Diagnostyka pojazdów hybrydowych

4.7.2013
Obsługa pojazdów hybrydowych i elektrycznych wymaga specjalistycznej wiedzy oraz użycia odpowiednich narzędzi. Powodem tego jest wysokie napięcie w sieci pokładowej, które dochodzi niekiedy nawet do 1000 V. Być albo nie być - oto jest pytanie" - to słynne już słowa Hamleta z dramatu Williama Szekspira. Przy naprawie pojazdu elektrycznego można natomiast powiedzieć: „Jest napięcie albo nie ma napięcia - oto jest pytanie".
W samochodzie elektrycznym i hybrydowym - inaczej niż w tradycyjnym pojeździe z instalacją o napięciu 12 V - mamy do czynienia z napięciami dochodzącymi nawet do 1000 V. Należy pamiętać, że napięcia wyższe - od 60 V dla prądu stałego i od 25 V dla prądu zmiennego - są groźne dla życia i zaliczane do napięć wysokich. W przypadku pojazdów hybrydowych teoretycznie więc konieczne jest odpowiednie przeszkolenie pracownika z zakresu pracy z wysokimi napięciami, używania przez niego odpowiednich przyrządów i narzędzi oraz odpowiedniego zabezpieczenia miejsca pracy, aby nie stwarzać zagrożenia dla osób przebywających w pobliżu.

Zanim więc rozpoczniemy diagnostykę czy naprawę systemów elektrycznych w pojazdach z takim napędem, najpierw musimy zabezpieczyć obwód przed przepływem prądu. Można to zrobić przez odpięcie baterii akumulatorów zgodnie z procedurą serwisową albo przez włączenie odpowiednich zabezpieczeń. Urządzenia diagnostyczne, takie jak np. HV Safety 1000 produkowane przez fi rmę AVL Ditest, pozwalają „podejrzeć" miejsce montażu tych zabezpieczeń oraz procedury odłączania zasilania dzięki posiadanym w oprogramowaniu informacjom technicznym. Sam przebieg testu jest zaprogramowany. Urządzenie to prowadzi niejako mechanika, mówiąc, gdzie i co ma mierzyć. Wszystkie zmierzone wartości są porównywane do wartości nominalnych, dzięki czemu urządzenie od razu sygnalizuje usterkę lub nieprawidłowe wskazanie.

Ważnym krokiem podczas przeprowadzania testu instalacji wysokiego napięcia jest sprawdzenie izolacji przewodów. Przewody są zbudowane w sposób dwuwarstwowy, co zabezpiecza przed przebiciem do masy pojazdu. Do takiego przebicia może dojść np. podczas wypadku drogowego, kiedy to uszkodzony zostanie przewód wysokiego napięcia. Dwuwarstwowa konstrukcja sprawia, że przebicie elek tryczne wystąpi najpierw między warstwami przewodu, co spowoduje natychmiastowe odcięcie zasilania. Dzięki temu nadwozie i pozostałe podzespoły pojazdu nie będą narażone na wpływ wysokiego napięcia. Następnym krokiem jest sprawdzenie wszystkich zabezpieczeń i podzespołów elektrycznych zgodnie z procedurą testową.

Innymi dostępnymi urządzeniami służącymi do testów pojazdów elektrycznych jest np. urządzenie Bosch FSA 050, które bezprzewodowo przesyła wyniki pomiaru do stacji bazowej. Na rynku występują również urządzenia PDL 3000 marki SUN/Snap On, Techmess/ Brain Bee. Texa w swoim oprogramowaniu IDC4 także uwzględniła procedury testowe dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Natomiast urządzenia Mega Macs dostarczane przez Hella Gutmann pozwalają np. sprawdzić stopień rozładowania kondensatorów i działanie falowników.

Jan Rosenow

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę