Czym różnią się paliwa uszlachetniane od paliw normalnych?

Total
21.11.2019

Współczesne paliwa pełnią z punktu widzenia silnika wiele funkcji. Sporo stacji ma w swojej ofercie paliwa uszlachetniane, które odznaczają się lepszymi właściwościami od paliw normalnych. W świadomości kierowców różnice dotyczą liczby cetanowej lub oktanowej, podczas gdy jest to jedynie niewielka część prawdy. Jakimi jeszcze właściwościami odznaczają się paliwa uszlachetniane i jaki ma to wpływ na funkcjonowanie silnika?

Na stacjach widzimy zazwyczaj „normalne” benzyny PB95 oraz benzynę PB98, która poza wyższą liczbą oktanową, posiada więcej uszlachetniaczy, czyli dodatków czyszczących silnik i redukujących tarcie. Takie paliwo odznacza się także mniejszą ilością siarki, co ma korzystny wpływ na proces spalania. Naturalną konsekwencją tego jest mniejsza ilość generowanych zanieczyszczeń, co zwiększa żywotność silnika oraz zmniejsza negatywny wpływ spalin i cząstek stałych na środowisko naturalne. Warto jednak pamiętać, że – mimo szczerych chęci – nie każdy silnik nadaje się do eksploatacji na paliwie PB98. Rodzaj stosowanej benzyny (liczby oktanowej) każdorazowo określa producent samochodu. W przypadku zastosowania benzyny o wyższej liczbie oktanowej w samochodzie, który nie jest do tego przystosowany, możemy mieć trudności z pracą silnika, a nawet z samym rozruchem. Jest tak m.in. z uwagi na inną mapę zapłonu w silniku dostosowanym do paliwa PB98 tj. inny moment zapłonu oraz czas otwarcia zaworów.

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku oleju napędowego. Większa liczba cetanowa zwiększa odporność paliwa na samozapłon, co sprawia, że spalanie przebiega łagodnie, powstaje mniej sadzy, a wydajność silnika wzrasta. Jakie jeszcze parametry zawiera uszlachetniona ropa?

Uszlachetnione paliwo diesla posiada pakiety dodatków, które oczyszczają silnik z nagromadzonych osadów, zapobiegają powstawaniu nowych oraz pomagają zachować układ paliwowy w dobrej kondycji. Na przykładzie paliw nowej generacji Total Excellium Diesel poprawa w ilości zanieczyszczeń kształtuje się w okolicach nawet 93% w porównaniu do „zwykłego” oleju napędowego. Czysty silnik zużywa dzięki temu mniej paliwa, bo proces jego rozpylania w komorze spalania jest dokładniejszy. W przypadku układów Common Rail, gdzie wtrysk paliwa realizowany jest nawet w siedmiu fazach, jest to szczególnie ważne. Dokładniejsze spalanie przyczynia się również do mniejszego zanieczyszczenia środowiska, dlatego warto sięgać po sprawdzone rozwiązania, zamiast najtańsze paliwa z marketu – mówi Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego Total Polska.

Detergenty, jakie zawiera uszlachetniona ropa Total Excellium Diesel to: środek zapobiegający korozji, przeciwutleniacze, środek przeciw pienieniu, antyemulgator, środek zapobiegający zamarzaniu, modyfikator tarcia, procetane oraz dodatek zapachowy. Ilość oraz rodzaj dodatków mogą się różnić w zależności od producenta paliwa.

W okresie zimowym na stacjach pojawiają się oleje napędowe, które umożliwiają uruchomienie silnika w bardzo niskich temperaturach. Kryształy parafiny mogą wytrącić się ze zwykłej "ropy" już przy -20 stopniach Celsjusza. Paliwo o podwyższonych właściwościach niskotemperaturowych zachowuje z kolei płynność do -32 stopni Celsjusza. W Polsce są to temperatury praktycznie niewystępujące, ale przepisy zostawiają margines bezpieczeństwa. Pozostaje pytanie, czy paliwa uszlachetniane rzeczywiście mogą obniżać zużycie paliwa?

”Mniejsze” zużycie paliwa wynika z działania dodatków uszlachetniających. Tak jak wspomniano, oczyszczenie z osadów układu dolotowego, wtryskiwaczy oraz układu tłokowo-cylindrowego spowoduje, że paliwo będzie lepiej rozpylane i mieszane z powietrzem, a zawory zaczną się szczelniej zamykać. Nie chodzi zatem stricte o oszczędność, a bardziej o fakt, że dzięki temu proces spalania będzie efektywniejszy. Nie będą to wielkie różnice, ale na pewno zauważalne – im dłuższy dystans, tym bardziej. Z tego względu warto wybierać paliwa najwyższej jakości, które oprócz zapewnienia łagodniejszego procesu spalania, zwiększają żywotność naszego silnika – podsumowuje Andrzej Husiatyński.

Źródło: Total

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę