Czy nawiercane tarcze hamulcowe są lepsze?

Brembo
13.2.2020

Kiedy klient potrzebuje nowych tarcz hamulcowych, nie wystarczy tylko ustalić numer  konkretnej referencji. Można również zaproponować przejście od gładkiej, standardowej tarczy do tarczy poddanej obróbce mechanicznej, która znacząco poprawi wydajność układu hamulcowego, a także wygląd samochodu.

Nacięcia i nawiercenia na tarczach zmieniają jednak więcej niż tylko wygląd. Każdy element projektu tarcz nawiercanych czy nacinanych ma określony cel. Na przykład w porównaniu ze standardową tarczą, zapewniają one lepszą przyczepność klocków, odprowadzają wodę podczas deszczu, a nawet chłodzą hamulce. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów powierzchni tarcz, dlatego najpierw należy poznać ich zalety, aby dopasować najlepsze zamienniki do potrzeb klienta.
Dwie najbardziej efektywne powierzchnie tarcz hamulcowych to powierzchnie nacinane i nawiercane. Każda z nich gwarantuje wiele podobnych korzyści pod względem skuteczności hamowania i bezpieczeństwa, ale również występuje między nimi kilka różnic.

 

Różne rodzaje nawiercanych tarcz hamulcowych. Wiercenie krzyżowe musi współgrać z rodzajem samochodu oraz z samą konstrukcją tarczy hamulcowej. © Brembo

 

Różne rodzaje nawiercanych tarcz hamulcowych. Wiercenie krzyżowe musi współgrać z rodzajem samochodu oraz z samą konstrukcją tarczy hamulcowej. Źródło: Brembo

1. Lepsza przyczepność
Nawiercane krzyżowo i nacinane wykończenia tarczy hamulcowej zapewniają lepszą przyczepność między tarczą a klockiem. Dzięki temu, że powierzchnia nie jest gładka, zwiększa się tzw. współczynnik tarcia. Przekłada się to na natychmiastową reakcję po naciśnięciu hamulca i ogólną poprawę sprawności całego układu.

2. Ciągłe czyszczenie
Kolejną ważną zaletą nawierceń i nacięć na tarczy jest usuwanie pyłu z klocków podczas hamowania. Regularne ścieranie starego materiału ciernego w miarę zużycia klocka, jak również usuwanie wszelkich innych osadów zbierających się na tarczy, powoduje, że tylko nowy materiał cierny styka się z tarczą.

3. Usuwanie wody i gazów
Tarcze poddane obróbce perforacyjnej poprawiają skuteczność układu hamulcowego na mokrej nawierzchni. Krzyżowe nawiercania przerywają film wodny powstający na powierzchni hamującej tarczy. Podobnie działają nacinane rowki, usuwając wodę gromadzącą się na tarczy. Oznacza to, że układ reaguje skutecznie natychmiast po naciśnięciu pedału hamulca w każdych warunkach.

Nawiercenia i nacięcia pozwalają szybciej i skuteczniej pozbyć się gazów wytwarzanych pomiędzy klockiem a tarczą w wysokiej temperaturze roboczej. Gazy te są efektem spalania żywic znajdujących się w materiale ciernym klocka. Mogą one spowodować zmniejszenie współczynnika tarcia między tarczą a klockiem, co prowadzi do zmniejszenia skuteczności hamowania, zwanego również efektem fadingu.

Z uwagi na fakt, że tarcze nawiercane najlepiej odprowadzają wodę i gazy, są najczęściej stosowane w samochodach sportowych.

Dobry wygląd i kontrola wzrokowa

Nacięcia na powierzchni hamującej ułatwiają warsztatom ocenę stanu tarcz. Nacinane rowki pozwalają na bezpośrednią i natychmiastową kontrolę zużycia. Jeśli któryś całkowicie zaniknie, to znaczy, że zalecana minimalna grubość została osiągnięta i tarcza musi zostać wymieniona na nową.

Wzory nawierceń i nacięć na tarczach mają również dodatkowy atut dla kierowców. Poza zaletami praktycznymi chodzi tutaj też o efekt wizualny – tarcze z obrobionymi powierzchniami hamującymi w porównaniu ze zwykłymi tarczami nadają samochodom niepowtarzalny, charakterystyczny wygląd. Tarcze nawiercane krzyżowo są popularne wśród entuzjastów sportowej jazdy, ponieważ mają agresywny wygląd. Z kolei wzory nacinane oferują bardziej klasyczny, elegancki styl.

Liczy się jakość

Oprócz wydajności i walorów estetycznych, istotne jest zastanowienie się nad wyborem producenta poszczególnych elementów układu hamulcowego. Produkcja i testowanie tarcz jest zadaniem wysoce wyspecjalizowanym. Liczba, rozmiar i położenie każdego otworu lub nacięcia muszą być precyzyjnie zaprojektowane i wykonane, aby zagwarantować techniczne zalety tego rozwiązania, a przy tym nie mogą ona naruszać struktury tarczy lub powodować szybkiego zużywania klocka. Niezbędne są również testy na stanowisku badawczym i na drodze w różnych warunkach jazdy, aby spełnić wymagania producentów w zakresie bezpieczeństwa, wytrzymałości i trwałości.
Tarcze nawiercane i nacinane mają wiele wspólnych zalet, ale również różnią się od siebie pod kilkoma względami, dlatego ważne jest dobranie przez warsztat odpowiedniego produktu do konkretnego układu hamulcowego. Wymiana zwykłych tarcz na tarcze o powierzchniach wykonanych zaawansowaną technologią to najprostszy sposób na ulepszenie układu hamulcowego. Odpowiedni wybór w zależności od potrzeb kierowcy pozwoli na osiągnięcie bardziej wyczuwalnego i skutecznego hamowania w każdych warunkach.

 

Warto wiedzieć
Nacinane kontra nawiercane: zestawienie

Od samochodów do jazdy codziennej po samochody wyścigowe, firma Brembo oferuje cztery rodzaje tarcz dla klientów rynku wtórnego. Są to tarcze klasyczne, nawiercane krzyżowo, nacinane i sportowe. W 98% pokrywają one zapotrzebowanie europejskiego parku samochodowego.

Niektóre referencje tarcz Bermbo Xtra posiadają tylko otwory przewiercone krzyżowo na wylot. Natomiast inne zarówno otwory przewiercone na wylot, jak i nawiercenia powierzchni hamującej. Materiały i dokładne wzory otworów oraz nawierceń są zaprojektowane w taki sposób, aby zachować poziom bezpieczeństwa oryginalnej tarczy. Pod uwagę brane są masa samochodu i moc silnika, maksymalna prędkość i naprężenia termomechaniczne. Generalnie rozwiązania oparte o tzw. ślepe otwory są preferowane do zastosowań, w których podczas użytkowania występują duże naprężenia termomechaniczne.

Zalety

Brembo MAX

Brembo Xtra

Technologia powierzchni

nacinana

nawiercana

Bardziej responsywne i skuteczne hamowanie

Usuwanie starego materiału ciernego z klocków

Skuteczne usuwanie wody

Lepsza odporność na efekt fadingu

Ulepszone chłodzenie tarczy

 

Homologacja ECE-R90-02

Doskonała odporność na korozję

Prosta kontrola zużycia

 

Błędy przy wyborze tarcz nawiercanych

Mogłoby się wydawać, że jest tylko jeden, prosty typ tarcz hamulcowych nawiercanych krzyżowo. Jednak w zależności od producenta wydajność ich użytkowania i jakość wykonania bywają różne. Tańsze tarcze często nie spełniają w pełni norm bezpieczeństwa układów hamulcowych. Poniżej przedstawiamy kilka ważnych informacji na temat nawiercanych tarcz hamulcowych:

1. Żadnych chałupniczych metod
Standardowe, gładkie tarcze nie mogą być zwyczajnie przerobione na tarcze nawiercane. Próba wiercenia otworów samemu jest największym błędem, jaki można popełnić. Zmiany w strukturze tarczy są delikatne i muszą być poprzedzone testami bezpieczeństwa. Zmodyfikowane na własną rękę tarcze nie są objęte gwarancją i nie powinny być dopuszczone do użytku.

2. Każda nawiercana tarcza jest inna
Nie ma jednego rodzaju perforowanej tarczy hamulcowej. Liczba, rozmiar i położenie otworów zawsze są inne, ponieważ muszą być dostosowane do określonego modelu samochodu.

3. Znaczenie testów
Należy mieć świadomość tego, że niektóre nawiercane tarcze dostępne na rynku nie są  testowane pod względem skuteczności lub trwałości. Należy wybierać tylko takich producentów, którzy przeprowadzają testy na stanowiskach badawczych i na drogach w najbardziej ekstremalnych warunkach, ponieważ ich produkty spełniają wszystkie wymagania dotyczące osiągów danego pojazdu.

4. Ocena materiałów i wentylacji
Tarcze nawiercane zastępują oryginalne gładkie tarcze, które spełniają określone wymagania techniczne. Dlatego ich materiały, wentylacja, rozmiary i kształt muszą mieć takie same parametry. Do wykonania niektórych tarcz wykorzystywane są specjalne materiały i wzory otworów, w celu zapewnienia lepszego chłodzenia i większej odporności na pęknięcia termiczne w zastosowaniach o charakterze sportowym.

5. Dopasowanie klocków
Klocki hamulcowe mają znaczący wpływ na wydajność, komfort i trwałość układu hamulcowego, a w połączeniu z zaawansowanymi technologicznie tarczami mogą być jeszcze bardziej efektywne. Należy stosować się do zaleceń producenta tarczy, aby dobrać mieszankę materiału ciernego do optymalnego działania całego układu hamulcowego.

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę