Dezynfekcja klimatyzacji

3.9.2015

Specjaliści firmy Valeo zalecają przynajmniej raz w roku sprawdzenie i uzupełnienie ilości czynnika chłodniczego, wymianę filtra kabinowego i dokładną dezynfekcję układu. Dodatkowo co dwa lata należy wymienić filtr-osuszacz.

Podczas pracy klimatyzacji na powierzchni parownika skrapla się woda. Jest ona odprowadzana na zewnątrz samochodu, co łatwo można zaobserwować w postaci wilgotnych plam powstających pod autem. Duża wilgotność w połączeniu z brakiem światła i ciepłem stwarzają doskonałe warunki do rozwoju różnego rodzaju bakterii i grzybów. Także zanieczyszczenia stałe, przedostające się na parownik, przyklejają się do niego powodując powstanie na jego powierzchni warstwy, w której takie mikroorganizmy doskonale się rozwijają. Dlatego bardzo istotna jest regularna wymiana filtra kabinowego.
Ważne jest, aby używać filtrów o dużej skuteczności i odpowiedniej dokładności wykonania. Odpowiednio skuteczny i prawidłowo zamontowany filtr minimalizuje zjawisko zanieczyszczenia parownika i jednocześnie chroni podróżujących samochodem przed bakteriami i grzybami. Jak pokazuje praktyka warsztatowa, dużo filtrów montowanych jest niedokładnie, przez co zostają odkształcone i nie spełniają swojego zdania. Niskiej jakości filtry nie są wykonane precyzyjnie i mogą być niedopasowane. Dobrej jakości filtr daje się łatwo zamontować i szczelnie przesłania otwór wlotu powietrza do wnętrza samochodu. Dlatego doskonałym wyborem są oferowane przez Valeo filtry z serii ClimFilter Comfort, ClimFilter Protect i najnowsze antyalergiczne ClimFilter Supreme.

Wyczyść to sam
Przy okazji wymiany filtra warto przeprowadzić dezynfekcję układu klimatyzacji. Dobrym środkiem do tego są preparaty Valeo Clim Pur (nr ref. 698894) i Clim Spray (nr ref. 698899). Używając preparatu Clim Pur otwieramy obieg zewnętrzny, wszystkie kanały nadmuchowe w kokpicie i ustawiamy wentylator na maksymalną wydajność. Następnie kierujemy dyszę preparatu w miejsce po zdemontowanym filtrze i opróżniamy opakowanie przy pracującym cały czas wentylatorze nadmuchu. Strumień powietrza rozprowadzi preparat po powierzchni parownika i kanałach nadmuchowych.
Użycie preparatu Clim Spray jest jeszcze prostsze i sprowadza się do naciśnięcia jego zaworu i ustawienia go w miejscu na nogi pasażera. W tym przypadku także należy otworzyć nadmuchy i uruchomić wentylator. Różnica polega na tym, że włączamy zamknięty obieg powietrza. Środek aktywny uwalnia się z opakowania przez około 15 minut i w tym czasie jest on wielokrotnie przetłaczany przez parownik i kanały nadmuchowe, co dodatkowo wzmacnia jego efekt. W obu przypadkach zostaje także odświeżone wnętrze samochodu.
Preparaty Valeo Clim Pur i Clim Spray neutralizują mikroorganizmy żyjące na parowniku i wewnątrz systemu wentylacji samochodu. Tymczasem na rynku nie brakuje podobnych produktów, które tylko maskują rozwój bakterii i grzybów silnym zapachem zamiast je usuwać.

Lepiej zapobiegać niż leczyć
Z regularnie czyszczonej i dezynfekowanej klimatyzacji nie wydobywa się przykry zapach. Jego pojawienie się może świadczyć o znacznych zaniedbaniach w serwisowaniu klimatyzacji. Skuteczne pozbycie się zapachu stęchlizny może wymagać podjęcia bardziej radykalnych środków, z demontażem i myciem parownika włącznie. Powierzchnia parownika ma skomplikowany kształt, dlatego jeśli już zostanie mocno zanieczyszczona, jej oczyszczenie może być bardzo trudne.
Takich nieprzyjemności unikniemy pamiętając o regularnej wymianie filtra kabinowego i dezynfekcji układu przy użyciu sprawdzonych preparatów. Warto pamiętać także, że dbanie o czystość układu klimatyzacji to nie tylko kwestia komfortu, ale i bezpieczeństwa. Drobnoustroje i grzyby rozwijające się na parowniku mogą prowadzić do pogorszenia samopoczucia kierowcy, co z kolei może skutkować utratą jego koncentracji, a w skrajnym przypadku - do ataku kichania, w czasie którego kierowca nie kontroluje samochodu nawet przez kilka sekund.

www.valeo.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę