Czysty warsztat

Karcher
Maciej Blum
5.11.2015

Utrzymanie odpowiedniego stopnia czystości w warsztacie samochodowym jest dość trudne i nie może opierać się tylko na jednym urządzeniu czyszczącym.

Najpopularniejszym urządzeniem do mycia stosowanym w warsztacie samochodowym jest myjka ciśnieniowa. Za jej pomocą można usuwać bardzo oporne zanieczyszczenia z samochodów czy podłogi. Strumień wody wydobywający się z bardzo dużą prędkością skutecznie usuwa tłuste i oporne zanieczyszczenia. Jeśli skorzysta się z opcji myjki ciśnieniowej z podgrzewaczem wody, to skuteczność czyszczenia tym uradzeniem jeszcze wzrasta.

Mimo wysokiej skuteczności myjka ciśnieniowa ma swoje wady. Pierwszą z nich jest wymaganie przestrzeni do użycia. Lanca o długości około 1,2 metra wraz w przewodem ciśnieniowym oraz sama myją zajmują sporo miejsca i nie zawsze można ich użyć na małej przestrzeni. Dodatkowo silny strumień skutecznie uniemożliwia lub utrudnia na przykład wymycie podwozia samochodu z kanału w warsztacie. W przypadku nadwozia także należy zachować ostrożność, ponieważ zbytnie zbliżenie dyszy do lakieru może doprowadzić do jego oderwania.

Czyszcząc nie samochód a podłogę warsztatu za pomocą myjki ciśnieniowej odczyszczone zostaną wszystkie zanieczyszczenia, jednak dalej siła strumienia wody przeniesie ja na okoliczne ściany. W związku z tym myjka ciśnieniowa doskonale nadaje się do użycia na otwartej przestrzeni, natomiast w warsztacie konieczne jest użycie innych sposobów czyszczenia.

Myjki wysokociśnieniowe o zastosowaniu przemysłowym posiadają dodatkowy zasobnik do którego można podać chemię myjącą, która dozownikiem jest aplikowana do dyszy lub rozpylana osobną dyszą.

Do podłóg najlepiej użyć szorowarki, której wydajność i wielkość można dopasować do wielkości warsztatu. Ta może być napędzana elektrycznie lub za pomocą mięśni. Szorowarka różni się od myjki ciśnieniowej sposobem mycia, ponieważ nie używa wysokiego ciśnienia do usuwania zabrudzeń. W tych urządzeniach woda z detergentem jest dozowane na szczotki szorujące a za nimi jest zbierana przez ekstraktor do zbiornika.

Mycie części i podzespołów
W przypadku mycia części zamiennych i podzespołów użycie myjki ciśnieniowej nie zawsze jest konieczne. Silny strumień wody może przemieścić myty komponent i nawet odrzucić go ze stanowiska, co staje się ryzykowne ze względu na możliwość uszkodzenia go.
Do mycia mniejszych części używa się stanowisk czyszczących wyposażonych we własny obieg wody z detergentem. Ciekawostką są myjki biologiczne. Dostarczana na rynek myjka MEWA Bio Circle wyposażona jest w zasobnik z płynem na bazie wody i bez dodatku rozpuszczalników. Płyn czyszczący nie zawiera lotnych związków organicznych ani trujących czy łatwopalnych rozpuszczalników. Charakteryzuje się neutralnym pH i może wchodzić w bezpośredni kontakt ze skórą (nie powodując obrażeń). Działanie płynu jest rezultatem zastosowania roztworu wodnego z mikroorganizmami, które powodują rozkład biologiczny resztek tłuszczów i olejów. Również dzięki ich wykorzystaniu nie występuje efekt nasycenia znany z innych urządzeń do czyszczenia metodą na zimno.

Nie tylko oleje i brudy
Warsztat jest miejscem, gdzie spotyka się bardzo dużą ilość zanieczyszczeń powstałych po naprawach podwozia czy silnika. Istnieją zanieczyszcenia dość specyficzne ,które można usuwać w czystszy sposób. Jednym z rodzajów myjek pozwalających na bardzo dokładne wyczyszczenie większych elementów oraz mechaniki precyzyjnej są myjki ultradźwiękowe.
W zawartym w nich roztworze płynu z wodą zanurza się czyszczony element. Po włączeniu myjni zaczynają działać ultradźwięki. Jak to działa? Otóż prąd wysokiej częstotliwości z generatora mocy jest dostarczany do przetwornika ultradźwięków, którego elementem roboczym są dwie płytki piezoceramiczne. Przetwornik jest przymocowany do dna lub ściany wanny w myjce i powoduje drgania, które są przenoszone do cieczy myjącej. Gwałtowne zagęszczenie i rozrzedzenie cieczy powoduje kawitację, która polega na szybkim powstawaniu i zanikaniu mikropęcherzy próżniowych powodujących intensywne lecz kontrolowane odrywanie cząsteczek zanieczyszczeń w całej objętości płynu. Mycie ultradźwiękowe pozwala osiągnąć maksymalną czystość w krótszym czasie niż mycie metodami konwencjonalnymi, takimi jak mycie ręczne, natryskowe, lub podobne. Ultradźwięki efektywnie usuwają zanieczyszczenia takie jak: pasty szlifierskie i polerskie, ścierniwo, wióry i opiłki, smary i emulsje chłodzące.
Myjki ultradźwiękowe stosuje się najczęściej do czyszczenia wtryskiwaczy, elementów gaźnika oraz pomp wtryskowych. Ze względu na wysokie wymagania dotyczące czystości tych elementów myjka ultradźwiękowa sprawdza się znakomicie.

Myjki wąskiego zastosowania
Niektóre warsztaty muszą się wyposażyć w myjki, których zastosowanie jest bardzo wąskie. Chodzi tu przede wszystkim o warsztaty oponiarskie w których jedynymi elementami, jakie się myje są koła samochodów. Po demontażu konieczne jest ich dokładne umycie aby móc bezproblemowo dalej wymienić oponę oraz wyważyć koło. Od maszyn myjących koła wymaga się wysokiej skuteczności dlatego często razem z wodą w obiegu krąży granulat, który odbija twarde zanieczyszczenia i często występujące złogi rdzy. Ze względu na charakter pracy maszyna taka musi być wyposażona w windę do kół lub być przystosowana do wtaczania koła do niej. Dodatkowo powinna mieć system oczyszczający wodę. Cechą charakteryzującą tego typu maszynę jest szybkość jej pracy. W warsztatach wymiany opon zwraca się na to szczególną uwagę, ponieważ sama operacja wymiany - szczególnie przy dużej liczbie klientów - nie może być spowolniona myciem kół.

Od charakteru wykonywanych prac zależy, jakie urządzenia czyszczące z oferty dostawców będą najlepiej się sprawdzały i pokrywały z profilem prac prowadzonych w warsztacie. Pewne jest w tym jedno - bez odpowiedniego utrzymania czystości funkcjonować się nie da.

Maciej Blum

 

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę