Dlaczego warto wymieniać żarówki samochodowe parami?

© Philips

Udostępnij:

Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Współczesne reflektory konstruuje się z myślą o poprawie widoczności na drodze. Przełomowym patentem był pomysł marki Philips, która wprowadziła do seryjnej produkcji lampy ksenonowe (w modelu BMW serii 7 z 1991 roku). Dziś coraz więcej nowych samochodów posiada oświetlenie oparte na diodach LED, a nawet diodach laserowych (więcej na temat rozwoju źródeł światła na stronie: https://philips.prowly.com/27860-oswietlenie-samochodowe-nowoczesna-technika-w-sluzbie-kierowcy).


Wciąż jednak na drogach przeważają auta wykorzystujące tradycyjne konstrukcje reflektorów i żarówki halogenowe. To właśnie ich kierowcy najczęściej stają przed dylematem: wymiana jednej przepalonej czy pary? Odpowiedź jest niezmiennie ta sama: żarówki w reflektorach głównych samochodu zawsze wymieniamy parami. Dlaczego?

Każdy przedmiot ma określoną żywotność techniczną. Nie zawsze jest ona identyczna, ale w przypadku pary żarówek śmiało można założyć, że przepalenie jednej oznacza zbliżanie się do tej granicy także drugiej. W takiej sytuacji kierowca i tak musi przywrócić sprawność oświetlenia samochodu, co w obecnych modelach nie zawsze jest łatwe do przeprowadzenia. Co więcej, może się wiązać z demontażem osłon w komorze silnika, a nawet nadkola. Włożony w to nakład pracy niebawem trzeba będzie powtórzyć. A to nie wszystko.

– Wraz z upływem czasu eksploatacji, żarówki halogenowe tracą swoje właściwości. Zmniejsza się więc nie tylko intensywność świecenia, ale też długość wiązki padającej na drogę – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, wyłącznego, licencjonowanego producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.

Przy okazji wymiany żarówek warto pamiętać o ważnych podstawach. Po pierwsze, bezwzględnie nie dotykamy szklanej bańki palcami. Pozostawienie na niej śladów może zniekształcić emitowany strumień światła. Po drugie, należy odpowiednio zamontować nowe żarówki.


TOP w kategorii




Odwrócenie pozycji żarnika spowoduje nieprawidłowe odbicie światła w kierunku drogi, pobocza, a nawet nieba, pozostawiając kluczowe obszary w mroku. Po trzecie, sama konstrukcja reflektora przystosowana jest do ruchu lewo lub prawostronnego, co oznacza asymetrię świecenia – krótszą od strony osi jezdni, dłuższą od pobocza. Taki rozkład pozwala kierowcy uzyskać optymalne pole widzenia i jednocześnie nie oślepia pozostałych uczestników ruchu. Nie uzyskamy tego po wymianie na nową tylko jednej żarówki. Co jeszcze?

– Po wymianie żarówek w reflektorach głównych należy je odpowiednio ustawić. Nawet niewielkie odstępstwo może skutkować oślepieniem innych użytkowników – dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds Poland  – Warto tu wspomnieć o pogarszającym się wraz z wiekiem wzroku. Według badań specjalistów, co 12 lat nasza zdolność do radzenia sobie z oślepiającym światłem maleje aż o 50 procent.

Ostatnim argumentem za wymianą żarówek parami jest ich model oraz producent. Nie zawsze pamiętamy, czy montowaliśmy tradycyjną konstrukcję czy o dłuższej bądź mocniejszej wiązce światła. Zastosowanie odmiennych produktów jeszcze bardziej pogłębi dysproporcje właściwości świecenia, a tym samym poziomu bezpieczeństwa na drodze.

Warto przy tym decydować się na znanych producentów oświetlenia samochodowego. Są oni gwarancją zastosowania wysokiej jakości materiałów i precyzji wykonania określonych normami i homologacjami. To również wpływa na żywotność żarówek, a tym samym częstotliwość ich wymiany.

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również