Dobre jak nowe

BorgWarner
7.6.2019

Regeneracja jest nieodzownym elementem rynku części zamiennych. Jak to wygląda w praktyce? Co się regeneruje i ile można na tym zaoszczędzić? Zaprezentujemy to na przykładzie firmy BorgWarner posiadającej centra regeneracji między innymi w Rzeszowie.

W uproszczeniu: firma otrzymuje zużyte i nieprawidłowo działające turbosprężarki z całego świata i przywraca je do stanu fabrycznego. Są gotowe do ponownego użycia. Od początku działania programu REMAN (od 27 lat) regeneracja pozwoliła tylko w tym jednym przedsiębiorstwie zaoszczędzić 14 300 ton żeliwa i 3700 ton aluminium. Na te liczby złożyło się 4,1 miliona turbosprężarek, łożysk oraz obudów sprężarek, które zostały wykorzystane ponownie.

Omawiając zalety regenerowanych turbosprężarek, ważne jest, aby w pełni zrozumieć różnice między przebudowanymi lub odnowionymi komponentami a tymi, które opuszczają globalną sieć centrów regeneracji. Odnowione jednostki nie zawsze są serwisowane w profesjonalnych warsztatach: niekiedy są naprawiane przez techników, których poziom umiejętności i doświadczenia znacznie się różnią, a wspomniane warsztaty nie zawsze dysponują zaawansowanym sprzętem czyszczącym, montażowym, kontrolnym i pomiarowym niezbędnym do zapewnienia przez naprawiane turbosprężarki osiągów porównywalnych z oryginalnymi. Nie zawsze też używa się oryginalnych części zamiennych. W firmach zajmujących się takimi procesami na skalę globalną istnieją procedury, które pozwalają zachować powtarzalność oraz jakość regenerowanych podzespołów.

W momencie oddania turbosprężarki do takiej sieci klient otrzymuje notę uznaniową za oddany rdzeń i od ręki dostaje zregenerowaną turbosprężarkę gotową do montażu.

Warsztat powinien zadbać, aby oddawana do regeneracji turbosprężarka była w dobrym stanie – to znaczy, aby była kompletna i nie miała zniszczonych obudów.

Po wstępnej kontroli każda turbosprężarka jest rozmontowywana w celu zachowania jak największej ilości oryginalnego materiału. Potem następuje operacja czyszczenia. Wszystkie elementy są wizualnie sprawdzane, a krytyczne wymiary kontrolowane są pod kątem zgodności z oryginalnymi specyfikacjami i tolerancjami. Uszkodzone, zużyte lub niezgodne komponenty są wymieniane na oryginalne części OEM. Części nadające się do naprawy są regenerowane przy użyciu takich procesów jak czyszczenie ultradźwiękowe i śrutowanie. Sprężarki i turbiny są ponownie testowane i wyważane, aby zapewnić ich zgodność z oryginalnymi specyfikacjami OEM. Teraz, dzięki kompletnemu „zestawowi” części wysokiej jakości, turbosprężarki są ponownie montowane. Następnie pozostaje wyważanie rdzenia i regulacja w celu osiągnięcia takiego samego poziomu emisji i wydajności, jak w przypadku nowych produktów.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę