Diagnostyka systemu SBC

7.6.2013

System SBC spełnia funkcje układu ABS, dlatego też korzysta z tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Urządzenie sterujące systemem SBC jest zainstalowane bezpośrednio na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym. Sensotronic Brake System (SBC) to system elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Po raz pierwszy zastosowano go w Mercedesie SLR 230 w 2001 r.

System SBC steruje siłą hamowania indywidualnie dla każdego koła, eliminując możliwość poślizgu i zapewniając maksymalne wykorzystanie możliwości hamowania. Sterownik tego układu do poprawnej pracy potrzebuje informacji z systemu ESP, który kontroluje stabilność pojazdu. W momencie naciśnięcia pedału hamulca przesyła on żądanie obliczenia ciśnień w poszczególnych cylinderkach hamulcowych, które kierowane jest do układu ESP, kontrolującego aktualny stan pojazdu na podstawie czujników w kołach, czujnika skrętu kierownicy i czujnika przyspieszeń. Po odczytaniu tych wartości obliczane jest optymalne ciśnienie w układzie hamulcowym dla każdego koła.

Zadania układu SBC
1) Wykrywanie poprzez przetwornik pedału hamulca i czujnik ciśnienia momentu, w którym kierowca naciska na hamulec.
2) Dostarczanie ESP informacji dotyczących intensywności zamierzonego hamowania oraz ciśnienia hamulców na każdym kole, jak również prędkości (poprzez CAN).
3) Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji podczas zwykłego hamowania.
4) Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji ciśnienia, aby sterować ABS, ASR, ESP oraz BAS.
5) Transmitowanie sygnału świateł „stop" do urządzenia sterującego SAM (detekcja sygnału i modułu aktywacji) za pomocą modułu bezpiecznika i przekaźnika tylnego przedziału w celu bezpośredniej aktywacji świateł „stop" i za pomocą magistrali CAN poprzez urządzenia sterujące ESP, PML i BAS lub ESP.
System SBC aktywowany jest, gdy:
- podłączony jest zacisk15,
- włącznik świateł hamowania jest aktywny,
- aktywna jest dźwignia blokująca hamulec parkowania,
- otwarte są drzwi przednie lewe/prawe,
- pojazd jest otwierany za pomocą pilota.

Po aktywacji sterownik SBC wykonuje autotest. Sprawdzane jest ciśnienie akumulatora i w razie konieczności wykonywana jest regulacja. Co więcej, sprawdzane są również czujniki ciśnienia oraz zawory regulacyjne. Ten sam test jest wykonywany na bieżąco w trakcie jazdy. Podczas fazy samokontroli w układzie hamulcowym wytwarzane jest ciśnienie.

Ostrzeżenie: wszystkie te operacje dotyczą wzrostu ciśnienia w systemie oraz sprawdzenia zużycia klocków hamulcowych.

Działanie SBC
Gdy kierowca wciska pedał hamulca, informacja ta jest transmitowana elektronicznie do urządzenia sterującego SBC za pomocą czujnika położenia pedału hamulca. Wartości ciśnienia hamowania, obliczone przez urządzenia sterujące ESP, PML oraz BAS, są przypisywane osobno do hamulca każdego koła za pomocą urządzenia hydraulicznego SBC. Wymagana energia hydrauliczna pochodzi z akumulatora wysokiego ciśnienia zasilanego przez pompę wysokiego ciśnienia. Urządzenia sterujące ESP oraz BAS są nadrzędne w stosunku do SBC i wzajemnie połączone za pomocą magistrali danych CAN. Urządzenie sterujące SBC transmituje dane dotyczące zamiarów kierowcy (odnośnie hamowania i wartości ciśnienia w systemie) do urządzeń sterujących ESP/PML oraz BAS, które wyliczają wymagane wartości ciśnienia. W przypadku zagrożenia przeciętny kierowca nie przyciska zwykle pedału hamulca z wystarczającą siłą. W konsekwencji nie jest możliwe wkroczenie w zakres roboczy ABS. Wynikiem tego jest dłuższa droga hamowania. Dlatego też, w razie niebezpieczeństwa, system wykrywa intencję kierowcy i interweniuje, dostarczając maksimum ciśnienia do systemu hamulcowego.

Diagnostyka SBC
Do diagnozowania systemu SBC niezbędny jest tester diagnostyczny, za pomocą którego możliwe jest wykonywanie operacji serwisowych, takich jak:
- montaż i demontaż klocków hamulcowych,
- wymiana zacisków hamulcowych,
- wymiana tarcz hamulcowych,
- wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego,
- wymiana komponentów urządzeń hydraulicznych włącznie z centralką SBC,
- wymiana jednostki drogi hamowania,
- wymiana jednego lub wielu przetworników obrotów koła.

Przed wykonaniem aktywacji bądź regulacji należy sprawdzić stan naładowania akumulatora 12.5 V. Wskazane jest naładowanie akumulatora przed przystąpieniem do aktywacji bądź regulacji. Należy zwrócić szczególną uwagę, by nie wywierać ciśnienia na hamulce podczas obsługi zacisków hamulcowych. Aby zapobiec nagłemu zaciśnięciu klocków hamulcowych, trzeba zablokować pompę hamulcową. Należy zwrócić uwagę, że podczas obsługi klocków hamulcowych w zasobniku płynu hamulcowego rośnie jego poziom, powodując ryzyko wypływu.
Automatyczny wzrost ciśnienia może pojawić się podczas:
- otwarcia drzwi,
- aktywacji zamka centralnego,
- naciśnięcia na pedał hamulca.
Aby zapobiec wzrostowi ciśnienia w systemie SBC podczas naprawy, należy za pomocą testera diagnostycznego dezaktywować system SBC.

Jarosław Baranowski
Autor jest specjalistą ds. techniczno-handlowych w firmie TEXA POLAND


Więcej w najnowszym „autoEXPERCIE" 6/2013.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę