Diabeł tkwi w szczegółach

ZF Aftermarket
29.7.2019

Budowa klocków hamulcowych z pozoru nie wydaje się zbyt skomplikowana. Jednak aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa samochodów ciężarowych o znaczącej masie własnej, należy zwrócić szczególną uwagę na jakość wykonania wszystkich elementów klocków hamulcowych.

Elementami klocka hamulcowego są płytka tylna, materiał cierny oraz sprężyny dociskowe. Zadaniem pierwszego z nich jest utrzymywanie klocka hamulcowego we właściwym położeniu względem tarczy hamulcowej, co zapewnia równomierne rozłożenie siły nacisku siłownika na materiał cierny oraz odpowiednie przeniesienie siły obwodowej. Od sztywności materiału oraz dokładności wykonania zależy, czy klocek hamulcowy będzie się prawidłowo przemieszczał w prowadnicy i czy nie będzie się odkształcał podczas nacisku tłoka. Stosowanie stożkowych sworzni, które znajdują się na płytce po stronie materiału ciernego, pozwala zwiększyć siłę ścinającą o 30%, co przekłada się na znacznie lepszą wydajność hamowania.

Jeśli chodzi o materiał cierny stykający się z tarczą hamulcową, w samochodach ciężarowych nie stosuje się tych samych mieszanek co w samochodach osobowych. Dla segmentu ciężarowego opracowano odmienne receptury.

Trzecim elementem konstrukcji klocka hamulcowego jest sprężyna, której zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniego położenia klocka oraz przeciwdziałanie powstawaniu wibracji.

Badanie

Wszystkie klocki przeznaczone do pojazdów ciężarowych podlegają bardzo dokładnemu i restrykcyjnemu testowaniu zarówno podczas stanowiskowych testów dynamometrycznych, jak i w czasie testów drogowych. Testy dynamometryczne odbywają się już w fazie opracowywania produktu i dają możliwość kontrolowania na tym etapie siły hamowania, zużycia oraz podatności na zjawisko fadingu, czyli odporności na nagłą utratę siły hamowania w wyniku zniszczenia materiału ciernego na skutek działania wysokiej temperatury. W czasie testów drogowych również kontrolowana jest skuteczność hamulców w wysokich temperaturach: podczas serii badań temperatura robocza układu osiąga wartość 100–500°C. Testy drogowe uzupełniane są o próbę weryfikującą działanie hamulców podczas zjazdu z góry, w czasie której testowany samochód jest holowany, a jego zadaniem jest utrzymanie założonej siły hamowania.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę