Dlaczego tak ważna jest kontrola amortyzatorów i zawieszenia?

Premio
2.8.2017

Klocki hamulcowe i opony - to najczęstsze zakupy właścicieli samochodów, gdy mówimy o częściach zamiennych. Wciąż zbyt małą uwagę przykłada się do właściwej kontroli amortyzatorów i elementów układu zawieszenia.

Amortyzatory i elementy zawieszenia to części, które podlegają nieustannemu zużyciu wskutek codziennej eksploatacji pojazdu. Są one komponentami odgrywającymi niezwykle istotną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa kierowcom pojazdów i ich pasażerom – wyjaśnia Bruce Ronning, wiceprezes i dyrektor generalny Europe Aftermarket, Tenneco. – Rozsądnym rozwiązaniem jest zlecanie kompleksowego przeglądu pojazdu, włącznie z amortyzatorami, układem zawieszenia, oponami oraz układem hamulcowym, przed każdą podróżą wakacyjną.

Tenneco, producent elementów systemu kontroli jazdy i układu zawieszenia Monroe, zaleca gruntowny przegląd amortyzatorów po każdorazowym pokonaniu przez pojazd 20 000 kilometrów, oraz jako element towarzyszący innym pracom serwisowym, takim jak wymiana opon, regulacja oraz wymiana/naprawa układu hamowania. Amortyzatory niejednokrotnie ulegają systematycznemu zużyciu – przez co utrudnione jest zaobserwowanie utraty kontroli nad prowadzeniem pojazdu.

Zużyte układy mogą przyczyniać się do powstawania różnorodnych problemów związanych z bezpieczeństwem oraz niezawodnością pojazdu, w tym do:

Ograniczonej kontroli nad pojazdem. Zużyte amortyzatory oraz inne części układu zawieszenia mogą negatywnie oddziaływać na precyzję kierowania pojazdem oraz jego stabilność, zwiększając przy tym ryzyko utraty kontroli, wpadnięcia w poślizg lub wystąpienia utraty przyczepności podczas jazdy po pokrytej wodą nawierzchni?

Droga hamowania. Prowadzenie pojazdu, którego amortyzatory są zużyte nawet w 50 procentach może znacznie zwiększyć drogę hamowania w niektórych sytuacjach, prowadząc do utrudnionego zatrzymywania awaryjnego?

Zwiększone zużycie opon. Zużyte amortyzatory mogą wpływać na przyczepność opon do nawierzchni jezdni, powodując nierównomierne i/lub przyspieszone zużycie opon, a także ograniczenie właściwości trakcyjnych i utrudnienie kierowania w niektórych sytuacjach?

W najpoważniejszych przypadkach zwiększone drgania i wstrząsy spowodowane poważnie zużytymi amortyzatorami mogą negatywnie wpływać na trwałość oraz wydajność innych komponentów, w tym połączeń układu kierowniczego, elementów układu zawieszenia, a nawet reflektorów. Nierzadkim zjawiskiem jest, iż powtarzające się drgania powodują rozregulowanie reflektorów samochodowych.

Źródło: Tenneco

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę