Części regenerowane do ciężarówek

Części regenerowane  do ciężarówek Raven Media – Maciej Blum

Dobór odpowiednich części zamiennych jest niezwykle istotny z punktu widzenia eksploatacji każdego pojazdu, także ciężarowego. Postawienie na słabej jakości zamienniki może zakończyć się przykrą niespodzianką w postaci przymusowego postoju daleko od celu podróży. Z kolei oryginalne części zamienne mogą stanowić zbyt duże obciążenie dla budżetu firmy. Dlatego też warto czasami rozważyć wybór części po regeneracji.

Mimo bogatej oferty rynkowej części zamiennych, na którą składają się części z przeznaczeniem na oryginalny montaż, porównywalnej lub gorszej jakości zamienniki, a także części pochodzące z rynku wtórnego, wciąż rację bytu mają również części odnawiane.

Ważna cena, jednak nie tylko

Wynika to z faktu, że części regenerowane stanowią swego rodzaju kompromis pomiędzy odpowiednim poziomem jakości a konkurencyjną ceną. Z całą pewnością korzystanie z tego typu części może przynieść spore oszczędności, które, w zależności od rodzaju części, stopnia jej skomplikowania i wykonawcy procesu regeneracji, wahają się średnio od ok. 30 do nawet 60% w porównaniu z oryginalnymi zamiennikami.

– W przypadku naszej branży, tj. układów wydechowych, np. katalizator regenerowany do pojazdu ciężarowego może być niekiedy kilkukrotnie tańszy od nowego, nie odbiegając od niego jakością – mówi Adam Czuprys, menadżer ds. pojazdów ciężarowych w firmie Kaliński.  

Adam Czuprys KalińskiRegenerowany katalizator firmy Kaliński jest pełnosprawną częścią zapewniającą długą i bezproblemową eksploatację. Pewni jakości regenerowanych przez nas katalizatorów, udzielamy na ich użytkowanie 12-miesięcznej gwarancji.
Adam Czuprys
Menadżer ds. pojazdów ciężarowych
w firmie Kaliński

Nie tylko jednak względy ekonomiczne przemawiają za sięgnięciem po części odnawiane. Przyczyniają się one do ochrony środowiska (do odnowienia części wykorzystuje się średnio 50% mniej surowca niż do wyprodukowania takiej samej części od nowa), a przy tym są oferowane z gwarancją, co również jest istotne z punktu widzenia właściciela pojazdu.

Regeneracja wszystkiego?

Jak przekonują przedstawiciele firm, które zajmują się profesjonalnie regeneracją części, w teorii niemal każdy podzespół można poddać procesowi regeneracji. Nie robi się jednak tego z kilku względów, m.in. z powodu braku opłacalności, wysokiego stopnia uszkodzenia części czy też ze względów bezpieczeństwa.

– Najczęściej regeneracji poddawane są skrzynie biegów, rozruszniki, sprzęgła oraz katalizatory i filtry cząstek stałych. Wynika to głównie z tego, że w przypadku starszych pojazdów nowe, oryginalne części są drogie, przez co ich montaż jest nieopłacany, natomiast zamienniki nie zapewniają odpowiedniej jakości lub, jak w przypadku katalizatorów Euro 6, jeszcze nie występują na rynku – wyjaśnia Adam Czuprys.

Na rynku można jednak znaleźć dużo więcej podzespołów po regeneracji. Są to m.in. różne elementy silnika, turbosprężarki, elementy układu zawieszenia, reflektory, opony, kompresory klimatyzacji czy przekładnie kierownicze. Praktycznie te same części do aut osobowych, które podlegają regeneracji, poddawane są także procesowi odnowienia w przypadku pojazdów ciężarowych.

Jak dodaje przedstawiciel firmy Kaliński, w branży układów wydechowych regeneruje się filtry cząstek stałych oraz katalizatory – zarówno do pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Różnica może polegać jedynie na sposobie czy metodach wykonywania regeneracji, co wynika z odmiennej budowy i zastosowania pojazdów.

Co jednak ciekawe, Valeo Service ma w swojej ofercie fabrycznie regenerowane zestawy sprzęgła oraz komponenty sprzęgła (tarcze, dociski) tylko z zastosowaniem do pojazdów ciężarowych. Sprzęgła z zastosowaniem do pojazdów osobowych, dostawczych i rolniczych nie są poddawane regeneracji.

Najwyższe standardy

Choć wcześniej wymienione czynniki mają wpływ na popularność części regenerowanych, to jednak bez odpowiedniej ich jakości popyt na nie byłby dużo niższy. W przypadku firmy Valeo wszystkie sprzęgła regenerowane są w fabryce we francuskim mieście Amiens. Jest to ta sama fabryka, która produkuje sprzęgła na oryginalne wyposażenie wszystkich siedmiu najważniejszych europejskich producentów pojazdów ciężarowych oraz na rynek wtórny.

Jak zapewnia Dominik Stanaszek, product manager w Valeo Service Eastern Europe, regeneracja fabryczna Valeo to ustandaryzowany proces przemysłowy zgodny z zatwierdzoną specyfikacją techniczną, identyczną jak w przypadku produkcji nowego wyrobu. Efektem takiego procesu regeneracji jest produkt w 100% zgodny ze specyfikacją produktu oryginalnego, działający tak jak część nowa i objęty taką samą gwarancją. – Warto podkreślić, że Valeo poddaje regeneracji fabrycznej jedynie swoje własne komponenty i nie regeneruje tarcz i docisków konkurencji. Klient może zatem być pewny, że kupując zestaw sprzęgłowy Valeo regenerowany fabrycznie, otrzyma wyrób wyprodukowany w całości w fabryce Valeo – mówi Dominik Stanaszek. I dodaje, że pozyskane z rynku zużyte lub uszkodzone produkty, które są naprawiane metodami „chałupniczymi”, mogą nie spełniać wymagań produktów pierwszomontażowych.  

Dominik Stanaszek, product manager w firmie  Valeo Service Eastern Europe

Również w przypadku odpowiednio przeprowadzonej regeneracji katalizatora SCR, która polega na wymianie wkładów ceramicznych na nowe, jego jakość nie różni są od oryginału. – W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku zakupiliśmy urządzenia do regeneracji filtrów DPF Hartridge. Maszyna brytyjskiej firmy regeneruje filtry przez wydmuchiwanie sadzy za pomocą sprężonego powietrza. Bardziej zapchane części są dodatkowo wypalane w piecu i kolejno wydmuchiwane. Stosowana przez nas metoda nie wpływa negatywnie na wysycenie filtrów metalami szlachetnymi, które niekiedy usuwane są przy używaniu metody płukania – wyjaśnia Adam Czuprys.

Dawid Święciński, właściciel firmy BS Alternatory Rozruszniki, zwraca natomiast uwagę, że jedną z najważniejszych kwestii przy regeneracji alternatorów do samochodów ciężarowych jest montaż jak najlepszej jakości łożysk, które wytrzymają trudy codziennej pracy, jak również dobrej klasy szczotek oraz pierścieni ślizgowych. – Newralgicznymi punktami w alternatorach produkcji Mitsubishi są np. wirniki, w których „lubią” się urywać druty i trzeba je wymieniać, najlepiej na nowe. W konstrukcjach Bosch z kolei takim punktem zazwyczaj jest regulator, który w procesie regeneracji najlepiej wymienić na nowy, oryginalny – tłumaczy Dawid Święciński.

 

Dawid Święciński, właściciel firmy BS Alternatory Rozruszniki

Stabilny rynek

Zestawy Valeo regenerowane fabrycznie stanowią znaczną część sprzedaży Valeo Service – zarówno w Polsce, jak i na rynku europejskim – i mają swoich zwolenników i wiernych klientów. – Każdy klient Valeo może być pewny, że niezależnie od tego, czy wybierze zestaw nowy, czy regenerowany fabrycznie, otrzyma produkt w jakości oryginalnego wyposażenia – zapewnia Dominik Stanaszek.

– Ponieważ do 3-, 4-letnich aut często nie ma na rynku jeszcze zamienników, więc klient ma do wyboru tylko autoryzowany serwis lub regenerację. Dzięki temu rynek regenerowanych rozruszników i alternatorów do pojazdów ciężarowych utrzymuje się na tym samym poziomie od kilku lat – mówi właściciel firmy BS Alternatory Rozruszniki.

Według Adama Czuprysa rynek części regenerowanych wciąż jednak rośnie. – Na przykładzie naszej firmy widzimy wzrost zainteresowania regenerowanymi katalizatorami i filtrami cząstek stałych. Jest to spowodowane głównie tym, że cena nowego, oryginalnego katalizatora jest bardzo wysoka i często zniechęca do zakupu. Natomiast jakość zamienników katalizatorów jest niska. Często również występują problemy z ich montażem, adaptacją, a niekiedy zamienniki danych katalizatorów po prostu nie istnieją – podsumowuje.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę