków smarnych zawitały nowe klasy lepkości olejów silnikowych – 0W16 oraz 0W12, które mają za zadanie zmniejszać opory ruchu silników. Wszystko idzie w stronę ekologii oraz zmniejszenia emisji substancji szkodliwych w spalinach.

Jak będzie w tym roku? Trudno przewidzieć, jednak jeden trend zostanie na pewno zachowany. Plany krajów skandynawskich dotyczące zakazu rejestracji samochodów spalinowych od 2030 roku i coraz ostrzejsze normy Euro na pewno postawią na głowie motoryzację oraz rynek części zamiennych i napraw. W Polsce na razie nie mamy się czego obawiać, choć też należy się spodziewać w warsztatach coraz większej liczby samochodów hybrydowych i elektrycznych. Dość na razie rzadkie naprawy tych samochodów ciągle są wyzwaniem, ale rynek szkoleń nadąża za nowinkami, o czym piszemy w naszym dodatku na temat szkolnictwa i edukacji w branży motoryzacyjnej.

Zwracamy też uwagę na zagrożenia, jakie czyhają na nas w związku z nowinkami technologicznymi. W wywiadzie z zarządem firmy Batcar omawiamy problem recyklingu akumulatorów, a zwłaszcza braku regulacji dotyczących obrotu coraz częściej widywanymi w samochodach akumulatorami litowo-jonowymi. To tylko jeden z przykładów sytuacji, kiedy przepisy nie nadążają za rozwojem techniki.

Miejmy więc nadzieję, że ten rok będzie obfitował w dobre zmiany, a regulacje prawne nie okażą się uciążliwe dla branży motoryzacyjnej.

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę