Czy rozwój LED-ów dobiegł już końca?

Czy rozwój LED-ów dobiegł już końca? Hella
27.11.2020

Oświetlenie LED to najszybciej rozwijający się segment oświetlenia samochodowego. Popularne halogeny ewoluowały przez dziesiątki lat. W przypadk u LED-ów co chwilę na rynku pojawia się coś nowego.

Ciągłe innowacje otwierają coraz to nowe możliwości zastosowania technologii LED, a także umożliwiają tworzenie rozwiązań, o których dawniej trudno byłoby nawet marzyć. Przykładem jest system oświetlenia przedniego HELLA Matrix LED.

System Hella Matrix LED
System Hella Matrix LED pozwala oświetlić światłami drogowymi przestrzeń przed pojazdem, nie oślepiając przy tym innych użytkowników drogi.

System ten umożliwia jazdę z włączonymi ciągle światłami drogowymi (typu LED) bez oślepiania przy tym kierowców nadjeżdżających z przeciwka lub jadących z przodu. Technicznie rozwiązanie to bazuje na  wydzielonych modułach optycznych świateł drogowych, z których każdy zawiera diody LED z własnym sterownikiem. Po raz pierwszy udało się stworzyć rozwiązanie, w którym można osobno sterować pojedynczą diodą LED na chipie i tym samym przygaszać lub rozjaśniać 84 źródła światła w jednym reflektorze. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie sterować wiązką światła w sposób niemechaniczny i realizować dużą liczbę różnych rozkładów światła.

Innym sposobem zastosowania LED jest dynamiczny kierunkowskaz z przyciągającym wzrok, a tym samym ważnym dla bezpieczeństwa efektem „przesuwającej się linii”. 

Kierunkowskazy dynamiczne
Oryginalny kierunkowskaz w formie dynamicznie przepływającej linii świetlnej znalazł zastosowanie w nadwoziu Audi.

Kolejnym przykładem rozwoju technologii LED jest zastosowanie jej w BMW serii X6 do iluminacji przedniej maskownicy chłodnicy.

Cała instalacja opiera się na 14 diodach LED umieszczonych w wąskiej, plastikowej obudowie i zamocowanych w górnej części maskownicy. Światło skierowane jest w dół za pomocą specjalnie skalkulowanej i skonstruowanej optyki, co daje efekt „wodospadu”. Dodatkowo w dolnej części zostały zamontowane elementy rozprowadzające światło LED, tak aby natężenie światła było jednolite z każdej ze stron. By takie rozwiązanie technologiczne zostało wprowadzone do użytku na drogach publicznych, podświetlana maskownica została homologowana razem z reflektorami jako światła pozycyjne.

Iluminacja grila BMW serii X6 dzięki wykorzystaniu światła LED.
Efektowna iluminacja grila BMW serii X6 dzięki wykorzystaniu światła LED.

Jednak technika LED rozwija się niezależnie od rozwoju oświetlenia pojazdów: w przyszłości na znaczeniu zyska także technologia OLED (OLED = Organic Light Emitting Diode). OLED jest to dioda elektroluminescencyjna wytwarzana z organicznych polimerów półprzewodnikowych, która umożliwia, mówiąc w uproszczeniu, wykonanie super cienkiej i elastycznej folii luminescencyjnej. Wyświetlacze z diodami OLED nie wymagają podświetlenia, co oznacza niższe zużycie energii w porównaniu np. z ekranami LCD. Znajdują one dzisiaj zastosowanie w różnych urządzeniach, takich jak smartfony i telewizory LED. Wyzwaniem jest trwałość diod, dlatego OLED-y są obecnie wykorzystywane głównie tam, gdzie wyświetlacz jest włączany tylko na krótko. Ale również w tym zakresie następuje stały postęp. Technologia OLED już znalazła swoje zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym, m.in. w tylnych światłach Audi A8.

Kompozycja tylnych lamp wyprodukowanych przez Hellę w technologii OLED zastosowana w AUDI A8.
Kompozycja tylnych lamp wyprodukowanych przez Hellę w technologii OLED zastosowana w AUDI A8.

Na podstawie informacji firmy Hella

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę